Contact met Vaartland.nl

 

Maak deze fouten niet als je nieuwe autobanden hebt!

Vaartland.nl Gert Jan
29 mei 2024

Door Gert Jan Drent

Meer artikelen van Gert Jan Drent

Als je nieuwe banden onder je occasion hebt, is de neiging groot om meteen hard te gaan rijden om de nieuwe banden even uit te testen.

Wat veel mensen alleen niet weten is dat als je de nieuwe banden onder je occasion hebt laten plaatsen, het verstandig is om die eerst in te rijden. Doe dit voordat je de banden maximaal gaat belasten. 

Lees in deze blog waar je op moet letten als je nieuwe banden hebt en hoe je die kan inrijden.

 
 
 
 
 

Vermijd water met je nieuwe banden

Het profiel van de banden is nog niet ingesleten en minder effectief in het afvoeren van water, wat de kans op aquaplaning vergroot.

Daarom is het belangrijk om de eerste paar honderd kilometer natte wegen te vermijden en voorzichtig te rijden. Na verloop van tijd verbeteren de grip en stabiliteit naarmate de banden ingesleten raken.

 

Nieuwe banden inrijden

Nieuwe banden zorgen mogelijk niet direct voor een verbeterd rijgevoel in je occasion. De grip die banden normaal hebben, is bij nieuwe banden nog niet volledig ontwikkeld.

Na verloop van tijd, en meer kilometers, zal de grip toenemen en het rijgedrag van je auto consistenter worden.

Doordat er nog een glibberig middel uit de fabriek op het rubber kan zitten, hebben de banden nog niet de optimale grip. Dat laagje moet er op de weg af slijten.

Dit kan ervoor zorgen dat het rijgedrag in de eerste paar honderd kilometer wat wisselvallig is. Het is daarom slim om in deze periode rustig te rijden en scherpe bochten en hoge snelheden te vermijden.

Hou er rekening mee dat dit kan gaan om de eerste 750 tot 1000 kilometer.

Nieuwe banden kunnen meer bewegen dan normaal

Nieuwe banden bewegen meer dan normaal. Dit komt door verschillende factoren:

  1. Glijmiddel: Tijdens het productieproces worden nieuwe banden vaak behandeld met een waxachtige substantie of glijmiddel om ervoor te zorgen dat ze gemakkelijk uit de mal komen. Dit laagje kan ervoor zorgen dat de banden aanvankelijk minder grip hebben, waardoor ze meer bewegen.

  2. Ongevormd loopvlak: Het loopvlak van nieuwe banden heeft nog niet de tijd gehad om zich aan te passen aan de wegomstandigheden. Hierdoor kan het profiel extra beweeglijk zijn, wat zorgt voor een minder strak en stabiel rijgevoel.

  3. Flexibele rubbersamenstelling: Het rubber van nieuwe banden is vaak nog flexibeler en minder ingesleten. Deze flexibiliteit kan resulteren in meer beweging van het loopvlak tijdens het rijden.

  4. Niet-ingesleten profiel: Het profiel van nieuwe banden is nog niet ingesleten en kan daardoor meer zijwaartse bewegingen maken. Dit fenomeen neemt af naarmate de banden meer kilometers hebben gereden en het profiel zich heeft aangepast aan het wegdek.

In de eerste paar honderd kilometer moeten deze factoren zich stabiliseren, waarna de banden een betere grip en een stabieler rijgedrag zullen bieden.

 

autobanden

 


Niet direct hard door de bochten

Hoe je occasion rijdt op het nieuwe rubber, moet je niet meteen uittesten in de bochten.

De eerste 700 tot 800 kilometer kun je het beste niet een te harde rijstijl hanteren. Het is erg verleidelijk om hard te rijden met nieuwe banden, maar wacht hier mee.

Ook al zijn de banden nieuw, wil je niet dat de banden snel slijten. Voorzichtig omgaan met je nieuwe banden is dus sowieso een goed idee.

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?

Je kunt ons bereiken op ons telefoonnummer: 0182-343731

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl