Deze regel zou een verlengingsperiode van vijftien jaar introduceren, terwijl de huidige periode in Nederland slechts tien jaar is. Er wordt ook gesproken over het accepteren van een gezondheidsverklaring als voldoende bewijs. In Nederland is dit momenteel al het geval bij de eerste afgifte van een rijbewijs en bij verlenging na het bereiken van de leeftijd van 75 jaar. Het plan, dat nipt is goedgekeurd door de transportcommissie van het Europees Parlement, is aanzienlijk strenger dan de huidige Nederlandse praktijk.
Volgens een woordvoerster van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is het nog onzeker of deze veranderingen daadwerkelijk zullen worden doorgevoerd. "Het Europees Parlement stemt hierover in januari 2024, maar ook de Europese Commissie en de afzonderlijke lidstaten moeten hun mening hierover nog vormen. Uiteindelijk beslissen de lidstaten over de inhoud van de richtlijn, wat naar verwachting pas eind 2025 zal gebeuren,” merkt ze op.
Nederland staat niet volledig achter het voorstel: "Nederland heeft zijn bedenkingen bij een verplichte medische keuring bij elke verlenging van het rijbewijs. Ons huidige systeem werkt effectief en is risicogebaseerd. We vrezen dat het voorstel van de commissie leidt tot een toename van administratieve lasten zonder significante verbetering van de verkeersveiligheid.
Tag: