Het demissionaire kabinet wil bekend maken dat eigenaren van nieuwe elektrische auto's en van elektrische occasions, zoals een Volkswagen e-Golf of een BMW i3, nog enkele jaren kunnen profiteren van korting op de wegenbelasting.
Deze aankondiging is gepland voor de verschijning van de voorjaarsnota.
De afbouw van deze belastingkorting zal geleidelijk plaatsvinden en pas volledig verdwijnen in 2031. Het misgelopen geld zal hiervoor worden verkregen door een verhoogde belastingheffing op bezitters van plug-in hybride voertuigen.
Wegenbelasting elektrische auto's 2025
Stimuleren elektrische auto
Wegenbelasting elektrische auto's 2026 - 2031
Betalen voor gewicht
Plug-In hybride auto's krijgen meer belasting
Eigenaars van elektrische occasions en -auto's zouden vanaf 2025 ook wegenbelasting moeten gaan betalen. In plaats van 0% zouden ze 25% moet gaan betalen.
Door de verlenging van het belastingvoordeel op elektrische occasions en -auto's hoef je in 2025 ook 0% wegenbelasting te betalen, net als in 2024.
Momenteel zijn eigenaren van elektrische occasions en -auto's vrijgesteld van wegenbelasting, een beleid dat is ingevoerd om de aankoop van elektrische voertuigen te stimuleren en daarmee de CO2-uitstoot van het verkeer te verlagen om het klimaat te beschermen.
Maar, vanaf volgend jaar zou dit beleid gewijzigd worden:
In 2025 zou de wegenbelasting voor elektrische auto's worden verhoogd naar 25 procent, en in het daaropvolgende jaar zullen zij hetzelfde volledige tarief betalen als bezitters van benzine- en dieselauto's
Om het kopen van een elektrische auto te blijven stimuleren, wordt hier vanaf gezien. Het belastingvoordeel voor eigenaars van elektrische occasions en -auto's wordt verlengt.
Hoewel de belastingkorting geleidelijk wordt verminderd, zullen elektrische automobilisten vanaf 2026, 60 procent van de wegenbelasting betalen.
Dit percentage stijgt naar 65 procent in 2029, en vanaf 2031 zal de korting volledig komen te vervallen.
De verwachting is dat deze vijfjarige periode voldoende is om een aanzienlijk aantal mensen te motiveren om over te stappen op een elektrische occasion of -auto.
Voor veel bezitters van elektrische auto's zou de verhoogde belasting een zware last betekenen.
Omdat de motorrijtuigenbelasting gebaseerd is op het gewicht van de auto, en elektrische auto’s vaak zware accu’s hebben, zouden zij voornamelijk onderworpen zijn aan de hoogste belastingtarieven.
Daarom is het essentieel om de korting op de wegenbelasting te verlengen.
Zonder deze maatregel zouden te veel bestuurders blijven kiezen voor auto's op benzine of diesel, of zouden ze hun elektrische auto inwisselen voor een model op fossiele brandstoffen.
Tag: