De Opel Ampera is een elektrische auto die door Opel werd aangeboden van de Opel Ampera 2011 tot de Opel Ampera 2015. Deze elektrische auto met volledige elektromotor voorziet de auto van elektriciteit en waardoor een reisafstand van 40-80 km volledig elektrisch kan worden afgelegd. Een ideale auto voor korte stadsritten of woon- werkverkeer.
Het Duitse bedrijf Opel domineerde vorige eeuw lang Duitsland met veel verschillende modellen. Aan het einde van de vorige eeuw werd het merk door gebrek aan innovatie ingehaald door andere Duitse fabrikanten. Dit dwong Opel anders te denken en zich te ontwikkelen op het gebied van nieuwe technieken zoals elektrisch rijden.
De auto Opel Ampera wordt uitgebracht in 2011 en komt van hetzelfde platform als de Chevrolet Volt. Het grote verschil met plugin hybride modellen zoals we tot die tijd al gewend waren van Opel is dat deze auto werkt met een range extender. Een plugin hybride kan gedeeltelijk elektrisch rijden o.a. doordat de motor oplaadt tijdens het rijden. Bij de Ampera werkt het net iets anders. De auto wordt volledig door een elektromotor aangedreven. De range extender (de verbrandingsmotor) zorgt ervoor dat er via een dynamo stroom wordt aangemaakt wanneer de accu leeg begint te raken.
Met een volle accu kan de Opel Ampera auto 40 tot 80 km afleggen. Bij langere ritten treedt de traditionele verbrandingsmotor in werking en hiermee wordt het bereik vergroot tot 500 km. De accu wordt als vol gezien op ongeveer 80% en leeg als hij de 20% heeft bereikt. De auto kan binnen 4 uur worden opgeladen aan een standaard stopcontact. Snelladen langs de snelweg is niet mogelijk met de Opel Ampera.
De Opel Ampera komt naast zijn elektrische motor met een 1.4 liter verbrandingsmotor die deze auto netjes op zijn bestemming brengt. Ook als dit buiten de elektrische 80 km range valt. Elektrisch met deze auto op pad scheelt in de portemonnee maar gaat deze auto over op traditionele verbranding dan is hij niet meer zo zuinig. De Opel Ampera verbruikt gemiddeld 1 op 13,3. Dit zou mede door zijn zware gewicht kunnen komen wat weer komt door de zware accu. Al met al een prima auto om elektrisch mee te rijden maar als je veel langere stukken rijdt ben je voordeliger uit met een ander model.
De accu van de auto ligt in het midden van de auto. Een achterbank is hierdoor niet mogelijk en daarom vind je twee stoelen achterin. De ruimte rondom deze stoelen is niet slecht, alleen is de hoofdruimte wat beperkt waardoor je als lang persoon wel meer moeite kan hebben met comfortabel te zitten in deze auto. Ook de kofferbak ruimte is wat aan de kleine kant met ongeveer 300 liter aan inhoud.
De auto Opel Ampera komt standaard met audiosysteem en navigatiesysteem, alarm en parkeerhulp. ESP, cruisecontrol en airco zijn ook standaard. Omdat de auto vrij volledig is uitgerust zijn er weinig opties extra.
Met de komst van auto’s die volledig elektrisch zijn is de plugin hybride techniek niet meer zo interessant als eerst. Opel besluit in 2015 te stoppen met de productie van de Ampera. In 2017 komt Opel met een vernieuwde versie: de Opel Ampera-E. Deze auto is niet meer gedeeltelijk maar volledig elektrisch. Met deze auto kun je met een volle batterij tot wel 420 km rijden. Ben je op zoek naar een Opel Ampera 2018 of Opel Ampera 2019 dan zul je dus de volledig Elektrische versie tegenkomen en niet de plugin hybride zoals de Opel Ampera 2012
+ Voor korte ritten volledig elektrisch te gebruiken
+ Grote range voor een plugin hybride
+ Veel ruimte voorin
- Hoog verbruik bij traditionele verbrandingsmotor
- Veel hoofdruimte achterin
Deze plugin hybride auto is gemaakt voor korte ritten. Op die manier kun je volledig elektrisch rijden ondanks dat deze auto niet volledig elektrisch is. Rijd je meer, dan schakelt de auto over op traditionele brandstof en is deze auto niet de meeste goedkope optie. De auto heeft vier stoelen en is dus minder geschikt voor grote gezinnen. Voor kleine huishoudens is dit een prima auto om veilig en zuinig op je bestemming te komen.