Contact met Vaartland.nl

 

Het verschil tussen Benzine, LPG en Diesel

Vaartland.nl Jelle
2 maart 2020

Door Jelle Sluis

Meer artikelen van Jelle Sluis

Wanneer je een nieuwe auto aanschaft heb je meestal de keuze tussen 3 brandstoffen. Diesel, Benzine en LPG. Maar welke van deze brandstoffen is het goedkoopst? In deze blog vergelijken we deze 3 brandstoffen met elkaar zodat jij een weloverwogen keuze kan maken.

Diesel voertuigen

Diesel auto

Diesel is een aardolieproduct dat vernoemd is naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor. Per liter diesel komt er ongeveer 2,7 kilo CO2 vrij. Dit is echter alleen de CO2 die vrijkomt bij de verbranding van diesel. Om de totale uitstoot te berekenen moet ook de CO2 uitstoot worden meegenomen die vrijkomt bij het vinden, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van de diesel. Dit is de “Well to Wheel methode”. Wanneer de hiervoor genoemde acties worden meegenomen in de CO2 uitstoot van diesel komen we uit op 3,5 kilo CO2 per liter diesel.

Over het algemeen zijn motoren die op diesel draaien zuiniger dan benzine motoren. Het nadeel van diesel is dat je tegenwoordig, in sommige steden, niet meer je (oude) diesel mag rijden. Ook hebben verschillende grote steden aangekondigd om in de toekomst dieselauto’s uit de steden te weren. Vanaf 2025 mogen er bijvoorbeeld in Madrid, Athene en Parijs geen dieselauto’s meer rijden. Het voordeel aan het rijden op diesel is dat je sneller kunt opschakelen met een dieselmotor en dat je vaak meer trekkracht hebt bij lage toerentallen.

Bekijk onze diesel occasions

Benzine auto

Het grootste deel van de auto’s in Nederland rijdt op benzine. Benzine wordt opgedeeld in Euro 95 en Euro 98. In principe is Euro 95 geschikt voor ongeveer 90 procent van alle benzineauto’s. Bij oudere auto’s of sportauto’s is de kans aanwezig dat je Euro 98 nodig hebt. Check daarom altijd het instructieboekje van je auto. Het verschil tussen Euro 95 en Euro 98 zit hem in de klopvastheid van de benzine. Euro 98 heeft een hoger octaangetal en daarmee ontbrandt de benzine minder snel uit zichzelf dan bij Euro 95. Bij de verbranding van 1 liter benzine komt er 2,4 kilo CO2 vrij. Als we kijken naar de uitstoot met behulp van de Well to Wheel methode dan zorgt 1 liter benzine voor een uitstoot van 3,1 kilo CO2.

Bekijk onze benzine occasions

LPG auto

LPG staat voor Liquified Petroleum Gas en wordt ook wel autogas genoemd. Het bestaat uit een mengsel van Butaan en Propaan. LPG heeft een veel lagere CO2 uitstoot dan diesel en benzine. Bovendien is LPG ook een stuk goedkoper dan zowel benzine als diesel. Het nadeel aan LPG is dat je een stuk meer wegenbelasting betaald. Dit komt omdat een LPG-installatie erg zwaar is en een auto die over zo’n installatie beschikt dus meer schade aan de wegen brengt. Daarnaast is een motor op LPG minder zuinig dan een motor op benzine of diesel. Bovendien kost het veel geld om een LPG-installatie te laten installeren. Wanneer je een G3-installatie laat installeren krijg je dan wel weer een premie van de overheid ter waarde van 440 euro. Deze premie wordt afgetrokken van de wegenbelasting die je moet betalen.

Bekijk onze LPG occasions

De werking van de motor

Ten eerste zit er een klein verschil tussen de werking van een dieselmotor en de werking van een benzinemotor. Zowel bij een diesel- als een benzinemotor wordt er gebruik gemaakt van een mengsel dat verbrand wordt. Door deze verbranding ontstaat er energie die gebruikt wordt om de motor te laten draaien.

Het verschil tussen benzine en diesel is dat de diesel uit zichzelf ontbrand en er bij een benzinemotor gebruik gemaakt wordt van een bougie. De bougie produceert een elektrische vonk die het mengsel laat ontbranden.

Het vermogen en koppel

Het voornaamste verschil tussen het rijden in een auto op diesel en het rijden in een auto op benzine zit hem in het vermogen en de koppel. Een auto die op diesel rijdt heeft vaak meer koppel. Een auto op benzine heeft vaak meer vermogen.
Wat dat precies inhoudt? Wanneer je een auto met veel koppel hebt kan je gemakkelijker wegrijden, ook bij een laag toeren aantal. Bij een laag toeren aantal rijdt een dieselauto met hoge koppel prima door. Dit zorgt er ook voor dat je minder snel hoeft te schakelen.

Een hoge koppel zorgt dus voor een relaxte rijervaring, dit is ook één van de redenen dat leaseauto’s meestal op diesel rijden.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen.
In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner. Door de komst van de turbo krijgen zowel diesel- als benzinemotoren meer vermogen en koppel.

Benzine voertuigen

Verbruik en kosten

Naast het vermogen en de koppel zit er ook een financieel verschil tussen het rijden op benzine of diesel. Zoals je misschien wel weet betaal je meer wegenbelasting voor een auto die op diesel rijdt in vergelijking met een benzineauto. Aan de andere kant is de prijs van diesel weer lager dan de prijs voor benzine.

Om een juiste keuze tussen de twee te kunnen maken moet je weten wat het voordeligst is voor jou. Dit hangt af van de hoeveelheid kilometers die je in een jaar rijdt. Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.

Hoewel diesel slechter is voor het milieu, rij je met een diesel gemiddeld een stuk zuiniger dan met een benzineauto. Gemiddeld rij je met een auto op diesel zo’n 18 kilometer per liter diesel. Bij een benzineauto ligt deze verhouding op 1:13. Verder heeft een dieselauto meestal een grotere tankinhoud waardoor je een stuk langer door kan rijden zonder te tanken met een auto op diesel.

Welke brandstof is het beste voor het milieu?

Zoals gezegd zijn diesels slechter voor het milieu. Daarnaast maken ze over het algemeen ook een stuk meer geluid dan benzineauto’s, ondanks dat autofabrikanten hun best doen om het lawaai van de motor zo veel mogelijk te dempen. Vooral oudere diesels maken een stuk meer lawaai.

Dieselauto’s zijn slechter voor het milieu omdat ze meer stikstof en fijnstof uitstoten dan benzineauto’s. Dit is ook de reden dat je meer wegenbelasting betaalt voor een dieselauto.

Onlangs is er een nieuwe soort diesel ontwikkeld, de zogeheten Blauwe Diesel. Deze dieselsoort is een stuk milieuvriendelijker dan de huidige variant omdat hij van plantaardig restafval wordt gemaakt.

Meer informatie over Blauwe Diesel

Welke brandstof is het voordeligst?

Als we puur kijken naar de prijs van de brandstof per liter is LPG veruit het goedkoopste. Per liter kost LPG zo’n 0,67 eurocent. Diesel kost zo’n 1,37 per liter en voor Benzine betaal je 1,65 euro per liter. Maar er komen ook andere kosten bij kijken. Wanneer je LPG wilt rijden moet je dus een LPG-installatie in je auto laten zetten en betaal je een stuk meer wegenbelasting dan bij Diesel of Benzine. Diesel is ook goedkoper dan benzine maar hier betaal je ook weer meer wegenbelasting voor.

Welke brandstof het voordeligst is hangt dus af van de kilometers die je per jaar rijdt. Vanaf welk aantal kilometers het voordeliger wordt om van brandstof te wisselen heet het omslagpunt. Wanneer je weinig kilometers rijdt is het voordeliger om een auto te kiezen die op benzine rijdt. Dit komt omdat de vaste lasten van een benzine auto lager zijn dan die van een auto op diesel of LPG. In de regel is het rendabel om van benzine over te stappen op diesel of LPG wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Houd hier dus rekening mee wanneer je binnenkort een nieuwe auto aan gaat schaffen want het kan je een hoop geld besparen wanneer je de juiste brandstof kiest voor jouw auto.

Tag:  

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Je kunt ons bereiken op ons telefoonnummer: 0182-343731

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl