Als je occasion minder goed remt dan kan dat aan de remschijven liggen, het is dan verstandig om er naar te laten kijken. Het kan zo zijn dat de remschijven en/of remblokken vervangen moeten worden.
Zoals hierboven al benoemd zorgen de remschijven en remblokken ervoor dat de occasion remt. Maar hoe werkt het nou precies? Als je remt via het rempedaal dan worden de remblokken tegen de remschijf aangedrukt.
Zodat het wiel vertraagt. In dit proces komt er energie vrij die vervolgens weer wordt omgezet in warmte. De functie van de remschijf is om die warmte te absorberen.
Als je vaker remt wordt de schijf dunner, net als het remblok. Het is belangrijk dat deze twee niet te dun worden. Anders kunnen de schijf en het remblok te warm worden. Dit zorgt ervoor dat je minder goed of helemaal niet meer kan remmen.
Dit is ook de reden dat een fabrikant een minimale dikte opgeeft, zodat je remmen goed blijven werken. De minimale dikte is per fabrikant ook verschillend.
Het is lastig om te zeggen wanneer je precies de schijven of de remblokken moet vervangen. Vaak komt het naar voren in een APK-keuring of tijdens een onderhoudsbeurt. Je kan het ook zelf aanvoelen dat de auto minder gaat remmen maar dat is vaak in een later stadium.
Nu zal je misschien nog de vraag hebben; na hoeveel kilometer is dat ongeveer? We zeggen dit met wat voorzichtigheid want dit is bij iedere auto en persoon anders. Maar om een schatting te geven, de remschijven gaan gemiddeld 100.000 kilometer mee. De remblokken gaan gemiddeld 60.000 kilometer mee.
Nogmaals dit is een gemiddelde en het is beter om te laten kijken naar de dikte van de remblokken en remschijven.
Het is mogelijk om de schijven zelf te vervangen, echter raden wij aan om het te laten doen door een professional. De remblokken en remschijven zijn namelijk een heel belangrijk deel van de auto.
Het is daarom verstandig om naar je garage te gaan en daar de remschijven te vervangen.
De kosten van het vervangen van de remschijven zijn verschillend. Als je uitgaat van het gemiddelde liggen de kosten ongeveer tussen de 300 en 600 euro volgens de website van de ANWB.
Dit zijn de kosten van het vervangen van de schijven en de remblokken. Het is namelijk zo dat als er nieuwe remschijven gemonteerd worden dat de auto ook nieuwe remblokken krijgt.
Als je aan één kant de remblokken en -schijven moet vervangen, dan moet dat ook aan de andere kant gebeuren. Dit komt omdat ze aan de andere kant ook even hard slijten.
De kosten van het vervangen van de remblokken en -schijven van een Peugeot kunnen anders zijn dan de kosten van het vervangen van de remblokken en -schijven voor een Volkswagen. Maar het zal ongeveer tussen de 300 en de 600 euro liggen.
Als de remblokken vervangen moeten worden is het verstandig om ook gelijk de remschijven te vervangen. Dit is omwille van de uren van de monteur. Je betaalt natuurlijk niet alleen voor het materiaal maar ook voor de arbeidskosten. Het is dan slim om de remschijven mee te nemen ook al zijn deze nog niet ‘’op’’.
Als je het zelf wilt doen en je hebt kennis van zaken dan ben je gemiddeld 2 uur kwijt.
Als het goed is heb je nu een beeld van de kosten voor het vervangen van de remschijven, weet je wanneer de schijven vervangen moeten worden en weet je meer over de werking van de remschijven.
Het is nodig om op tijd je remschijven en remblokken te vervangen.
Dit zal vaak naar voren komen in een onderhoudsbeurt of tijdens de APK-keuring. De fabrikant van de auto heeft een minimale dikte opgesteld voor de remblokken en -schijven. Dit is om de veiligheid te waarborgen.