Na andere Europese steden als Madrid, Parijs, Lyon en Helsinki is ook Amsterdam om. In een flink deel van de stad zakt de maximumsnelheid naar 30 km/u. We hebben het hier over 80% van de Amsterdamse wegen, wat uitkomt op zo'n 270 kilometer aan wegdek. Het moet ervoor zorgen dat de verkeersongelukken met 20 tot 30 procent dalen. Jaarlijks zijn er nu ongeveer 20 dodelijke verkeersslachtoffers in Amsterdam en vielen er 1150 gewonden.
Tot vannacht zaten er nog stickers op de borden maar die zijn er nu af. Wie denkt dat Amsterdam de komende tijd nog wel even coulant is voor degenen die zich niet direct aan de nieuwe snelheidsregels houdt, heeft het goed mis. De gemeente doet er alles aan om het zo snel mogelijk door te laten dringen. Zo zetten ze onder meer (flex)flitspalen neer, en houden radarauto's de boel in de gaten om het zo te kunnen handhaven. Ook worden zogeheten smileypalen en spaarpalen ingezet. Op deze manier wordt er geld opgehaald voor de buurt bij goed rijgedrag.
Het verlagen van de maximumsnelheid brengt ook een hoop vragen met zich mee. Gaat het veel kosten met zich meebrengen los van de bijna 4500 nieuwe verkeerborden? Bijvoorbeeld bestelbusjes die er langer over gaan doen dus waarschijnlijk minder kunnen bezorgen op een dag? De brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland heeft het nog niet berekend, maar staan we achter het plan. Verbetering van de verkeersveiligheid steunen ze altijd en snelheid speelt daar een grote rol bij.
Snelheidsveranderingen zijn natuurlijk altijd even wennen voor iedereen. Dit hebben we ook meegemaakt toen de snelheid op de snelwegen werd aangepast van 130 naar 100 km/u. Als de verkeersveiligheid hierdoor beter wordt, is het een positieve verandering. Natuurlijk moeten we nog afwachten hoe dit er in de praktijk uit gaat zien, maar wij hebben er vertrouwen in.