Als je een auto van de zaak hebt moet je bijtelling betalen, dit is ook het geval met een elektrische auto. Echter werkt het bij een elektrische auto de bijtelling anders.
In dit artikel leggen we uit hoe je de bijtelling voor je elektrische auto uitrekent en geven we wat voorbeelden van de bijtelling in de praktijk.
De overheid wil de CO2-uitstoot verminderen en onze voetafdruk verminderen. Om deze redenen wil de overheid zuinig rijden stimuleren. De overheid heeft daarom gekozen om een gunstig bijtellingstarief te hanteren voor elektrische occasions. Echter verhoogt de overheid het bijtellingspercentage steeds een beetje.
De bijtelling voor een elektrische occasion tenaamgesteld in 2024 is hetzelfde als die van 2023.
De bijtelling voor een elektrische auto die op naam wordt gesteld in 2025 is 17 procent. Dit tarief geldt tot een maximale cataloguswaarde van € 30.000. Voor alles boven die € 30.000 betaal je 22 procent bijtelling.
Dit betekent dat als je een duurdere elektrische auto rijdt, je meer belasting betaalt over het deel dat boven deze grens ligt. De verhoging van de bijtellingstarieven maakt het minder voordelig om duurdere elektrische auto's privé te gebruiken, waardoor vooral goedkopere modellen aantrekkelijk blijven voor zakelijke rijders.
Het doel is om elektrisch rijden te stimuleren, maar met meer evenwicht in de belastingvoordelen.
In 2026 verandert dit helemaal: dan betaal je voor een elektrische auto hetzelfde bijtellingstarief als voor een benzine-, diesel- of hybride auto, namelijk 22 procent, zonder grens aan de waarde.
Dat betekent dat de fiscale voordelen voor elektrische auto’s verdwijnen en dat ze qua bijtelling gelijk worden behandeld als auto’s met een verbrandingsmotor.
In vergelijking met de andere brandstoftypen is de bijtelling van een elektrische auto minder. Waar de bijtelling van een benzine-of dieselauto en een hybrideauto 22 procent is, is de bijtelling 16 procent bij een elektrische auto.
Dit geldt over de eerste 30.000 euro van de waarde uit de catalogus. Als de auto in de catalogus meer is dan die 30.000 euro betaal je over het bedrag boven de 30.000 euro 22 procent bijtelling. Dit is de bijtelling voor een elektrische occasion in 2024.
Om het wat duidelijker te maken geven we een rekenvoorbeeld. Stel een elektrische occasion kost 70.000 euro. Dan betaal je over de eerste 40.000 van de cataloguswaarde een bijtelling van 12 procent dit is dus 4.800 euro.
De elektrische auto in dit voorbeeld is 70.000 euro dus betaal je naast de 12% van 40.000 ook nog over die 30.000 euro 22 procent. 22 Procent van 30.000 is 6.600 euro. Als je dit bij elkaar optelt kom je uit op 11.400 euro.
Als je een belastingtarief hebt van 37,10 procent dan betaal dan betaal je dus 4.229,40 euro extra aan belasting.