Feiten en fabels diesel

 

Feiten & fabels – wat is de toekomst van diesel?

Er is veel te doen om diesel als brandstof. Helaas wordt er tegenwoordig vaak een negatief beeld gecreëerd door berichten als ‘diesel auto verdwijnt uit het straatbeeld’ en de ‘consument keert zich van diesel auto af’. Veel van deze berichten vertellen het verkeerde of niet het hele verhaal. Graag wil Vaartland.nl u duidelijkheid geven en de feiten en fabels van elkaar scheiden zodat u de voor ú persoonlijk beste keuze kunt maken.

Benzine vs diesel

Is het nog verstandig om een diesel te kopen? In het verleden was het simpel. Maakte u veel kilometers voor werk of privé, dan was u voordeliger uit door een diesel te rijden. Ze waren lekker zuinig, dieselbrandstof was goedkoop en onderhoud relatief goedkoop naast een motor met een veel langere levensduur. Was? Nou nee. Veel van deze factoren zijn nog steeds relevant. Maar het is vandaag de dag wel slim om eerst even goed uit te rekenen hoeveel u de auto wilt gaan gebruiken voor u definitief de keuze maakt voor een diesel.

Maar wat is diesel nou eigenlijk?

Diesel is – net als benzine – een product wat voortkomt uit het splitsen van aardolie. Dit proces heet kraken. Het verschil met een benzinemotor is dat onder hoge druk diesel vanzelf ontbrandt. Hiervoor is dus in tegenstelling tot benzine geen vonk nodig. Hierdoor zijn dieselauto’s over het algemeen minder storingsgevoelig en dus betrouwbaarder. Dit is ook waarom dieselmotoren vaak gebruikt worden voor werk in moeilijk omstandigheden. Doordat er geen vonk is, kan de dieselmotor bijvoorbeeld zelfs compleet onder water blijven draaien.

Voordelen Diesel:

Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten.
Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig.
Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde.
Zuiniger in verbruik.
Lagere brandstofkosten per liter.
Comfortabel rijden door hoge koppel van motor.

Wanneer is een diesel voordeliger?

Belangrijk bij een diesel kopen is dat u bewust bent van de kosten die u gaat maken. Hierbij moet u rekening houden met de Motorrijtuigenbelasting, brandstofkosten, afschrijving en het onderhoud. Deze factoren verschillen significant in vergelijking tot een benzine auto.

Hoe werkt dat? Bij een diesel auto betaalt u meer Motorrijtuigenbelasting dan bij benzine. Dus als u weinig zou rijden met de auto is benzine voordeliger. Maar de meer u een diesel rijdt, hoe goedkoper het wordt. Dit komt omdat een diesel minder brandstof verbruikt en doorgaans goedkoper is in onderhoud (mede vanwege de grotere onderhoudsintervallen). Dus afhankelijk van hoeveel kilometers u van plan bent te rijden kan het dus veel voordeliger zijn om diesel te rijden.

Diesel vs benzine


Euronorm en Milieuzones

De Euronorm is een milieu classificatie die gebaseerd is op de uitstoot van fijnstof (roetdeeltjes) en NOx ( stikstof ) van een auto en het bouwjaar.
Iedere auto heeft zo’n classificatie. De Euronorm is in feite een classificering van de motor die in de auto zit. De eisen waaraan een auto moet voldoen zijn verschillend voor diesel- en benzinemotoren. Zo wordt er bij een dieselmotor meer gelet op de uitstoot van fijnstof.

Euro 6: bouwjaar 2014
Euro 5: bouwjaar 2009
Euro 4: bouwjaar 2005
Euro 3: bouwjaar 2000
Euro 2: bouwjaar 1996
Euro 1: bouwjaar 1992 

In Nederland ( en Europa ) zijn er steeds meer steden die een milieubewust beleid hanteren als het gaat om het toelaten van auto’s in de stadskern. Dit heeft tot gevolg dat oudere auto’s met veel Co2 uitstoot niet meer worden toegelaten in de centra van deze steden. Voorbeelden hiervan in Nederland zijn Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Arnhem. Vooralsnog gelden deze beperkingen voor dieselauto’s van voor 2005 ( Euro 3 ).

Auto’s zonder roetfilter (Euro 3 en Euro 4) zijn dan ook geen verstandige keuze als je vaak in het centrum van een stad moet zijn. Hoewel een Euro 4 auto nu nog wel wordt toegelaten in de steden, is de verwachting dat ook deze diesels uiteindelijk geweerd worden. Dieselauto’s van na 2009, met een Euro 5 of Euro 6 motor, zijn altijd uitgerust met een roetfilter. Deze zijn dan ook een veilige keuze en bovendien een milieuvriendelijke keuze wanneer je ook in de toekomst overal wilt kunnen rijden.

Bekijk de milieuzones in Nederland

Eurozones in de EU

Maar wat als je op vakantie gaat? In de meeste landen is het concept nagenoeg hetzelfde. Maar in sommige gevallen zijn er net andere regels. Dus kies bij voorkeur een auto met Euro-5 of Euro-6 norm dan kun je in heel Europa rijden waar je maar wil.

Maar wat als je een oudere diesel bezit? Bij onze zuiderburen worden Euro-1 en Euro-2 auto's geweerd in Brussel en Antwerpen. In Frankrijk heb je een sticker nodig om bepaalde zones in te mogen ( b.v. Parijs ). De prijs van zo’n sticker is afhankelijk van je euronorm. Hoe ouder je auto des te meer je betaald. Hetzelfde is van toepassing voor Spanje waar in Barcelona de kosten verschillen per euro-norm.

Italië is vergelijkbaar met milieuzones voor Rome, Milaan, Pisa en Verona. Ook hiervoor heb je een sticker nodig om de stad in te komen. Let dus goed op witte borden met daarop Zona a Traffico Limitato.

In Duitsland zijn ze zeer serieus over de milieuzones met wel 60 gebieden verspreid over het land. Voor vrijwel elke stad kan je echter gewoon een sticker kopen om op vakantie toch de stad in te komen. De enige uitzondering is Hamburg waar een volledig dieselverbod is. Let op de borden met de tekst "Umweltzonen".

Bekijk de milieuzones in Duitsland

Is diesel niet slecht voor het milieu?

Als eerste moet het verschil gemaakt worden tussen fijnstof en CO2 uitstoot. Fijnstof is een samenstelling van kleine deeltjes in de lucht. Dit is voornamelijk slecht voor mens en dier maar niet voor het milieu. Ook zijn deze deeltjes van nature (al) aanwezig in de lucht. Co2 is een gas welke in onze ozonlaag zorgt voor de opwarming van de aarde.

Diesel auto’s stoten minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine auto’s en zijn dus beter voor het milieu en de ozonlaag (opwarming van de aarde). Dieselauto’s stoten wel meer fijnstof uit, al verschilt dit ook erg van de omstandigheden zoals de buitentemperatuur. Bij een lage(-re) buitentemperatuur stoten benzine auto’s zelfs evenveel of meer fijnstof uit dan dieselmotoren. Bij een dieselmotor is de fijnstof alleen veel beter waarneembaar voor het blote oog en de neus. De nadelen van fijnstof zijn in tegenstelling tot CO2 wel makkelijker te weg te nemen door het plaatsen een roetfilter.

Auto’s zonder roetfilter (Euro 3 en Euro 4) zijn dan ook geen verstandige keuze. Dieselauto’s van na 2009, met dus een Euro 5 motor, zijn altijd uitgerust met een roetfilter. Deze zijn dan ook een betere keuze en ons advies zou zijn dan ook te kijken voor een diesel auto van na 2009 met een Euro5 motor.

Diesel vs benzine 2


De toekomst van diesel-auto’s (in Nederland)

Voor de milieuzones geldt dat dieselauto’s van na 2001 wel de stad in mogen. Vaartland heeft in principe alleen diesel auto’s van na 2001, maar bij twijfel kan u ons altijd vragen naar meer informatie. Uitzonderingen zijn Amsterdam en Arnhem waar dieselauto’s van voor 2005 niet meer de stad in mogen.

Maar hoe ziet de toekomst er uit voor diesel en andere niet vol-elektrische auto’s in Nederland? De overheid streeft er in Nederland naar dat er na 2030 geen nieuwe benzine- en dieselauto meer worden verkocht. Voor tweedehands diesel auto’s gelden er tot nu toe geen andere regels dan de hiervoor genoemde 2001-regel.

Meer weten over Milieuzones in Nederland

Bosch geeft Diesel hoop

Het is geen toeval dat uitgerekend Bosch, de grootste producent van auto onderdelen in de wereld, komt met een oplossing om de fijnstof uitstoot drastisch te verminderen. Dit hebben ze gedaan door een optimaal gebruik van de huidige roetfilters. Hoe ze dit exact doen is nog een geheim, maar het maakt gebruik van uitlaatgas uit de turbo om de uitlaat op temperatuur te houden. Resultaat is dat zelfs Euro 5 auto’s met minimale aanpassingen een uitstoot kunnen hebben van minder dan 40 miligram fijnstof waar 168 miligram toegestaan is.

Het effect is nog groter wanneer het toegepast wordt op een euro 6 auto waarbij het inspuiten van diesel nog meer gereguleerd wordt en zelfs 13 miligram fijnstof per kilometer haalbaar is. Bosch wil zelfs zo ver gaan als zeggen dat tot een groot deel van de auto’s een elektrische aandrijving heeft Diesel op deze manier het beste is voor het milieu.

Meer weten over fijnstof vermindering door Bosch

Conclusie

Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009). Als u hierover vragen heeft, stel deze door ons te bellen of te mailen op.

Bekijk ons diesel aanbod van na 2009

202.638 Tevreden klanten gingen je voor

Met 33 jaar ervaring en al 202.638 verkochte auto's is er een grote kans dat je al iemand kent met een Vaartland.nl auto. In die 33 jaar heeft Vaartland.nl zich ontwikkelt van een lokale garagist naar de grootste aanbieder van Nederland. Door al die jaren trouw te blijven aan haar formule; veel verkopen tegen lage marges. Zelfs in de huidige tijd van complete transparantie blijft Vaartland.nl haar belofte waarmaken; méér auto voor je geld. Leuk, maar dat hoor je natuurlijk liever van andere klanten.

Online kopen in heel Nederland

Zij gingen je voor

Mijn ervaring met Vaartland is zeker positief te noemen. Korte en directe lijntjes, er werd meegedacht en ik ben aardig te woord gestaan. Daarbij bevalt de auto ook nog steeds.

Tamara uit Zwijndrecht

Top service prima mensen ook in het natraject na de verkoop zelf ben ik meer dan tevreden prima service gewoon weg super een dikke duim!

Berend uit Sneek

Dit bedrijf komt na wat ze zeggen en wordt verkocht of het in eigenbelang is om een zeer tevrede klant met in hun ogen en die van de klant een goede auto te hebben verkocht of hebben gekocht !!

Reijer uit Veenendaal

Ik werd super vriendelijk geholpen door een jonge verkoper. Een week later gebeld dat de auto er stond en aangezien ik al wist wat ik voor mijn auto terug kreeg was de deal zo gemaakt. No nonsense bedrijf, snel en zakelijk geholpen maar toch erg vriendelijk.

Lenneke uit Rotterdam
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen