Wanneer heeft mijn auto onderhoud nodig?

Vaartland.nl Thijs
11 december 2019

Door Thijs

Tijdig onderhoud is zeer belangrijk bij een auto, als de service intervallen worden overschreden bestaat de kans op grote schade door bijvoorbeeld oude olie of het niet vervangen van de distributie ketting/riem.Een goed onderhouden auto gaat vele kilometers meer mee en bespaard op het lange termijn een hoop geld aan reparaties.

Kleine of een grote beurt?

Er zijn in de vorm van algemene beurten 2 varianten namelijk de kleine en grote beurt.De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.Bij een kleine beurt word de olie ververst en  daarnaast ook de oliefilter wat belangrijk is oude olie word doorgaans te dik en vies waardoor dit grote schade kan brengen aan de motor. Hiernaast worden alle vloeistoffen aangevuld en word de auto algemeen gecontroleerd op slijtage punten als remmen, verlichting, ruitenwissers, uitlaat en katalysator, Schokdempers en de banden!Bij een grote beurt worden alle boven genoemde punten aangepakt maar daarnaast gaat de garage nog een stuk verder, zo worden alle filters vernieuwd (oliefilter, luchtfilter, interieurfilter en de brandstoffilter) daarnaast word indien nodig de versnellingsbak ververst, daarnaast worden de kleppen gesteld en worden de remmen opnieuw afgesteld indien nodig. Ook worden een aantal extra dingen gecontroleerd tijdens de grote beurt zoals: Deur scharnieren, de auto word uitgelezen op storingen en de bougies.

auto onderhoud blog vaartland

Onderhoud van de distributie riem/ketting

In het geval van de distributie zijn er 2 varianten, de ketting en de riem.Beiden hebben voordelen en nadelen echter dienen ze beiden op tijd vervangen te worden, mocht deze kapot gaan heeft u grote schade aan de motor en cilinderkop. De riem is relatief goedkoper als hij vervangen moet worden en een stuk stiller, echter moet de riem veel eerder vervangen worden als een ketting, een riem moet doorgaans rond de 125.000 kilometer vervangen worden (met uitzonderen), een ketting daarentegen hoeft pas bij zeer hoge kilometer standen vervangen te worden.Dit betekend dat op de lange termijn de ketting veel minder onderhoud gevoelig is en dus uiteindelijk betrouwbaarder dan de riem.Tijdens het vervangen van de ketting en of riem word standaard ook de waterpomp vervangen, dit omdat de waterpomp simpelweg anders heel moeilijk te bereiken is, dit word preventief gedaan, een kapotte waterpomp kan voor veel grote problemen zorgen.

Standaard slijtage delen

Een auto heeft veel algemene slijtage delen, bijvoorbeeld de banden remmen en ruitenwissers.Het is aan te raden om deze zelf regelmatig te controleren op slijtage, deze delen worden bij de APK, de kleine en grote beurt ook gecontroleerd echter willen bijvoorbeeld de remmen en banden sneller slijten als men denkt bij een controle daarom adviseer ik dit goed in de gaten te houden zodat u niet voor verrassingen komt te staan, er zijn voor de banden diverse meet producten beschikbaar, de adviesdiepte voor het vervangen van zomerbanden is: 2 mm, nieuw hebben zomerbanden ongeveer 7,5 mm. Winterbanden verliezen onder de 4mm hun winter eigenschappen, nieuw hebben winterbanden ongeveer 9 mm profiel.

Onderhoud van de Vloeistoffen

Het controleren van vloeistoffen is ook heel belangrijk, meestal geeft de auto een melding mocht er bijvoorbeeld olie, koelvloeistof of ruitenwisser vloeistof te kort zijn, echter is het ook belangrijk deze zelf eens in de zoveel tijd te controleren en zo nodig bij te vullen, dit voorkomt een hoop kosten.Een aantal tips om de vloeistoffen te controleren:

• controleer altijd bij een koude motor en op een vlakke ondergrond

• De koelvloeistof is met het oog te meter door middel van de streepjes op het koelvloeistof vat

• Voor de olie heeft elke auto een peilstok, maak de peilstof eerst goed schoon, stop de peilstok hierna terug en haal de peilstok er uit, als het goed is staat het niveau tussen de 2 indicatoren in.

• De ruitenwisser vloeistof is ook te meten aan de hand van het reservoir, deze is makkelijk te vullen door middel van de dop te verwijderen, in de winter is er speciale anti vries vloeistof beschikbaar deze zorgt ervoor dat u de ruitenwissers gewoon kunt blijven gebruiken in de koude maanden!

Tags:  

vakantie

 / 

onderhoud

 / 

tips

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl