Welke verschillende soorten automaten zijn er?

Vaartland.nl Thijs
27 december 2019

Door Thijs

Tegenwoordig is een automatisch geschakelde auto geen trage en brandstof slurpende transmissie. Een automatisch geschakelde auto is steeds vaker een geaccepteerd beeld waarvoor mensen kiezen in auto’s. Het werkt tegenwoordig zelfs zuiniger dan handgeschakelde auto’s omdat de auto automatisch voor de beste versnelling kiest waar de minste brandstof wordt verbruikt. Elke fabrikant ontwikkelt tegenwoordig bijna zijn eigen automaat. Graag nemen wij een aantal verschillende bekende soorten automaten door zodat je weet welke er op de markt zijn en welke het beste geschikt is voor jou.

De ‘normale’ automaat

Een normale automaat kent net zoals een handbak een aantal vaste versnellingen. Bij een automatische transmissie wordt dit aangeduid als trappen waartussen geschakeld wordt. Een automaat schakelt tussen deze trappen door koppelingen te verbinden met bepaalde assen op een tandwielstelsel. Schakelen gebeurt hier dus hetzelfde als bij een handmatige transmissie door middel van hydraulica oftewel oliedruk. Het verschil hierin is dat een automaat werkt zonder een zogenaamde koppeling die bij een handbak wordt ingeschakeld (of het intrappen van het koppelingspedaal). Er wordt gebruik gemaakt van een koppelomvormer. Deze koppelomvormer maakt op een zachte wijze verbinding tussen twee verschillende assen. Een ‘standaard’ automaat kende in het begin maar 4 trappen (versnellingen). Dit kwam meer doordat in Amerika, auto’s werden verkocht met een hoge koppel en niet veel versnellingen nodig waren. Tegenwoordig wordt er niet zoveel meer gebruikt gemaakt van een conventionele automaat en zijn er andere soorten automaten die efficiënter werken.

 

Bekijk alle occasions met automaat

 

Halfautomaat

De meeste automaten die nu geleverd worden in auto’s zijn tegenwoordig eigenlijk half automaten. Dit betekent dat de auto op 2 manieren bediend kan worden. Als een geautomatiseerde bak of handmatig. In handmatige modus betekent dat er geen gebruik gemaakt wordt van de computer van de auto die bepaalt wanneer er geschakeld zal worden. De bestuurder zelf schakelt (weliswaar elektronisch) zelf met bijvoorbeeld een tik tegen de automatische pook waarna de auto de rest doet. In automatische modus zal de auto dit zelf bepalen.

verschillende soorten automaten blog

DSG

DSG staat voor Dual Shift Gearbox. Deze technologie werd in de jaren ’90 ontwikkeld door Audi en wordt door veel verschillende fabrikanten onder verschillende namen gebruikt. Bij Audi heet dit bijvoorbeeld tegenwoordig S-tronic en bij Porsche ‘PDK’. De methode maakt eigenlijk gebruik van een dubbele koppeling die als volgt werkt. De transmissie heeft twee assen waarop het tandwielstelsel is gemonteerd. Op de ene as bevinden zich de vertandingen van de even versnellingen en op de andere as bevinden zich de vertandingen van de oneven versnellingen en de mogelijkheid om achteruit te rijden.

Omdat de verschillende versnellingen over 2 assen zijn verdeeld hoeft de transmissie niet van versnelling te schakelen, maar slechts van de ene as naar de andere as. Dit resulteert in razendsnelle schakeltijden die de bestuurder vaak amper voelt. Een enorm voordeel hiervan is dat de volgende versnelling altijd al klaarstaat. Bijvoorbeeld wanneer de bestuurder wegrijdt in de eerste versnelling, dan is de andere as inactief en staat de volgende versnelling al klaar om gebruikt te worden omdat deze meedraait met de op dat moment actieve as. Wanneer het vervolgens tijd is om over te schakelen, gaat de automatische transmissie eenvoudig over op de andere as (de even as in dit geval) en komt de eerste as (oneven versnelling) op inactief te staan, maar draait wel nog mee. Hierdoor staat ook al weer de 3e versnelling klaar om gebruikt te worden. Zo voelt het rijden met een DSG enorm soepel aan en is dit tegenwoordig de voorkeur van veel mensen die graag een automatische transmissie willen hebben. Tevens is een DSG ook een zelfde vorm van een half automaat: je kan hier kiezen voor een volautomatische modus of een handmatige modus waarbij jij als bestuurder kiest wanneer er geschakeld word.

CVT – Multitronic

Bij een CVT of multronic wordt er op een andere manier gebruik gemaakt van de automaat. Een ketting zit bevestigd tussen twee verschillende poelies die samengedrukt kunnen worden. Door de verschillende posities van de poelies en het samendrukken hiervan varieert de overbrenging. Als de auto gaat rijden brengt de motor energie over naar de eerste poelie die door middel van de ketting de energie weer overbrengt naar de tweede poelie. Bij het optrekken wordt de poelie samengeknepen waardoor de ketting verder van de as komt te liggen en zorgt dat de tweede poelie sneller gaat draaien. Dit resulteert vervolgens in het optrekken van de auto.

Een elektronische regeling berekent zo de ideale instelling door middel van vele factoren. Het voordeel hiervan is, dat bij een contante snelheid er wordt gekozen voor een toerental waarbij het brandstofverbruik zo laag mogelijk ligt. Bij hard optrekken wordt er dan weer gekozen voor een toerental waarbij het meeste koppel van de motor beschikbaar is. Wat hier het verschil is met andere automaten dat bij een multitronic het toerental niet zal veranderen. Echter, de auto verhoogt of verlaagt wel op een bepaald punt zijn versnellingen. Dit zal aanvoelen als een zeer rustige rijstijl.

 

Bekijk alle occasions met automaat

 

Tags:  

opties

 / 

nieuws

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl