De pionier van elektrisch rijden is toe aan een tweede generatie. Renault was een van de eerste autofabrikanten die elektrisch rijden mogelijk maakte. De Renault ZOE 2013 was bij zijn introductie dan ook geheel nieuw in zijn soort. Uniek en spannend, want de grote vraag was hoe zou elektrisch rijden zich in de komende jaren gaan ontwikkelen? We zijn nu een aantal jaar verder en elektrisch of met een plug-in-hybride rijden is het nieuwe gewoon, dit bekent ook dat de concurrentie in de loop van de jaren groot is geworden. Zo heb je veel meer elektrische of hybride auto's, zoals de BMW i3. Toch liever een niet-elektrische auto van Renault? Kijk dan eens naar de Renault Megane.
Al vanaf de introductie wijkt de auto Renault ZOE af. Want hoe anders mag het heten als je een elektrische auto koopt zonder batterijen. De batterijen voor de ZOE huur je per maand, het voordeel is dat je een auto koopt met een lage aanschafprijs, echter het nadeel is dat je elke maand huur betaalt voor je batterij om je ZOE te laten rijden. Gelukkig verandert dit met de Renault ZOE 2019.
Je hoeft alleen maar te kijken naar ZOE om te zien hoe de ontwikkelingen van de accutechnologie een vlucht hebben genomen. Belangrijke criteria zoals laadsnelheid en actieradius zijn er gigantisch op vooruitgegaan, ook bij de concurrentie. De Opel Corsa en Peugeot 208 kunnen met hun elektrische auto’s al op een dubbele snelheid laden dan dat bij de Renault ZOE mogelijk is.
De tweede generatie Renault ZOE 2019, ook wel bekend onder de naam ZOE ZE 50, is wat minder vernieuwend dan bij de introductie. Dankzij de facelift rijdt de Renault ZOE 2019 nu rond met een nieuw neus en onder het merklogo zit de nieuwe stekkeraansluiting. Standaard toegevoegd zijn Led-koplampen, een digitaal instrumentarium en een scherm voor infotainment. De nieuwe ‘look-and-feel’ van het interieur deelt hij met zijn grote broer de Clio.
Het fijne van de Renault ZOE is dat je net iets hoger zit dan bij de concurrentie en op de achterbank worden de bovenbenen prima ondersteund ondanks dat de ruimte achterin wat aan de krappe kant is. Daarentegen is de bagageruimte met 333 liter wel weer lekker groot.
Net als de andere Renault familieleden is ook dit model in verschillende Renault ZOE varianten verkrijgbaar. De Life, Zen en Intens.
De ZOE Life is het instapmodel, het Zen pakket is iets uitgebreider met een draadloze oplader voor je smartphone (check wel eerst of je mobiel aan de standaard eisen voldoet), buiten de baan rijden is bij de Zen verleden tijd en je kunt nu als een pro inparkeren met de voor- en achterparkeersensoren die voorzien zijn van beeld en geluidsweergave, de nieuwe buitenspiegelkappen in de carrosseriekleuren vormen een mooie geheel met de Renault ZOE carrosserie. Wil je nog luxer dan kan dat met de Intens, met de achteruitrijcamera rij je zonder problemen recht achteruit en je passagiers op de achterbank blijven onzichtbaar met privacy glass zijruiten. De Blind Spot Warning en automatisch dimmende binnenspiegel zijn fijne hebbedingen in deze uitvoering.
De ZOE heeft een fijne actieradius van 395 km alhoewel de praktijk leert dat je niet veel verder komt dan 250 km, maar als je bij de laadpaal staat dan heb je na een half uur alweer 150 km extra bereik. De elektromotor van de Renault ZOE 2019 is leverbaar met 110 pk of 136 pk.
Het automatische inparkeersysteem Easy Park Assist en de leren bekleding vallen onder de extra opties.
+Grote actieradius (395 km)
+Comfortabel
+Hoge afwerkingskwaliteit
+Lage bijtelling van 4%
+Geen wegenbelasting
-Lage maximale laadsnelheid
-Automatisch noodremsysteem ontbreekt
-Stoelen in hoogte of diepte niet verstelbaar
Met de recente facelift van de Renault ZOE 2019 liggen er voor de ZOE op korte termijn geen nieuwe ontwikkelingen op de tafel. Renault concentreert zich vooralsnog op de Clio E-Tech Hybrid en de Captur E-tech plug-in hybrid en 100% elektrische Twingo Z.E.
Veelgestelde Renault Zoe vragen
Wat kost accu huur Renault Zoe?
Een batterij huren voor je Renault ZOE kost je tussen de 69 euro en 109 euro per maand afhankelijk van de gerede kilometers.
Wat is de actieradius van de Renault Zoe?
Met de Z.E. 50-batterij beschikt de Renault Zoe over een maximale actieradius van 395 km in de zomer en 250 km in de winter.
Wat kost het om een Renault Zoe op te laden?
Je kan de Renault ZOE volledig opladen voor €4,40. Dit is gebasseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden.
Welke types Renault Zoe zijn er?
De Renault Zoe is leverbaar in de volgende modellen: Zoe Life, Zoe Zen, Zoe Intens en de Zoe Edition One. Zoe Life is de basisvariant, de Zoe Zen en Intens zijn de meest uitgeruste varianten van de auto.
Hoe snel laad de Renault Zoe op?
Wanneer je thuis over een 3-fasige aansluiting beschikt kun je de Renault ZOE met een batterijcapaciteit van 52 kWh opladen met een snelheid van 22kW per uur. De wagen zal dan opgeladen worden in onder de 3 uur. Met een standaard 1-fasige aansluiting doe je er 7 uur over.
Is Renault Zoe een goede auto?
Hoewel de actieradius in de praktijk een beetje kan tegenvallen (je haalt bij normaal gebruik ongeveer 300 km) is de Renault Zoe toch een erg leuke en goede auto. Dit komt voornamelijk door zijn elektrische acceleratie en relatief sportieve rijeigenschappen. Een trip naar je werk of de supermarkt met de Zoe een zeer vermakelijk. Het enige echte nadeel aan de Zoe is de accuhuur. Hierdoor ben je wel verzekerd van vervanging bij eventuele defecten.
Wat kost een Renault Zoe elektrisch?
De Renault Zoe is verkrijgbaar vanaf 33.490 euro. Dit betaal je voor de Renault Zoe Life. De Renault Zoe Life Limited is verkrijgbaar vanaf 35.790 euro. De Renault Zoe Intens is verkrijgbaar vanaf 36.590 euro.
Kan een Renault Zoe snelladen?
Het is mogelijk om snel te laden met de Renault Zoe.