Het is logisch dat een elektrische auto opgeladen moet worden. Dit kan op verschillende manieren: een laadpaal voor je huis, een laadpaal langs de snelweg en het is zelfs mogelijk om een elektrische auto thuis op te laden via een stopcontact.
Als we het over laadpalen hebben kunnen we onderscheid maken tussen een laadpaal in eigen bezit of een openbare. Wat eigenlijk het grootste verschil is, is dat je voor de openbare laadpaal een abonnement nodig hebt. Door het abonnement kunnen er kosten in rekening worden gebracht. Als je naar een openbare laadpaal gaat moet je vaak een pasje scannen zodat het kan worden geregistreerd. De openbare laadpaal is handig als je onderweg bent en je auto moet opgeladen worden. Een nadeel hiervan is dat het opladen van je elektrische auto vaak wel iets duurder is in vergelijking met een eigen laadpaal.
Een snellaadpunt kan worden gebruikt om snel nog even je auto op te laden als de accu bijna leeg is. Waar het bij een ‘’normale laadpaal’’ 6 tot 10 uur duurt voordat je accu vol is, duurt het bij een snellaadpalen ongeveer 20 tot 40 minuten voordat de accu op 80 procent zit. De snellaadpalen staan over het algemeen veel langs de snelwegen. Bij de snellaadpunten zijn er vaak kabels met diverse stekkers. Je hebt dus geen speciale kabel nodig.
Het is nog niet echt mogelijk om thuis een snellaadpunt neer te zetten. Wel is het mogelijk om thuis je auto op te laden. Dit kan via een laadpaal of via een wallbox. Deze twee dingen zijn eigenlijk hetzelfde alleen is de één een paal en de ander een doosje aan de muur. Het voordeel van een laadpaal/wallbox is dat die altijd beschikbaar is.
Naast een laadpaal is er ook een optie om een elektrische auto via een gewoon stopcontact op te laden. Dit is niet wat wordt aangeraden aangezien dit erg lang kan duren. Een ander voordeel van een laadstation is dat je vaak gebruik kan maken van een teller die de kwh bijhoudt. Dit kan handig zijn voor de boekhouding. Wat wel slim is om te doen is, is de lader op een aparte groep aansluiten om te voorkomen dat de stoppen er straks uit liggen.
We geven nu antwoord op de vraag waar veel mensen benieuwd naar zijn: wat kost het opladen van een elektrische auto? In de kosten van een het opladen van een elektrische auto kunnen we onderscheid maken tussen thuis laden, openbare laadpaal en de snellaadpaal. We beginnen met de kosten van een elektrische auto thuis opladen. Als je thuis een laadpaal hebt dan betaal je ongeveer 0,20 euro per kwh. Bij een openbare laadpaal liggen de kosten van het opladen van een elektrische auto rond de 0,35 euro per kwh. En de prijzen bij een snellaadpaal liggen rond de 0,65 per kwh.
Het opladen van een elektrische auto kan op veel verschillende manieren. Zo heb je een snellaadpaal een openbare laadpaal of een laadpaal voor jezelf. Verder is het ook mogelijk om je elektrische auto thuis gewoon via het stopcontact op te laden. Je kan dus je elektrische auto thuis opladen zonder laadpaal. Thuis je elektrische auto opladen is verreweg het goedkoopste als je kijkt naar de prijs per kwh.