Rover, de kunst van de eenvoud

Het Britse automerk Rover mag dan niet meer bestaan, de auto’s leven voort. Het Rover merk staat bekend om zijn eenvoudige auto’s, maar de kwaliteit en betrouwbaarheid is allesbehalve simpel te noemen. En wie denkt dat Rover alleen maar jeeps heeft geproduceerd, vergist zich. Het iconische automerk heeft een rijke geschiedenis aan Rover modellen nagelaten.

 
 
 
 
 

Kwalitatief hoogwaardige auto’s

Voordat het jaar 1950 zijn intrede deed, kwam Rover met de P4-serie. Deze middelgrote maar luxe sedans rolden tot 1964 van de band. De Rover 75, 90 en 100 vielen o.a. binnen deze legendarische serie automobielen en speelden een belangrijk rol in de Britse cultuur. Ze werden liefkozend ‘auntie’ Rovers genoemd en bereden door royalty’s en sterren, zoals Grace Kelly. Met de opvolgende serie, auto Rover P5, trachtte het autobedrijf nog marktaandeel te vergaren in het hogere segment. Dat is zeker gelukt en deze staat dan ook bekend als de ‘Poor man’s Rolls’.  Toch was het de opvolger Rover auto P6 die alle harten wist te stelen. Deze revolutionaire wagen, bekend als Rover 2000 werd dan ook begin jaren ’60 ‘Auto van het jaar’.

De laatste echte Rover

Rover heeft ook qua fusies en overnames een rijke geschiedenis. Eind jaren ’60 fuseerde het bedrijf met Jaguar-Triump en niet veel later met Austin. Het deed de ontwikkeling op het gebied van de auto’s geen goed. Enkele Rover modellen kwamen niet verder dan prototypen omdat de concurrentie met de modellen van de fusiepartners anders te groot zou zijn. Pas in 1977 wisten ze met de SD1 voor de tweede keer de prijs met ‘Auto van het jaar’ te behalen. Met de SD1 werd teruggegaan naar de simpliciteit waar dit merk om bekend stond. Deze 5- deurs hatchback kreeg met 300.000 exemplaren gretig aftrek. Omdat de autofabrikant daarna in veel andere handen terechtkwam, wordt dit specifieke Rover model gezien als de laatste echte Rover auto.

Van de een naar de ander

Doordat de partner-auto’s zoals Triumph en oudere Austins moeilijke tijden doormaakten, werden ze als Rovers verkocht. Maar worden door de kenners niet als echte Rovers beschouwd. Ook de Rovers die in de jaren ’80 en ’90 samen met Honda werden gebouwd, kunnen feitelijk als Honda’s worden gezien, ondanks de Rover naam en Rover motor. De Rover 800 is hier een voorbeeld van, evenals de Rover 200, 400 en 600. 

Ondanks de nauwe samenwerking met Honda was het BMW die in 1995 MG Rover kocht. Het Duitse autobedrijf kreeg daarmee ook de licentie van de Land Rover in handen. De Rover 75 is de eerste auto die uit deze overname vloeide. Maar daar bleef het niet bij. In 2000 werd ook Rover opgesplitst en in delen verkocht, waardoor Land Rover in handen van Ford viel. Maar die verkocht een aantal jaar later de Rover merknaam.

Rover auto geschiedenis

In 1878 begonnen als fietsenfabriek, overgeschakeld naar motorfietsen, werd in 1904 de eerste tweepersoonsauto geproduceerd. Na de Eerste Wereldoorlog werd de focus volledig op auto’s gelegd. Door de slechte economie besloot het bedrijf zich volledig toe te spitsen op het luxere segment. Een aantal succesvolle jaren volgde, maar werd door Tweede wereldoorlog weer tenietgedaan. De bekende Land Rover hebben we te danken aan de staalschaarste van de Tweede wereldoorlog. De productie van auto’s werd hierdoor aan banden gelegd. Rover speelde hierop in door in plaats van met staal met aluminium te gaan werken. Ook zag de Engelse autofabrikant kans om jeepachtige voertuigen te gaan ontwikkelen. Waar de Land Rover om de hoek komt kijken. De primeur in 1948 werd in de Amsterdamse RAI getoond en was vanaf de start een succes te noemen. Een stalen frame met daarop een aluminium carrosserie was niet alleen uiterst betrouwbaar, maar nam ook gretig aftrek en is nog steeds populair.


Bekijk huidige aanbod Rover

Plus- en minpunten van de auto Rover

+ Traditioneel
+ Comfortbel (meeste modellen)
+ Authentiek,

- Niet erg populair, dus schaars
- Worden niet meer gemaakt

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl