Dat de Renault Clio al twee keer de prijs van ‘Auto van het jaar’ heeft binnen weten te slepen, is niet zo raar. Deze compacte hatchback staat al sinds de introductie in 1990 bovenaan de verkooplijsten en is ook als occasion één van de meest populaire auto’s die ons land rijk is. De combinatie van het soepele rijgedrag, de hoge betrouwbaarheid, de zuinigheid, de technische vernuftigheid en de ruimte maken het een topper in zijn klasse. Ideaal om je rijcarrière mee te starten, geliefd als tweede ‘boodschappen’-auto en zelfs als kleine familieauto kan je met Clio goed uit de voeten.
De Clio kent vijf generaties, ieder met zijn eigen rijkelijke uitrusting aan comfort, modern design en steeds nieuwere vormen van zuinigheid. Zeker de 4e generatie is enorm zuinig. Doordat deze aanzienlijk lichter is dan zijn voorgangers, is ook de Renault Clio 2013 tot de Renault Clio 2019 een bestseller te noemen. Verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback of als Renault estate heeft deze versie van Euro NCAP vijf sterren voor de veiligheidsbeoordeling in de wacht gesleept.
Met een Clio heb je jarenlang rijplezier, dat verklaart ook waarom er nog zoveel oudere Clio’s op de weg te zien zijn. Je betaalt met een glimlach zowel de autoverzekering als de wegenbelasting en zeker met de huidige benzineprijzen, laat hij je ook bij de pomp niet in de steek. Sommige modellen beschikken over bijna 300 liter bagageruimte, dus of je nu met jouw auto wilt carpoolen, gezellige familie-uitjes mee wilt ondernemen of de kleinkinderen achterin, met de Clio kan het allemaal.
Deze Franse auto heeft het rijkste comfort van zijn klasse. Het sportieve rijgedrag, enorme wendbaarheid zowel binnen als buiten de bebouwde kom, en de ruimte om bagage en medepassagiers mee te vervoeren is bij iedere generatie Clio te vinden. Of je nu een stadsrijder bent of een snelwegrijder, de Clio rijdt je jarenlang met veel plezier van A naar B. Welke Renault Clio model het beste bij je past, hangt in de eerste instantie af van het prijskaartje. De innovatieve technologie van de eerste generaties zijn vandaag de dag standaard bij de nieuwere modellen, aar waren toen baanbrekend te noemen en dat is precies wat Renault echt Renault maakt. En dat moet ook wel, want de concurrentie is enorm. Dus om iedere keer weer bovenaan de hitlijsten te staan, moet je echt wel van goede huize komen.
Van deze opvolger van de Renault 5 verscheen de tweede generatie in 1998, de Renault Clio 2006 behoort tot de derde generatie en de Renault Clio 2015 en Renault Clio 2018 behoren tot de populairste van de vierde generatie. Met de update van Renault Clio 2016 werden er zes uitvoeringen geleverd; waarbij Life de goedkoopste is, gevolgd door Zen. Een speciale Limited editie is beschikbaar onder de naam Intens en de modellen Bose en Initiale Paris behoren tot de luxere varianten.
Renault staat met de Clio bovenaan in het dichtbevolkte B-segment. Ondanks die enorme concurrentie weet Renault met de Clio al vier generaties lang onderscheidend te blijven. De combinatie tussen dynamisch rijgedrag, betrouwbaarheid, zuinigheid en ontzettend veel ruimte in zijn soort, zorgt voor succes. Uitbreiding naar dit segment voor stationwagens was dan ook een slimme zet. Deze markt is nog dunbevolkt en Renault kan hier zeker een verschil maken ten opzichte van zijn concurrentie Seat Ibiza en Skoda Fabia combi.
De Clio heeft Renault gered uit zware financiële tijden. Om die succeslijn door te zetten, werd er gekeken naar uitbreiding in dit segment. En zo is de Renault Clio Estate geboren. Een compacte station met alle voordelen die de Clio ook met zich meebrengt en nog een beetje meer. De Renault Clio Estate 2018 behoort evenals de Renault Clio Estate 2019 tot de laatste generatie. Deze dynamische auto heeft een overvloed aan ruimte. Je kan met gemak je familieleden en hun bagage erin vervoeren. Zijn sportieve rijgedrag, moderne interieur, strakke wegligging en knappe looks zorgen dat ook de Renault Clio Estate zijn concurrenten achter zich laat. Met de Nederlandse topontwerper Laurens van den Acker aan het roer veranderde het design en is Renault een gestroomlijnde auto die ook voor het oog een lust is.
+ Zeer betrouwbaar
+ Zeer comfortabel
+ Ruimste binnen zijn klasse
+ Zeer zuinig
+ Stoelen zitten heerlijk (bij de meeste versies)
+ Goede prestaties binnen de bebouwde kom
– De vering laat te wensen over
– Oneffenheden op de weg zijn voelbaar
+ Extreem ruim
+ Zeer comfortabel
+ Heerlijk rijgedrag
+ lekker zittende stoelen
– Stugge vering
– Interieur kan door kleurenpalet druk overkomen
De Renault Clio modellen hebben Renault uit financieel zwaar weer getrokken. De winstcijfers zijn enorm toegenomen door met deze bestseller te komen en zijn wellicht de inspiratie geweest voor andere modellen zoals de Captur, die ook goed scoren. Op het gebied van elektrisch zit Renault allesbehalve stil. Na de introductie van de futuristische Twiggy, de derde generatie Zoe en recentelijk de stekkerloze hybride Clio komt er hier ook een Zoe cross-over variant van op de markt. Renault heeft als streven om in 2022 het milieuvriendelijke assortiment met 6 andere Renault types uit te breiden, volledig elektrisch dus. Zo staat er een Kangoo en Master op het programma en twee stadsautootjes met de naam; K Ze en de SM3 Ze. Ook komt er een compacte cross-over.
De nieuwprijs van de Renault Clio begint bij € 17.780 voor de Renault Clio 1.0tce bi-fuel business zen. De meest dure niet-RS variant kost € 28.149 euro.
De tank van een Renault Clio heeft een inhoud van 40 liter. Hiermee kun je maximaal 952 km rijden in het geval van de TCe 90 motor.
3 cilinders in het geval van de TCe90 en TCe100 en 5 in het geval van de E-tech hybrid 140.