De naam Mazda is al een lange tijd niet meer weg te denken uit de Nederlandse automarkt. Het Japanse merk profileert zichzelf als fabrikant van sportieve modellen waarbij het comfort op geen enkel moment uit het oog verloren wordt en speelt efficiëntie een belangrijke rol in de keuzes die gemaakt worden op motorisch gebied. Mazda is een fabrikant die hierin duidelijk een eigen weg inslaat en er niet voor kiest om de massa te volgen. Het succes van deze handelswijze wordt vertaald in goede verkoopcijfers waarmee de Japanners zich binnen een redelijk kort tijdsbestek hebben gevestigd als vaste waarde op onze wegen.
De Mazda 1500 is het eerste model dat in Nederland verkocht werd. De vierdeurs middenklasse auto werd in 1967 in ons land op de markt gebracht. Het merk heeft een behoorlijke reeks van aansprekende modellen op de markt gebracht en is actief in diverse niches zoals in het segment van de compacte stadsauto’s, gezinswagens, sportieve tweezitters en SUV’s.
Mazda is altijd onderscheidend geweest op motorisch gebied. De meest bekende Mazda motor was de wankelmotor (ook wel een rotatiemotor genoemd). Dit was een motor die voor het eerst gebruikt werd in de Cosmo maar later ook in de RX-8 werd geplaatst. De wankelmotor is een compacte motor waarbij een draaiende schijf het gebruik van op en neergaande cilinders overbodig maakt. De wankelmotor zorgde niet alleen voor een combinatie van een gunstig brandstofverbruik en uitstekende wegprestaties maar had ook een compacte vormgeving waardoor er een betere gewichtsverdeling in de auto kon worden gerealiseerd.
Ook de term "rightsizing" is een veelzeggende Mazda uitdrukking. Deze term staat voor het finetunen van Mazda van de motoren die gebruikt werden. Rightsizing is een uitdrukking waarmee de stappen worden uitgedrukt die Mazda zet om de bestaande techniek onder de motorkap te verfijnen en met betrekking op het verbruik te optimaliseren. Ook hierin is Mazda onderscheidend. Er wordt lang gebruik gemaakt van een verbeterde versie van dezelfde motor in plaats van het ontwikkelen van een geheel nieuwe krachtbron.
Een andere onderscheidende waarde van Mazda op motoren zijn de SkyActiv krachtbronnen. SkyActiv motoren leveren ongeacht het toerental vrijwel hetzelfde vermogen. Er is dus sprake van een "lineaire vermogensafgifte". Dit "lineaire weggedrag" zorgt voor een rustig- en comfortabel rijgedrag, zelfs op hogere snelheden. Daarnaast staan SkyActiv motoren voor een gewichtsbesparing en een optimale stroomlijn waarmee Mazda aangeeft hetzelfde lage verbruik te kunnen realiseren als de meest “groene motoren” van de concurrentie.
Mazda is in 2018 pas begonnen met het toepassen van milde hybride techniek (onder de naam "M Hybrid"). Deze techniek werd toegepast op de nieuwe Mazda 3 modellen. De energie werd gewonnen bij het remmen en uitrollen. Die gewonnen energie wordt vervolgens gebruikt voor het start/stop-systeem ("i-stop"). Het feit dat Mazda relatief laat de stap naar milde hybride techniek heeft gezet, komt doordat het merk lang (met succes) heeft vastgehouden aan de eigen weg en dit voor een groot deel blijft doen.
Mazda heeft auto’s op de markt gebracht waarbij comfort en een sportieve inslag met elkaar gecombineerd worden. Dit komt tot uiting in factoren zoals een levendige motor, een communicatief onderstel en goed gevoel in het stuurwiel. De auto’s zijn dus wendbaar en krachtig genoeg om snel te kunnen reageren in iedere verkeerssituatie. Daarnaast wordt een Mazda gezien als comfortabele auto. Dit is zelfs het geval bij een sportief model als de MX-5. Een tweezits coupé dat de best verkochte open tweezitter ter wereld is. Het is een prettige auto om veel kilometers in te maken, iets wat niet van iedere cabriolet gezegd kan worden.
Het design van de auto sluit aan op het sportieve karakter van de auto. De moderne Mazda’s zijn ontworpen volgens het KODO gedachtegoed. Met het “Soul of Motion” hebben de ontwerpers het streven om de auto’s meer tot leven te brengen. De eigentijds ontwerpen hebben een rond (aerodynamisch) lijnenspel gekregen waarmee de auto’s een natuurlijke vorm hebben gekregen.
De meest populaire modellen uit het modellen aanbod van Mazda uit 2019 zijn de Mazda 2 (een sportieve auto uit het B-segment) de Mazda 3 (een gezinsauto uit de compacte middenklasser) de grotere Mazda 6, de Mazda CX-5 het SUV model van het Japanse merk) en de eerder genoemde Mazda MX-5.