Rijkswaterstaat is weer van plan om de verkeersborden langs de autosnelwegen te vernieuwen.
De nieuwe afspraken van het kabinet moeten dan wel nageleefd worden.
Binnenkort wordt het waarschijnlijk weer toegestaan om op bepaalde snelwegen in Nederland 130 km/u te rijden met je occasion. Dit zal alleen niet kosteloos zijn.
In deze blog bespreken we waarom de maximumsnelheid weer omhoog gaat, wat de uitgaven van de eerdere aanpassingen zijn geweest en wat de nieuwe aanpassingen zullen kosten.
In Nederland is de maximumsnelheid op snelwegen een onderwerp van discussie geweest, met de snelheid die varieert tussen 100 km/h en 130 km/h in de afgelopen jaren.
De reden voor een mogelijke terugkeer naar een maximumsnelheid van 130 km/h heeft verschillende redenen.
Ten eerste is er de economische overweging. Hogere snelheden kunnen de reistijd verkorten, wat de efficiëntie van transport en logistiek verbetert. Dit kan voordelig zijn voor bedrijven en het algemene verkeer.
Daarnaast speelt de druk van weggebruikers en autoliefhebbers een rol. Veel automobilisten ervaren een lagere snelheid als onnodig beperkend, vooral op minder drukke tijden.
Er is een brede wens om het rijcomfort en de doorstroming van het verkeer te verbeteren.
Een andere factor is de balans tussen milieuoverwegingen en praktijk. Hoewel een lagere snelheid bijdraagt aan het verminderen van stikstofuitstoot en CO2, wordt dit voordeel soms afgewogen tegen de praktische voordelen van een hogere snelheid.
Technologische vooruitgang in autotechniek, zoals efficiëntere motoren en betere uitlaatgasbehandelingssystemen, kan de milieueffecten deels compenseren.
Tot slot kan er politieke druk zijn vanuit partijen die prioriteit geven aan economische groei en persoonlijke vrijheid boven streng milieubeleid.
Deze factoren samen maken dat een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/h weer overwogen wordt.
In 2011 verhoogde de overheid de maximumsnelheid naar 130 km/u, wat miljoenen euro’s heeft gekost.
Alleen, in 2020 werd de snelheid weer verlaagd, wat opnieuw aanzienlijke kosten met zich meebracht toen duizenden borden werden vervangen.
Nu wordt overwogen om de snelheidslimiet weer naar 130 km/u te verhogen. Dankzij de eerdere opslag van verkeersborden zou deze aanpassing minder duur kunnen zijn.
Toen de verlaging van de maximumsnelheid werd doorgevoerd kostte dat zo'n €18,5 miljoen. Dat bedrag was zo'n 2 keer zo hoog als van tevoren ingeschat.
Hoeveel het precies gaat kosten als het weer 130 km/h wordt is onduidelijk. Het is wel te verwachten dat het vele miljoenen gaat kosten.