Toyota Supra – De populaire snelheidsduivel is terug

De Toyota Supra is een oude vertrouwde binnen de Toyotafamilie. Het model maakt al sinds 1979 deel uit van het assortiment en er zijn tot 1999 vier generaties uitgebracht. De Toyota Supra was erg populair omdat de prestaties vergelijkbaar waren met veel duurdere sportwagens, waaronder de uitstekende Porsche 944. Na 1999 werd het stil rondom de Supra. Met name door economische oorzaken werd de Supra in 1999 een stuk duurder in het buitenland en werd het model uit de markt genomen.

Maar er gloort hoop voor fans van de Toyota Supra. In 2019 is er een nieuw Toyota Supra model op de markt gekomen met dezelfde aantrekkelijke eigenschappen zoals het sportieve uiterlijk en een flinke motor. Momenteel is deze Toyota Supra auto in Europa pas sinds kort verkrijgbaar.

 

 
 
 
 
 

De Toyota Supra door de jaren heen

De eerste Toyota Supra modellen, van 1978 tot 1986 waren eigenlijk een speciale uitvoering van de welbekende Toyota Celica. Vanaf 1986 werd de Supra echt een apart model. En met succes. Het model was erg populair onder particulieren die een snelle auto zochten maar geen Porsche of Audi konden betalen. Logischerwijs lever je daarbij wat in op luxevoorzieningen maar het feit blijft dat de Supra zich met een begrensde topsnelheid van 250 km/u kon meten met veel duurdere sportwagens uit die tijd.

Beperkte keuze in motoren

Er zijn verschillende motortypes en versnellingsbakken uitgekomen maar die hebben niet allemaal het Europese vaste land bereikt. Van de derde generatie, zoals de Toyota Supra 1990 en de Toyota Supra 1993, vind je vooral exemplaren met een 3.0 liter of 3.0 liter Turbo motor, goed voor respectievelijk 200 en 232 pk. Je hebt dan de keuze uit een handschakelbak met vijf versnellingen of een automaat met vier versnellingen. De keuze bij de vierde generatie, zoals de Toyota Supra 1994 en Toyota Supra 1998, is nog beperkter. Of sterker nog, die is er niet. Alleen de 325 pk sterke 3.0 liter 2JZ motor met 6 handmatige versnellingen of een 4-traps automaat is in Europa uitgekomen.

Toyota Supra Vaartland.nl

Motorsport

Ook in de motorsport heeft de Supra hoge ogen gegooid. De Toyota Supra Turbo A is in 1988 speciaal voor Touring Car Racing uitgebracht en heeft verschillende races gewonnen. Later is de Turbo A verdrongen door de superieure Nissan Skyline GT-R.

Maar de lessen die Toyota hier heeft geleerd zijn later toegepast in de 4e generatie die vanaf 1993 op de markt kwam. Een voorbeeld daarvan is het door Formule 1 geïnspireerde remsysteem. De Toyota Supra is dankzij dit systeem in 1997 zelfs uitgeroepen tot best remmende auto ooit toen een Supra in 45 meter vanaf een snelheid van 177 km/u tot stilstand kwam. Dit record werd in 2004 pas verbroken door de, overigens veel duurdere, Porsche Carrera GT.

 

 

Bekijk huidige aanbod Toyota Supra

Plus- en minpunten van de Toyota Supra

+ Een erg snelle auto met een uniek uiterlijk
+ Erg waardevast. De Toyota Supra wordt door veel autoliefhebbers als klassieker gezien waardoor het model niet zo gevoelig is voor waardedalingen als andere auto’s.

- Zoals bij de meeste sportwagens betaal je meer voor onderhoud en is de grote motor niet bepaald zuinig

Nieuwste generatie

De nieuwe Toyota Supra 2019 is voorlopig nog een zeldzame verschijning in Nederland. Er zijn alleen een paar importauto’s te vinden en er worden sporadisch nieuwe exemplaren aangeboden. Opvallend aan de nieuwste Supra is dat je geen mogelijkheid voor een handschakelbak meer hebt. Alle modellen zijn standaard een automaat. Ook de motoren zijn vervangen door twee exemplaren van BMW, een 2.0 liter benzinemotor die 255 pk levert en een 3.0 liter die er een stevige 382 pk uitperst.

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl