Het aanschaffen van een elektrische auto moet goedkoper worden. Hierover werd in het klimaatakkoord uitgebreid gesproken. Zo hoeven bezitters van een elektrische auto al geen BPM of wegenbelasting te betalen. Andere voordelen waren echter gereserveerd voor de zakelijke rijder.
In Nederland zijn we al sinds jaar en dag bezig om de elektrische auto aantrekkelijker te maken voor die zakelijke rijder. Dit in de vorm van de bijtelling waardoor het relatief voordelig was om bijvoorbeeld een Tesla Model 3 op de zaak te rijden. Een succes want alleen al in 2020 gingen er 30.943 Tesla model 3’s over de spreekwoordelijke toonbank.
Met ingang van 10 januari 2023 is de subsidiepot voor tweedehands elektrische voertuigen weer aangevuld met 32,4 miljoen euro. Je krijgt nu €2.000,- elektrische auto subsidie op een gebruikte elektrische auto. Ook de pot voor nieuwe elektrische auto's is aangevuld met 6 miljoen. Op een nieuwe elektrische auto krijg je nu €2.950,- aanschafsubsidie, vorig jaar was dit nog €3.350.
Niet alle elektro-auto’s komen in aanmerking voor deze aanschafsubsidie. Het gaat om betaalbare elektro-auto’s waarvan de catalogusprijs (nieuwprijs) niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger dan 45.000 euro. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een gebruikte e-Golf, i3, Leaf of Zoe.
De subsidiepot is de voorgaande jaren erg snel leeg gegaan. Ben je geïnteresseerd? Wacht dus niet te lang, want de subsidiepot voor elektrische occasions kan dus ook snel weer op zijn.
subsidie aanvragen elektrische auto
Wil je gebruikmaken van de subsidiepot, dan kun je de auto niet zomaar bij ieder bedrijf (of particulier) kopen. Dit dient een RDW-erkend bedrijf te zijn. Het kan dus geen EV zijn die door een eigenaar van een bedrijf privé wordt aangeboden. Vaartland voldoet aan alle voorwaarden en is dus ook een RDW-erkend bedrijf.
Tag: