Het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat er veel te doen is om diesel de laatste tijd.
Er zijn veel berichten in de media geweest, maar wat betekent dit en is diesel eigenlijk wel zo slecht? En hoe lang kan ik nog een diesel occasion rijden?
In deze blog gaan we meer schrijven over auto’s met een diesel motor en hoe de toekomst er uit ziet. Wat gebeurt er met de diesel auto?
Schone dieselauto's mogen, vandaag de dag, gewoon de stad in met een hoge euro norm.
Het is goed om te beginnen over diesels en de huidige nieuwsberichten er omheen. Het is je dan ook niet ontgaan dat diesels vervuilend zouden zijn en schandalen over niet correcte roetmetingen zijn niet van de lucht.
Maar is een diesel nou echt zo slecht en zou je een auto met zo’n fijne motor nou moeten laten staan? Een diesel rijdt volgens veel automobilisten fantastisch met veel koppel, vermogen en een laag verbruik.
Maar waarom is diesel zo slecht? Diesel zou slecht zijn omdat:
• Diesel meer CO2 en schadelijke stoffen uitstoot dan een benzineauto en daardoor verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde, en;
• De schadelijke stoffen zoals roetstof en NOx (stikstof) zijn schadelijk voor de mensen en een dieselmotor stoot deze meer uit dan een benzinemotor;
Maar zijn de bovenstaande beweringen echt zo? Door recent onderzoek is inmiddels aangetoond dat dit weerlegd kan worden door de toepassing van moderne technieken.
Wat op valt is dat het gaat om moderne diesels die technisch zijn uitgerust om zulke mooie resultaten te behalen. Oudere diesels die deze technieken niet hebben vervuilen meer en worden door de wetgever dan ook ontmoedigd.
Je hebt tegenwoordig ook een Blauwe diesel variant die ook een stuk beter is voor het milieu.
Met oude diesels bedoelen we dus auto’s die meer vervuilende fijnstof uitstoten. Met de fijnstof die word uitgestoten, bepalen we dus wat een diesel ‘oud’ maakt. De vuistregel is dat een ‘oude’ diesel meer uitstoot dan een ‘moderne’ diesel.
Sinds 1 januari 2020 heeft de Rijksoverheid dit gespecificeerd door fijnstoftoeslag te introduceren en zo het bezit en gebruikt van vervuilende auto’s ontmoedigen. Deze fijnstoftoeslag, ook wel bekend als ‘roettax’ geldt voor personenauto’s en bestelwagens die rijden op diesel en dan met name:
• Diesel auto’s die meer dan 5 milligram fijnstof per kilometer uitstoten;
• Meer dan 10 milligram fijnstof per kilowattuur (kWh) uitstoten;
• Auto’s die niet zijn uitgerust met een fabrieksroetfilter, en;
• Auto’s die een retrofit (achter af gemonteerde) roetfilter hebben.
Vaak zijn dit voertuigen van 10 jaar of ouder, maar soms kunnen het ook jonge voertuigen zijn. Zo zie je dat een ‘oude’ diesel niet per se gebonden is aan de leeftijd van de auto, maar meer aan de toegepaste techniek en uitwerking die het heeft op de uitstoot van het voertuig.
Met oude diesels bedoelen we dus auto’s die meer vervuilende fijnstof uitstoten. Met de fijnstof die word uitgestoten, bepalen we dus wat een diesel ‘oud’ maakt. De vuistregel is dat een ‘oude’ diesel meer uitstoot dan een ‘moderne’ diesel.
Sinds 1 januari 2020 heeft de Rijksoverheid dit gespecificeerd door fijnstoftoeslag te introduceren en zo het bezit en gebruikt van vervuilende auto’s ontmoedigen. Deze fijnstoftoeslag, ook wel bekend als ‘roettax’ geldt voor personenauto’s en bestelwagens die rijden op diesel en dan met name:
• Diesel auto’s die meer dan 5 milligram fijnstof per kilometer uitstoten
• Meer dan 10 milligram fijnstof per kilowattuur (kWh) uitstoten
• Auto’s die niet zijn uitgerust met een fabrieksroetfilter, en
• Auto’s die een retrofit (achter af gemonteerde) roetfilter hebben
Vaak zijn dit voertuigen van 10 jaar of ouder, maar soms kunnen het ook jonge voertuigen zijn. Zo zie je dat een ‘oude’ diesel niet per se gebonden is aan de leeftijd van de auto, maar meer aan de toegepaste techniek en uitwerking die het heeft op de uitstoot van het voertuig.
Diesels met een Euro 5 motor of hoger, 'nieuwe diesels', heeft Vaartland.nl altijd in het assortiment staan en kan je makkelijk herkennen doordat ze vanaf 2009 zijn geproduceerd.
We hebben voor jou alvast een voorselectie gemaakt met schone diesels.
Op dit moment is het zo dat diesels nog mogen worden gebruikt in het land. We zien wel dat sommige diesels niet altijd een stad of andere bebouwde kom meer in mogen.
Of een diesel wel/niet een gebied in mag hangt af van de emissieklasse en die word aangegeven op een nummer van 0 tot 6 met de benaming ‘Euro’ er voor (Euro 1, Euro 2 etc.).
Hoe hoger de emissieklasse, hoe schoner het voertuig. Momenteel zijn de milieu zones in de bebouwde kom opgedeeld in een gele en groene milieu zone.
Auto’s vanaf emissieklasse 3 mogen de gele zone in, auto’s vanaf emissieklasse 4 mogen de groene zone in. Dit beleid wordt wel de komende jaren constant herzien en houd er rekening mee dat er meer milieu zones komen.
Vanaf 2020 hebben gemeentes namelijk de vrijheid gekregen om Euro 4 diesels te weren en vanaf 2025 word de emissieklasse nog één klasse opgeschoven naar Euro 5.
Hoe lang blijft diesel nog bestaan en hoe lang mag je nog diesel rijden? Wij zijn er van overtuigd dat diesel nog lang niet uit het straatbeeld zal verdwijnen.
Wel zullen ‘oude’ diesels steeds meer en meer worden ontmoedigd en langzaam verdwijnen uit het straatbeeld.
Op dit moment zijn er genoeg diesels met een Euro 5 emissieklassen en hoger. Met name Euro 6 diesels zijn extreem veel schoner en het beleid ziet er zo uit dat de automobilist nog jaren kan genieten van een dieselmotor.
Een moderne dieselmotor heeft namelijk prettige eigenschappen zoals:
• Minder onderhoud, dus lagere onderhoudskosten
• Hogere betrouwbaarheid doordat de motoren minder storingsgevoelig zijn
• Een lagere CO2 uitstoot dan benzine auto’s zoals onderschreven door verschillende onderzoeken
• Zuiniger in gebruik
• Lagere brandstofkosten per liter
• Comfortabele rijeigenschappen door het hoge koppel en rustige karakter van de motor
Al met al is diesel voorlopig niet verdwenen en kan je er rustig mee doorrijden. Kies echter wel voor een moderne diesel met tenminste een Euro 5 motor om overal te kunnen rijden de komende jaren.
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 er voor kiezen om euro 4 bestel- en vrachtauto's te weren: Zero-emissiezones: kom je straks de stad nog in met je auto? | KVK
Diesels met een Euro 5 motor of hoger heeft Vaartland.nl altijd in het assortiment staan en kan je makkelijk herkennen doordat ze vanaf 2009 zijn geproduceerd. We hebben voor jou alvast een voorselectie gemaakt met schone diesels.