Italiaanse automerken spreken vaak tot de verbeelding en hebben al veel auto’s geproduceerd met een ware cultstatus. Zo’n Italiaans merk dat – terecht – deze status verdiend is Lancia en we vertellen je graag waarom dit zo is. Want wil je rijden in stijl, luxe en met Italiaanse flair? Een Lancia auto is dan echt iets voor jou. Met gewaagd ontwerp, fijne rijeigenschappen en veel comfort is Lancia een merk dat een serieuze kandidaat is als je jezelf wil onderscheiden van de massa.
Het in 1906 opgerichte Lancia is één van de oudste autofabrikanten ter wereld, dus met een Lancia auto rijdt je met iets bijzonders rond. De moderne Lancia auto’s worden niet meer zo hoog gewaardeerd heden ten dage dus je kan slagen voor een gunstige prijs.
Exclusiviteit is het toverwoord. Ze staan te boek als eigenzinnig, chic, luxe en als er eentje voorbij rijdt of in de straat geparkeerd staat is dat vaak niet onopgemerkt. Eigenlijk zijn Lancia’s door hun ontwerp als tijdloze stijliconen te typeren. Lancia heeft om deze reden dan ook een zeer trouwe schare aan liefhebbers. Ook autoliefhebbers in het algemeen hebben vaak een positieve mening over dit merk en zijn rijke historie.
Eerlijk is eerlijk: het ontwerp en de stijl van een Lancia moet goed bij je passen want er zijn weinig merken die zo uitgesproken zijn als dit Italiaanse merk. De auto’s van dit eigenzinnige merk zijn dan ook geen allemansvrienden. Maar als je een exemplaar kan vinden dat goed bij je past en je bevalt, dan heb je één van de meest unieke en plezierige auto’s die er te vinden zijn.
Op technisch vlak hebben moderne Lancia’s veel techniek van Fiat verwerkt in hun auto’s omdat het merk onderdeel is van de Fiat Chrysler Automobiles groep. Er zijn misschien veel negatieve vooroordelen over Italiaanse auto techniek, maar deze zijn niet altijd waar: moderne Italiaanse autotechniek staat te boek als betrouwbaar en innovatief. Deze eigenschappen zijn bij Lancia zeker van toepassing en van alle tijden. Voeg daar luxe aan toe, eigenzinnig design en een interieur bekleed met veel alcantara en dan heb je een beeld van wat dit merkt inhoudt. Een Lancia auto is zo gek nog niet als je zijn kwaliteiten kan waarderen.
In het jaar 1906 werd het merk gesticht door twee vrienden die racecoureurs waren voor het merk Fiat: Claudio Fogolin en Vincenzo Lancia. De laatste van de twee die gaf zijn achternaam aan het merk en kwam zelf uit een familie die zich bezighield met voedselproductie. Vincenzo’s vader had een fortuin vergaard door het eerste voedselbedrijf op industriële schaal te stichten in Argentinië en kwam terug naar Italië om zich te vestigen in Turijn en een gezin te stichten.
De vader van Vincenzo zag het liefst dat zijn zoon advocaat of boekhouder werd, maar de jongeman interesseerde zich meer in wetenschap en techniek. Via zijn vrienden kwam hij in contact met de eerste auto ooit geproduceerd van het merk Benz (voorganger Mercedes-Benz). Al gauw raakte hij betrokken bij Italië’s eerste automerk Fiat om uiteindelijk voor zichzelf te beginnen.
De eerste Lancia was de ‘Tipo 51’ of ‘Alfa’ die werd geproduceerd van 1907 tot 1908 met een bescheiden viercilinder motor die 28 pk produceerde. In 1910 had Lancia zijn eerste internationale succes door voertuigen in onderdelen te exporteren naar de Verenigde Staten, waar ze vervolgens werden geassembleerd en als het merk SGV werden verkocht.
Lancia begon bekend te staan als een merk met talloze innovaties door de tijden heen. Deze zijn onder andere:
In 1913 de eerste auto met een compleet elektrisch systeem als standaard uitrusting;
In 1922 de eerste auto met een zelfdragend chassis en onafhankelijke vering aan de voorzijde;
In 1948 de eerste auto voorzien van vijf versnellingen;
In 1950 de eerste volledige productie van een voertuig met V6 motor en eerdere succesvolle experimenten dit te doen met V8 en V12 motoren;
Ook in 1950 de introductie van een auto met de motor in de voorzijde en versnellingsbak aan de achterzijde voor een goede gewichtsverdeling, welke later als voorbeeld diende voor Ferrari, Porsche, Alfa Romeo en Maserati, en;
Tevens de eerste producent met een V4 motor en auto’s met een volledig onafhankelijke wielophanging.
Lancia deed in 1954 ook zijn eerste introductie in de motorsport. Het merk nam deel aan Formule 1 races en boekte in totaal twee overwinningen en tien podiumplaatsen. In 1956 werd het raceteam van Lancia overgenomen door Ferrari en werd wereldkampioen. Een leuk detail is dat Ferrari dit deed met de auto die door Lancia volledig was ontwikkeld en van hen overgenomen.
Alle innovatiedrang, eigenzinnigheid en de complexe productieprocessen die erbij hoorden, betekende dat alle Lancia’s met de hand moesten worden geproduceerd. Om die reden was geen enkele Lancia technisch gelijkwaardig aan elkaar met het gevolg dat de productiekosten steeds hoger werden. Dit kwam de financiële gezondheid van het merk niet ten goede, ondanks legendarische modellen als de Flaminia, Flavia en Fulvia die goed verkochten. Na jaren van tegenvallende resultaten en verliezen werd Lancia overgenomen door het andere grote automerk uit Turijn, dat we kennen als Fiat, in het jaar 1969.
De bedrijfsovername betekende niet het verlies van Lancia’s eigenzinnigheid en innovatieve karakter, want in in deze jaren begonnen wederom grote successen van het merk. Het merk kwam met goed verkopende modellen in de jaren ‘70 zoals de Gamma en Beta. Het echte succes kwam met de modellen Stratos en Delta en in zekere zin de Fulvia.
Rallysport is waar het merk veel lansen wist te breken en heden ten dage het meest succesvolle merk aller tijden is. Voordat de WRC (World Rally Championship) competitie werd opgericht had Lancia al een succes met de Fulvia. In 1972 wonnen ze de ‘International Championship for Manufacturers’ titel met dit model.
Het succes duurde voort en ze wonnen met de Lancia Stratos in 1974, 1975 en 1976 op rij de WRC titel voor autofabrikanten en deden dit in 1983 dunnetjes over met de Lancia 037. Met de legendarische Lancia Delta HF 4WD, Lancia Delta Integrale 16V en Lancia Delta Integrale HF wonnen ze de titel voor autofabrikanten zes keer op rij van 1987 tot en met 1992 en dit is heden ten dage door geen enkel merk geëvenaard.
In de jaren ‘90 moest het moederbedrijf Fiat noodgedwongen meerdere malen reorganiseren ten kosten van Lancia. Lancia deed niet meer mee in de rallysport op eigen titel en de modellen werden steeds nauwer verwant met bestaande modellen van Fiat op technisch vlak. Dit begon al in de jaren ‘80 door samen te werken met het toen nog bestaande merk Saab en gezamenlijk een model te introduceren samen met Fiat en Alfa Romeo. Lancia bleef wel modellen produceren die qua uiterlijk op en top een echte Lancia waren. Oude Lancia modellen zoals de Thesis, Thema, Kappa, Lybra, Zeta, Delta en Ypsilon.
Vanaf 2007 moest het moederbedrijf Fiat weer reorganiseren en als gevolg heeft Lancia vanaf 2011 een nieuwe richting ingeslagen. Fiat fuseerde met het Amerikaanse Chrysler en Fiat Chrysler Automobiles werd een feit. Dit betekende dat Lancia modellen van Chrysler ging verkopen onder eigen naam in de Europese markt en de merken langzaam één zouden worden. Echter werd in 2014 besloten om Lancia niet meer te verkopen buiten Italië en vanaf 2016 werden er geen nieuwe Lancia’s meer verkocht in Nederland.
Maar betekent dit het einde van het merk? Zeker niet: in Italië wordt alleen nog de Lancia Ypsilon verkocht én met succes. Lancia is namelijk altijd al zeer succesvol geweest in haar thuisland en de Ypsilon is nog altijd één van van de meest verkochte auto’s in Italië.
Als we lezen naar de trotse geschiedenis van dit merk, dan hopen we dat Lancia in de toekomst weer mooie eigenzinnige auto’s gaat maken die passen bij het merk en haar trotse historie. Tot dat moment moeten we het doen met Ypsilons, Delta’s en de klassiekers die er nog zijn van het merk. Dat is alles behalve een straf voor de liefhebbers.
Het moet gezegd worden dat we Lancia’s niet zo heel vaak tegen komen, maar als we ze in het assortiment hebben staan zijn het hoofdzakelijk de onderstaande modellen.
Lancia Delta: zoals je al doet vermoeden is de Lancia Delta één van de meest legendarische namen in de modellenrange van Lancia. De Delta I werd geleverd van 1974 tot 1994. Het ontwerp kwam van het Italiaanse ontwerpbureau Giugiaro en werd een groot succes en niet alleen in het thuisland. De Delta I was de basis voor Lancia’s meest succesvolle rallyauto en de Lancia Delta HG Integrale Evoluzione I en II zijn nog steeds fel begeerd. In 1993 kwam de Delta II en deze was gebaseerd op de Fiat Tipo. Ook dit model had een snelle versie onder de naam HPE (High Performance Edition).
Vanaf 1999 was het lange tijd stil en geen Lancia Delta beschikbaar, totdat in 2008 de Delta III werd geïntroduceerd. Een fraai gelijnde hatchback met moderne diesel- en benzinemotoren waar de nadruk op luxe en comfort ligt. Dit komt goed naar voren door de vrij lange wielbasis, luxe interieur en rijke uitrusting. Men is in 2014 gestopt met de productie, maar Vaartland.nl heeft ze zo nu en dan op voorraad. Dit model is de ideale hatchback als je eens iets anders en onderscheidend wil. Het model is ook nog eens ruim en heel betrouwbaar. Verwacht echter geen sportieve auto, maar juist een auto die je in alle rust van A naar B brengt.
Lancia Ypsilon: als je een kleine stadsauto zoekt, dan is de Lancia Ypsilon wat je zoekt. Een leuk stijlicoon op vier wielen waar je in gezien mag worden, maar ook bij deze Lancia geldt dat het geen allemansvriend is door het uitgesproken ontwerp. De Ypsilon is eigenlijk een chic, compact en karaktervolle luxe auto. We zien het vaakst de versie die geproduceerd is vanaf 2011 die als zeer comfortabel is te noemen. De Ypsilon is redelijk betrouwbaar en de benzinemotoren vragen gewenning, omdat dit vaak 0.9 Twinair motoren zijn met twee cilinders. Soms zijn er elektronische storingen die erger lijken dan ze echt zijn, want die zijn door een reset makkelijk te verhelpen.
Lancia Musa:”voor wie compact wil rijden met een hoge instap, is de Lancia Musa een geschikte auto. De Musa deelt veel techniek met de Fiat Idea, maar dan luxer. Slim ontworpen met veel ruimte en ook leverbaar met een comfortabele automaat. De Musa die we het vaakst in de showroom hebben is van 2008 tot 2010 geproduceerd.
Lancia Phedra: wie een grote MPV zoekt voor het gezin heeft aan de Lancia Phedra een goede auto. Groot comfortabel en – uiteraard – een luxe uitstraling. Is geleverd met diesel- en benzinemotoren en ook compleet met navigatie. De laatste incarnatie van dit model is geleverd van 2008 tot 2010. We zien ze sporadisch, dus wees er snel bij als we een mooie op voorraad hebben.
Chrysler modellen: tot slot zijn er nog enkele modellen die eigenlijk van Chrysler waren, maar met het Lancia logo er op geplaatst. Dat doet natuurlijk niets af aan de luxe en comfort waar Lancia bekend om staat. Voor een cabriolet is er de Lancia Flavia. Voor een grote zakenauto in de klasse van een Audi A6 occasion, Mercedes E-klasse of BMW 5-serie occasion is er de Lancia Thema en voor wie een echte minibus zoekt is er de Chrysler Voyager.
Ondanks dat nieuwe Lancia’s niet meer worden verkocht buiten Italië, gaan ze in Italië zelf als warme broodjes. Ypsilon’s verkopen zelfs beter dan het zustermerk Alfa Romeo (ook eigendom van Fiat) en het model is ondanks zijn leeftijd nog zeer bij de tijd. Op dit moment wordt de Ypsilon namelijk zelfs als hybride verkocht. Wat ook werkt, is dat het merk goed is in het uitbrengen van speciale edities zoals moederbedrijf Fiat met de Fiat 500 geregeld doet.
Het is nog hoofdzakelijk speculeren over de toekomst van het merk, maar er is een goede mogelijkheid dat Lancia weer terug gaat komen. Dat is heel anders dan in 2018, toen het merk ten onder dreigde te gaan. Er is dus inmiddels een hoop veranderd en misschien zien we in de toekomst elektrische Lancia’s of SUV’s.
+ Luxe
+ Uniek design
+ Merk met rijke historie en veel innovaties
+ Je rijdt in een bijzondere auto
+ Eigenzinnig
+ Fatsoenlijke betrouwbaarheid
+ Goede techniek
+ Italiaanse flair
– Misschien te eigenzinnig / te Italiaans
– Geen allemansvriend
– Schaars
– Oorspronkelijke Chrysler modellen geen ‘echte’ Lancia auto voor de puristen
– Sinds 2016 niet meer nieuw verkocht in Nederland