Citroën Type A was de eerste auto die in 1919 door André Citroën, zoon van een Amsterdamse diamanthandelaar, op de markt verscheen. Vele legendarische modellen volgden, zoals onder andere de 2CV en de DS. Ook met de moderne C-serie heeft het automerk furore gemaakt. En daar hoort de opvolger van de Xantia, de C5, ook bij. Deze grote familie auto uit het Europese D-segment werd in 2001 gelanceerd en kent drie generaties en is vergelijkbaar met de Kia Sorento.
In 2017 was het de C5 die, na 62 jaar, als laatste van de band rolde met hydropneumatische vering. Dit zelfregulerende veersysteem zorgt voor een variabele rijhoogte waardoor oneffenheden op de weg onopgemerkt blijven. Een indertijd fameuze uitvinding van André Citroën, die door een aantal andere automerken is overgenomen, bleek te oud voor de moderne bolide.
Met de lancering van de C5 is er een nieuwe generatie Citroëns geboren. Deze toonaangevende bolide heeft het eigenzinnige design en betrouwbare rijvermogen waar het automerk om bekend staat. De eerste generatie werd als 4-deurs ‘Berline’ en stationwagon, ‘Tourer’, geleverd. De carrosserie is hetzelfde, alleen is de ‘Tourer’ iets langer waardoor er meer bagageruimte is. Dit zijn de laatste uit de Citroën -familie die nog geproduceerd werden met een moderne aanpassing op de hydropneumatische vering. Maar het was het de eerste auto die in Europa standaard werd geleverd met een regen- en lichtsensor.
De Citroën C5 2004 kreeg al een facelift, waardoor het uiterlijk gelijkenissen met de C4 vertoont. Ook werd de auto iets langer en werden er draaibare koplampen aan toegevoegd. De tweede generatie kreeg van de Citrofielen de nodige kritiek, omdat het Franse uiterlijk plaats gemaakt zou hebben van een meer Duits-karakter. Toch wint dit model verschillende prijzen en werd de C5 Airscape aan de serie toegevoegd, terwijl de hatchback plaatsmaakt voor de sedan. De facelift in 2012 gaf de Citroën C5 2012 zijn Franse looks weer terug, maar een verkoopsucces werd het niet. In 2014 wordt de C5 CrossTourer aan de C-serie toegevoegd. Een moderne kruising tussen de Tourer en een SUV.
De derde generatie C5 zal deze spoedig aan de wereld worden gepresenteerd. En dat is voor Citroën-fans goed nieuws, want niet alleen is deze puike sedan met hoogstaande Citroën specificaties de snelste van de Citroën-familie, het is ook nog eens een van de veiligste auto’s die er verkrijgbaar is.
De in 1935 overleden oprichter André Citroën kan trots zijn op zijn nalatenschap. Want naast de klassiekers is hij ook o.a. verantwoordelijk geweest voor de wegbewijzering en de komst van openbaar vervoer in Frankrijk. Hij wordt gezien als de Europese equivalent van Henry Ford en hij was ook de eerste die autogarantie en de lopende band in Europa introduceerde. Helaas brachten zijn uitvindingen hem geen windeieren en een jaar voor zijn dood werd zijn autofabriek door de gebroeders Michelin, de grootste schuldeisers overgenomen. In 1976 werd het automerk eigendom van PSA, Peugeot Société Anonyme. Maar het eigenzinnige design, de innovatieve technologie en het betrouwbare karakter zijn altijd de kernwaarden van het merk gebleven.
+ Ruime comfortabele familieauto
+ Topsnelheid van 240 km p/u
+ Karakteristiek
+ Laatste met hydropneumatische vering
+ Een van de veiligste auto op de markt verkrijgbaar
- Excentriek dus niet voor iedereen aantrekkelijk
- Zwak draaimechanisme van zijruiten
- De gas-uitvoeringen leveren soms problemen op
Citroën C5 2019 heeft met de C5 Aircross SUV Hybrid zijn eerste plug-in hybride auto gepresenteerd. Het is de kick-off van het ‘low-emission vehicle-offensief’, het streven om in 2025 100% geëlektrificeerd te zijn. Naast de futuristische Ami, een brommobiel, komt Citroën ook met een eigen versie van de Biro, de Ami one, en met de 19_19. Een conceptcar, die zijn naam te danken heeft aan het 100-jarige bestaan in 2019. Het op de luchtvaart geïnspireerde design heeft door de transparante capsule een spectaculair uiterlijk. Ook de communicatie met een ingebouwde personal-assistant is vooruitstrevend te noemen.