Toyota Celica – Maximaal rijplezier voor een betaalbare prijs

Wie denkt aan een sportieve Toyota, denkt aan de Toyota Celica. Deze sportcoupé is sinds 1970 op de markt en de 7 generaties tellende Toyota Celica wordt bewonderd door zowel vriend als vijand. Oudere Toyota Celica’s uit de jaren ’70 zijn geliefde oldtimers en de laatste twee generaties die van 1993 tot en met 2006 geproduceerd werden populaire sportwagens voor ‘de gewone man’. De laatste Toyota Celica uitvoering, de GT was ook de zwanenzang van Toyota op het gebied van krachtige sportcoupé’s. In 2002 was de Toyota Supra al uit de markt genomen en de Toyota Celica en de MR2 waren in 2006 en 2007 aan de beurt.

Inmiddels is de wind bij één van de grootste autobouwers ter wereld weer gedraaid met een nieuwe Supra die vanaf 2019 verkrijgbaar is en de delicate GT86 die vanaf 2012 op de markt is. Voor veel liefhebbers gaat er echter niets boven een originele Toyota Celica, met zijn haaienuiterlijk en de krachtige 1.8 motor met 188 pk.

 
 
 
 
 

Een unieke verschijning

De Toyota is met zijn bolle motorkap en scherpe lijnen een aparte verschijning en dat is één van de redenen dat mensen liever een Toyota Celica auto kochten dan één van zijn Europese concurrenten. Nog steeds is de Toyota Celica een iconische auto waar veel mensen graag naar kijken. Dat geldt overigens voor alle generaties die na de Toyota Celica 1987 op de markt zijn gekomen. Er was toen al behoefte aan een mainstream sportcoupé waar je geen bakken met geld voor neer hoefde te tellen.

Toyota-Celica-Vaartland1.jpg

De prestaties van de Toyota Celica

Een andere reden voor zijn populariteit is de combinatie van de 1.8 motor met krap 190 pk, in combinatie met het uitzonderlijk goede chassis. De auto reageert meteen en je raakt geen vermogen kwijt door trillingen of ander bewegingen in de auto zelf. Het volle vermogen van de auto wordt direct naar het wegdek overgebracht en je houdt altijd de controle over de auto. De combinatie van chassis en motor stelt de Toyota Celica modellen in staat om in 7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en je kunt de auto doortrekken tot 225 km/u. Uitstekende prestaties dus voor een auto die sinds 2005 niet meer wordt gebouwd.


Bekijk huidige aanbod Toyota Celica

Plus- en minpunten van de Toyota Celica

+ Een unieke sportwagen met een uniek uiterlijk
+ De Toyota Celica is een snelle maar betaalbare sportwagen waar je maximaal rijplezier uit haalt
+ Anders dan bij veel andere sportwagens uit de jaren ’90 en ’00 is de Toyota Celica een erg betrouwbare auto

- Hoewel de motor over veel paardenkrachten beschikt, is de koppel laag. Dat betekent dat je pas tussen de 6800 en 7800 toeren de beschikking hebt over het volledige vermogen van de motor.

Een tweedehands Toyota Celica kopen?

Ook in Nederland is de Toyota Celica behoorlijk populair geweest. Er zijn dan ook van iedere generatie verschillende occasions te vinden. De prijs wordt vooral bepaald door de uitvoering en de motor. De Toyota Celica 2.0 GT versies zijn nog het meest prijzig, voor een net exemplaar betaal je al gauw tegen de €15.000,-. De 1.8 VVT-i versie van de Toyota Celica 2000 of Toyota Celica 2001 is al een stuk betaalbaarder, reken op ongeveer de helft tot twee-derde van de GT uitvoering. Daaronder kom je oudere modellen uit de jaren ’80 tegen. De eerste generatie van de Celica, waaronder de Toyota Celica 1970 en de Toyota Celica 1977, is het meest zeldzaam en deze vind je vooral bij een oldtimer specialist. Liever een soortgelijke auto maar van een ander merk? Kijk dan eens naar de Honda Civic of Mitsubishi Eclipse.

Carrosserievormen

Brandstof

Versnellingstype

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl