Tegenwoordig zijn er veel merken die beschikken over een eigen tuner. Denk aan AMG bij Mercedes, Polestar bij Volvo en M bij BMW. In dat rijtje hoort ook zeker het Italiaanse Abarth auto thuis. Zo maakte dit bedrijf de sportieve Abarth modellen van de Fiat 500 (De Fiat 500 Abarth), de Fiat 124 Spider en de Fiat Grande Punto. Maar wat veel niet weten is dat Abarth een zeer uitgebreide race geschiedenis heeft. Abarth won 10.000 individuele races, verbrak tien wereldrecords en behaalde 133 internationale titels tussen de jaren 50 en 70. Dit DNA vind je dan ook terug in hun moderne aanbod.
Abarth & C. werd op 31 maart 1949 opgericht door twee vrienden. In de beginjaren hield het bedrijf zich uitsluitend bezig met racen. Dit onder de naam Scuderia Abarth. Pas in de jaren 50 begonnen ze met het “tunen” van Fiat modellen als manier om haar race activiteiten mee te financieren. Hierbij ging het vooral om uitlaten, welke ontworpen waren als een stiller alternatief voor die van Fiat. Uiteindelijk kregen ook andere automerken waaronder Alfa Romeo, Ferrari en Maserati interesse in hun uitlaten.
Het “opfokken” van Fiat modellen begon pas in 1955 met de Fiat 600. Abarth wisselde de motor en wist zo het vermogen te verdubbelen. Door de jaren 50 en 60 heen werkte Abarth ook veel samen met ontwerphuis Zegato voor de styling van hun modellen. Abarth was nog steeds actief in het racen en deed in 1957 met twintig auto's mee aan de Mille Miglia. Tijdens het race-evenement won Abarth in haar klasse de eerste, tweede en derde plaats.
Na de overname van Fiat in 1971 behaalde Abarth nog kort succes in de rallysport. Maar uiteindelijk verdween de naam bijna geheel. In 2007 werd Abarth & C heropgericht en kreeg Abarth zelfs een fabriek in Turijn. Abarth begon weer met het produceren van sportieve Fiat Grande Punto, Abarth Grande Punto en Fiat 500 modellen. Met deze modellen keerde Abarth terug in de rallykampioenschappen. Vandaag de dag worden er door dit merk nog speciale versies met een gelimiteerde oplage uitgebracht.