‘Simply Clever’ is het motto van Škoda en ‘gewoon slim’ is precies wat dit van oorsprong Tsjechisch automerk vertegenwoordigt. Skoda produceert vandaag de dag slimme functionele en moderne auto’s met veel extra’s een sublieme rijervaring én voor een leuke prijs.
Niet alleen zijn Škoda-bestuurders de beste automobilisten van ons land, als onderdeel van de Volkswagen-groep koop je betrouwbaarheid, gedegenheid en comfort.
Škoda betekent zowel 'schade' als 'jammer' in het Tsjechisch. Eigenlijk had daar ‘ne’ voor moeten staan, want Skoda-rijders rijden 28% minder schade dan andere autobestuurders en een Skoda auto is allesbehalve jammer te noemen.
Welke skoda variant je ook kiest, de Skoda modellen leveren meer dan waar voor hun geld. Zoveel meer dat je nooit spijt zal krijgen van je aankoop.
De typische Skoda-eigenschappen zijn riant te noemen, zowel in ruimte, in innovatie, qua rijstijl, allure en buitengewoon comfort.
Skoda maakt 4 SUV modellen waaronder de volledig elektrische Skoda Enyaq iV. De meest compacte SUV is de Skoda Kamiq. De Karoq is de grotere broer van de Kamiq en heeft een stoere uitstraling.
De ruimste SUV is de Skoda Kodiq met ruimte voor 7 inzittenden.
Zie hier onze Skoda SUV modellen!
De grote cirkel symboliseert de wereld en de perfectie van producten. De vleugel vertegenwoordigt technische vooruitgang in productie en verkoop wereldwijd.
De pijl staat voor progressieve productiemethoden en hoge productiviteit. De kleine cirkel (oog) verwijst naar precisie, technisch inzicht en een toekomstvisie.
Ten slotte staat de kleur groen voor milieuvriendelijke productietechnieken, recycling en brandstofbesparende auto's.
De Skoda 2019 modellen bestaan uit een gevarieerd aanbod van een efficiënte city car zoals de Citigo, tot aan een limousine-achtige wagen, de Škoda Superb, en alles ertussen in.
Zoals de Fabia, deze compacte supermini heeft sinds 1999 maar liefst 4 miljoen exemplaren rijden. Ook de stationwagen-variant de Fabio Combi scoort hoog in de economy klasse.
De Skoda Scala zit tussen deze twee in, deze kleine gezinsauto behoort tot de Skoda 2018 Skoda model. Scala staat voor het woord ‘ladder’ en daarmee verwijst de autofabrikant naar de enorme hoogte die is bereikt met dit autootje.
Met directe concurrenten als Golf, Focus en Mégane is er geen verdere uitleg nodig.
De compacte SUV, de Karoq, is een populair Skoda model. De naam is een samentrekking van de woorden uit het Kodiaks, een taal die gesproken wordt op dit Alaskaans eiland, “Kaa'r” en “Ruq” wat auto en pijl betekent en een directe verwijzing is naar het Skodalogo.
Om op de Noordpool te blijven, is er natuurlijk ook de Skoda Kodiaq. Een middelgrote SUV waar je ‘u’ tegen zegt. Of je deze nu gebruikt als chique zakenauto of als luxe gezinsauto, de veelzijdigheid, de stoere uitstraling in combinatie met het prijskaartje maakt het een begerenswaardige cross-over.
Want Skoda is daar heel uitgesproken in. Naast bovengenoemde prachtige bolide’s is er ook nog de Yeti. Jawel, hij bestaat echt. De Bigfoot uit de Himalaya is slim.
Slim in ruimte creëren door de losse achterbank zittingen, slim in prijs en vlak na de lancering van de nieuwe versie riep door Top Gear magazine de Yeti uit als ‘familieauto van het jaar’ vanwege zijn rijprestaties en slimme binnenruimte.
Dat geldt zeker ook voor de Škoda Octavia en de Octavia Combi. Zoveel ruimte voor, in verhouding, zo weinig geld. Dat maakt de Octavia de perfecte gezinsauto.
Of je nu met de hele familie op wintersport gaat en alle skispullen moeten mee, of je neemt de vriendjes en vriendinnetjes van je (klein)-kinderen mee voor een dagje pretpark, het is allemaal geen probleem.
Koelbox, Maxi-Cosi en kinderwagen passen er gemakkelijk in. Misschien is dat de reden dat het een van de meest gezochte tweedehands is?
De Skoda Superb mag dan wel een middenklasser zijn, maar is zeker geen middenmoot.
De laatste twee generaties hebben veel weg van hun neefje, de VW-Passat. De slimmigheidjes die Skoda zijn auto’s meegeeft en het prijskaartje zal menig twijfelaar over de streep trekken.
Wat dacht je dan de verstopte paraplu in het achterportier? Misschien niet nodig, maar wel ‘gewoon slim’. Ook de ruimte is enorm, en zelfs de grootste in zijn klasse. Superb doet zijn naam ere aan.
Het hebben van een performance-label is de nieuwe trend in autoland. Citroen heeft de DS, Seat heeft de Cupra en Skoda heeft de RS gelanceerd. De Skoda Kodiaq RS en de toekomstige Karoq RS zijn cross-overs om je vingers bij af te likken.
Ga je met vrienden uiteten, dan kan je ook nog een vijfde persoon een lift geven in de Karoq. Wil je met twee gezinnen op vakantie? Dan is de zevenzitter Kodiaq toch echt de ideale wagen voor jou.
Het is een voordeelverpakking zonder dat er ook maar iets wordt afgedaan aan de Skoda kwaliteit. Het zijn auto’s die het Skoda merk zo stevig in de markt zetten, dat niemand ooit nog denkt aan minderwaardige Oost-Europeese autootjes.
De ommekeer van Skoda kwam met de Rapid. Waar je misschien eerst niet durfde uit te komen voor het feit dat je een Skoda bezat, heeft dit specifieke Skoda model voor de omslag gezorgd.
In de volksmond wordt naar de Rapid verwezen als de Porsche voor de armen’. Een beschrijving die de auto Skoda door zijn achtermotor met achterwielaandrijving verdiend heeft.
Van alle bestaande automerken is Škoda de vijf na oudste. Begonnen in 1895 door Václav Laurin en Václav Klement met de productie van fietsen.
Een paar jaar later werd de stap naar motorfietsen gemaakt en enkele jaren later kwamen ze met de eerste tweecilinder auto, de &K type A "Voituretta". Als grote Oostenrijks-Hongaarse autoproducent bouwden ze ook vrachtwagens, bussen, landbouwmachines en zelfs walsen.
De naamgenoten waren ook dol op races en rally’s en in 1914 wonnen ze 32 van de 34 wedstrijden waaraan ze meededen.
+ Meer auto dan je verwacht door de “Simply Clever” details, zoals een verwijderbaar vuilbakje (in bepaalde modellen)
+ Ruim in de grootste zin van het woord
+ Prettige rijervaring
+ Veilig en betrouwbaar
+ Zeer gunstig geprijsd
-Naamsbekendheid blijft minder aantrekkelijk
-Vering is minder comfortabel
De Oost-Europese stagnatie van de auto-industrie tussen de jaren ’70 en ’80 heeft Skoda inmiddels ver achter zich gelaten. Door de olie- en economische crisissen in die periode hebben veel kleine concurrenten de deuren moeten sluiten. Skoda overleefde en nadat de laatste Skoda 1990 met de motor achterin van de band afrolde, begon de toekomst.
En die is nu elektrisch. De vraag naar elektrische auto’s zal alleen maar toenemen, Skoda speelt daar goed op in door met aantrekkelijke designs te komen, met nog meer “Simply Clever” details. Het studiomodel Vision Iv, een elektrische SUV, ziet er in iedere geval veelbelovend uit.
Veelgestelde Skoda vragen
Waar staat Skoda voor?
Skoda is vernoemd naar Emil Skoda. Skoda betekent in het Tsjechisch 'jammer' of 'schade'. Hier is het merk natuurlijk niet naar vernoemd. De cirkel in het Skoda logo staat voor de wereld/wereldbol en de algemeenheid van de modellen. De vleugel in het logo staat voor technische vooruitgang op gebied van productie en verkoop en de pijl staat voor onze progressieve productiemethodes en hoge productiviteit.
Wie is eigenaar van Skoda?
Sinds 1991 is Skoda onderdeel van de Volkswagen Group. Veel Skoda modellen zijn, net als Seat, dus ook gebaseerd op modellen van het moederbedrijf Volkswagen.
Welke type Skoda zijn er?
Skoda Citigo, Skoda Fabia, Skoda Fabia Combi, Skoda Superb, Skoda Elroq, Skoda Superb Combi, Skoda Enyaq, Skoda Kamiq, Skoda Scala, Skoda Octavia, Skoda Octavia Combi, Skoda Enyaq iV, Skoda Karoq en Skoda Kodiaq.