ESP-systeem wat is het en hoe werkt het?

Vaartland.nl Arnold
26 november 2019

Door Arnold

ESP staat dus voor Electronic Stability Program, vrij vertaald; Elektronische Stabiliteitscontrole. Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft. Dit lijkt vanzelfsprekend maar wanneer je plotseling moet uitwijken kan het zijn dat de auto gaat slippen. Het ESP-systeem voorkomt dit dus en zorgt ervoor dat de auto de richting op gaat die jij aangeeft. Hoe werkt het ESP-systeem? En wat zijn de voordelen? We vertellen het je in deze blog.

 

 

Hoe is het ESP-systeem ontstaan?

Het eerste Electronic Stability Program kwam in 1995 op de markt. Het is bedacht door een Nederlander en ontwikkeld door Bosch in samenwerking met Mercedes. Mercedes zelf gebruikte het ESP systeem alleen in de duurste varianten van het merk totdat in 1997 een Mercedes A-klasse in Zweden omsloeg tijdens De Elandtest. Dit is een test waarin auto’s snel moeten uitwijken voor een denkbeeldige eland (deze komen namelijk erg veel voor in Zweden). Mercedes is hierna direct gestart met het standaard monteren van een ESP-systeem in al hun auto’s. Alle auto’s van Mercedes die na 1999 zijn gebouwd zijn nu voorzien van dit tractiecontrole systeem. Ook andere autofabrikanten passen hedendaags ESP standaard toe bij nieuwe modellen. Sinds november van 2014 is het namelijk voor nieuwe voertuigen verplicht om over een ESP-systeem te beschikken wanneer zij binnen de EU een typegoedkeuring aan willen vragen.

Bekijk ons aanbod met ESP

Hoe werkt het ESP-systeem?

Het ESP-systeem beschikt over sensoren op de wielen die 25 keer per seconde meten of de richting die het voertuig opgaat overeenkomt met wat de bestuurder van het voertuig aangeeft. Dit kan namelijk afwijken wanneer je te hard door een bocht gaat of plotseling moet uitwijken voor een hindernis op de weg. Wanneer de richting van het voertuig niet hetzelfde is als de richting die de bestuurder van de auto aangeeft dan herstelt het ESP-systeem dit gelijk. Het ESP-systeem remt de afzonderlijke wielen af zodat de auto weer de richting op gaat die jij als bestuurder aangeeft.
Een auto met een ESP-systeem beschikt automatisch ook over een ABS-systeem en een ASR-systeem.
ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem en zorgt ervoor dat de wielen van je auto niet blokkeren wanneer je bijvoorbeeld hard moet remmen op een glad wegdek.
ASR staat voor Anti Slip Regeling en zorgt ervoor dat wielen niet doordraaien bij het optrekken. Waar ASR en ABS de lengtedynamica van de auto beïnvloeden, focust het ESP-systeem zich op de dwarsdynamica. Deze drie systemen samen zorgen ervoor dat je gemakkelijker de controle over het voertuig houdt.

 

ESP systeem blog vaartland

Wat zijn de voordelen van het ESP-systeem?

Het ESP-systeem zorgt er dus voor dat de auto de gewenste richting op gaat en niet om zijn as gaat draaien bij een plotselinge manoeuvre. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat door de invoering van het ESP-systeem het aantal ongelukken is afgenomen. Experts noemen de technologie als de belangrijkste bijdrage aan de veiligheid sinds de airbag en de autogordel. Uit internationale onderzoeken is namelijk gebleken dat minimaal 40% van alle verkeersongevallen met een dodelijke afloop wordt veroorzaak door slippen. Uit ditzelfde onderzoek is gebleken dat ESP het risico op slippen met 80% kan verminderen. Volgens een studie van de Universiteit Keulen uit Duitsland zou de standaard invoering van een ESP-systeem in auto’s het aantal fatale ongelukken in Europa met 4.000 verminderen. Niet alleen zullen er dan 4.000 minder doden per jaar zijn door verkeersongelukken. Daarnaast worden er ook nog eens 100.000 gewonden per jaar voorkomen dankzij deze technologie. Mercedes, die het ESP-systeem dus al in al zijn modellen heeft ingevoerd geeft aan dat het aantal ongelukken met 29% is gedaald. Je kan dus wel zeggen dat het standaard invoeren van een ESP-systeem in de auto het rijden op de weg een stuk veiliger maakt. Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen rijden er op dit moment dus nog veel auto’s op de weg die nog niet standaard voorzien zijn van een ESP-systeem.

Heeft het ESP-systeem ook nadelen?

Sommige mensen zeggen over het ESP-systeem dat dit ervoor zorgt dat bestuurders roekelozer gaan rijden omdat ze een verhoogd veiligheidsgevoel krijgen. Echter is deze kritiek nooit bewezen, ongevallenstudies hebben namelijk aangetoond dat het aantal ongevallen door ESP verminderd is en dat er geen verhoging is van andere type ongevallen. Bovendien merken bestuurders van een auto niet wanneer het ESP-systeem in werking treedt. Er kan dus gesteld worden dat het Electronic Stability Program alleen maar voordelen heeft.

Verschillende benamingen voor het ESP-systeem

Net als bij andere elektronische voertuigsystemen zijn er verschillende benamingen voor het ESP-systeem. De verschillende benamingen staan hieronder in een rijtje voor de duidelijkheid. Achter de benaming staat welke grote autofabrikanten deze naam gebruiken.

ESP, Electronic Stability Program: Volkswagen, Opel, Peugeot en Mercedes

DSTC, Dynamic Stability en Traction Control: Volvo

VSC, Vehicle Stability Control: Toyota

DSC, Dynamic Stability Control: Land Rover en BMW

VSA, Vehicle Stability Assist: Honda

Bekijk ons aanbod occasions met ESP

Tags:  

opties

 / 

onderhoud

 / 

tips

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl