De waarde van mijn auto? Dit is je auto waard

Vaartland.nl Thijs
20 april 2020

Door Thijs

 “Wat is mijn auto waard” is een vraag die wij iedere dag krijgen. Ook varianten zoals “hoeveel is mijn auto waard”, “wat is mijn auto waard bij inruil”, “wat krijg ik voor mijn auto”, “wat is de dagwaarde van mijn auto” en nog vele andere vormen zijn zien we voor bij komen, maar ze hebben allemaal dezelfde strekking: wat is een auto nou eigenlijk waard. Maar hoe wordt de waarde van een auto bepaald? Om die vraag te beantwoorden is dit blogartikel geschreven in samenwerking met Inruil Manager.

Vaartland.nl en Inruil Manager werken samen om auto’s te taxeren, te waarderen en (indien van toepassing) in te ruilen. Met deze blog geven we dan ook een beter beeld over hoe de waarde van een auto wordt bepaald.

Hoe krijgt iets waarde

Het uitgangspunt van de waarde van een auto is eigenlijk heel simpel: de markt bepaalt de prijs. Vrij vertaald is dit wat men iets waard vindt. Stel, je loopt op de markt en je ziet een stuk kaas te koop voor € 15,- per 250 gram en dat is de prijs die de verkoper zijn kaas waard vindt. Jij als koper die onderdeel van de markt is, ziet dat aanbod en als je het aanbod goed vindt, dan accepteer je deze en koop je dat stuk kaas.

Op dat punt ben je het eens met de prijs en heeft een zaak waarde gekregen. Als je de prijs niet goed vindt, dan zal je er waarschijnlijk over onderhandelen óf het aanbod overslaan. Dan is het aan de verkoper om zijn prijs (eventueel) bij te stellen zodat er ineens wel vraag is naar zijn aanbod doordat je het met elkaar eens wordt over de waarde.

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je het nooit met elkaar eens wordt door een te groot verschil van waarde of zelfs dat er geen vraag is naar de zaak zelf. De waarde van een zaak is dus altijd afhankelijk van iemand zijn persoonlijke opvattingen, belangen en wensen die constant veranderen. De ene week wil je bijvoorbeeld komijnekaas, de andere week oude kaas en de andere week wil je zelfs helemaal geen kaas en zo beïnvloed je de waarde van iets.

Met auto’s werkt het eigenlijk hetzelfde, alleen wordt de prijs van een auto op een grotere schaal bepaalt dan de markt op het plein in je gemeente. De autohandel is namelijk uitgegroeid tot een nationale markt in Nederland en zelfs grensoverschrijdend door dat voertuigen worden geïmporteerd en geëxporteerd.

In Nederland kan er bijvoorbeeld geen vraag zijn naar een model met veel kilometers, maar in een land ergens in Oost-Europa wel. In dat geval zal de inkoopprijs van de auto door de belangstellende in Oost-Europa worden bepaald en de verkoopprijs door degene die de auto wil verkopen. Zij zorgen samen voor de waarde van de desbetreffende auto, mits de auto te koop is en iemand de auto wil kopen.

Wat geeft een auto waarde?

In het bovenstaande hebben we duidelijk gemaakt wat een zaak zoals een stuk kaas of een auto waarde geeft: de markt bepaalt de waarde. Er zijn verschillende factoren die de waarde van een auto kunnen beïnvloeden. We noemen een paar punten (met voorbeelden in haakjes) op waar je rekening bij houdt bij het taxeren van een auto:

• Het merk model van de auto (BMW is vaak waardevoller dan een Fiat);

• Het model van de auto (soms kan een sedan meer waard zijn dan een stationwagen)

• Brandstofsoort (benzine, diesel, elektrisch en hybride auto’s kunnen vaak onderling anders worden gewaardeerd);

• Uitvoering van de auto (een auto met meer opties zoals leder, navigatie en een panoramadak worden vaak hoger gewaardeerd dan een ‘kale’ uitvoering zonder deze opties);

• Type motor (sommige motoren zijn storingsgevoelig, meer risico op extra kosten aan de motor dus een lagere waarde);

• Type transmissie (een automaat kan hoger gewaardeerd worden dan een handgeschakelde auto en soms kan een bepaalde versnellingsbak problemen opleveren dat meer risico op extra kosten mee brengt)

• Staat van de auto oftewel de aanwezigheid van beschadigingen (een auto met krassen of andere soorten schade is minder waard, want dit moet worden verholpen en kost geld);

• Staat van de techniek (een auto die goed en aantoonbaar is onderhouden met ingevulde serviceboekjes is meer waard dan een auto die is onderhouden door een handige buurman);

• Staat van het interieur (beschadigd of versleten interieur resulteert vaak op een lagere waarde);

• Kleurstelling van de auto (sommige kleuren zowel binnen als buiten de auto kunnen van waarde zijn. Een grijze auto verkoopt bijvoorbeeld vaak beter als een knalgeel exemplaar);

• Velgen en accessoires (vaak worden originele velgen hoger gewaardeerd dan die van een ander merk, of een sportuitlaat levert minder op dan een origineel normaal exemplaar enz.);

• Aantal gereden kilometers (hoe meer kilometers, hoe minder een auto waard is want minder ‘nieuw’. Ook kan soms een specifieke tellerstand zoals 100.000 kilometers een significante afwaardering betekenen);

• Leeftijd van de auto (een auto van bouwjaar 2010 is bijvoorbeeld minder waard dan een nieuwe auto uit 2020), en;

• Voor welke prijs staat een vergelijkbare auto te koop (hiervoor wordt er gekeken op sites zoals www.gaspedaal.nl voor welk bedrag een auto te koop staat met vergelijkbare opties en condities en zo de waarde bepaalt).

Alle bovenstaande factoren hebben dus invloed op de waarde van de auto. Als je auto wordt getaxeerd dan wordt ook naar deze zaken gekeken en de waarde bepaald.

 wat is mijn auto waard blog vaartland.nl

Wat voor waardes zijn er?

Uiteraard zijn er verschillende waardes te benoemen van een auto. De waardes zijn vaak afhankelijk van de omstandigheden waaronder een auto wordt verkocht. Hieronder zie je de verschillende type waardes en wat deze inhoudelijk betekenen:

• Handelswaarde: dit is de waarde van een auto en waarvoor ze worden verhandeld door autobedrijven onderling. Een kale prijs vaak zonder garantie en dergelijke;

• Inkoop/taxatie waarde: de waarde waarvoor een auto wordt ingekocht door autobedrijf of professioneel inkoper zonder dat er ingeruild wordt. Ook is dit bedrag gelijk aan het bedrag waarop een auto getaxeerd wordt.

• Dagwaarde: de nieuwwaarde van de auto minus een bedrag door veroudering en slijtage. Deze waarde is van belang voor verzekeraars die moeten uitkeren bij schade of total loss. De dagwaarde is niet altijd gelijk aan de vervangingswaarde van de auto of het bedrag om een gelijkwaardige auto aan te schaffen.

• Inruilwaarde: de waarde die een auto heeft als deze wordt ingeruild tegen een ander voertuig. Vaak is deze waarde gelijk aan de inkoop/taxatie/handelswaarde en word er vaak nog een bedrag bij opgeteld van de marge van het voertuig die de klant wil kopen. De waarde die dan ontstaat noemen we de inruilwaarde en die vaak hoger en interessanter dan de taxatie/inkoop/handelswaarde van de auto.

• Sloopwaarde: soms is een auto niets waard en zit er niets anders op dan deze te slopen. Voor het de sloopt heeft de auto uiteraard wel waarde en hangt af van het type auto. Een auto met veel herbruikbare onderdelen is bijvoorbeeld meer waard dan een auto waarbij dit niet het geval is.

Wat levert mijn auto op?

Zoals je kan lezen hangt de waarde van je auto van een hoop zaken af. Wat je auto uiteindelijk echt oplevert kan je makkelijk zelf uitvinden wanneer je je auto wilt verkopen.

De beste manier om een goede indicatie te krijgen is door ouderwets op bezoek te gaan bij een autobedrijf. Daar kan de verkoper je auto in het echt zien, een stuk mee rijden en je auto controleren. Zo kan de verkoper tot de best mogelijke prijs komen en deze ook niet zo snel herroepen.

Ook kan je over de prijs van je auto onderhandelen en dan met name als je wil inruilen tegen een andere auto. Er is een enkele slag om de arm over de waarde, en dat is natuurlijk hoeveel marge de verkoper heeft op zijn te verkopen auto en natuurlijk hoe graag hij deze kwijt wil.

Ook is de menselijke factor belangrijk: een leuk gesprek levert je vaak een betere deal op dan een stroef gesprek. Er is namelijk ook zoiets als ‘gunnen’ en ‘nemen’ dat nog steeds goed werkt in de hedendaagse autohandel. Want verplaats je eens in de verkoper en vraag jezelf af of je liever een auto verkoopt aan een aardig voorkomend persoon of een niet zo vriendelijke tactloos en bot figuur. Ook kan je tijdens een bezoek je toekomstige bolide goed bekijken en de best mogelijke keuze maken.

Een tweede optie is om je auto online aan te bieden. Dit is het makkelijkst maar niet het meest betrouwbaar. Het kan zo zijn dat je bepaalde zaken zoals schades of de technische staat niet op de foto krijgt of weet te vermelden. Als je dan vervolgens je auto gaat verkopen of inruilen, kan de waarde van je auto aanzienlijk minder opleveren omdat de gebreken simpelweg niet waarneembaar of vermeld waren op afstand.

Dit zorgt dus logischerwijs voor lagere prijs en verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden. Ook biedt men op afstand niet hoog door het risico op niet waarneembare gebreken of juist te hoog om je te lokken en vervolgens een lagere prijs te bieden. Helaas zijn er genoeg partijen die de laatste tactiek toepassen.

De derde optie is om zelf koerslijsten te gebruiken. Houd er rekening mee dat koerslijsten het niet vaak aan het goede eind hebben of gebruikt worden door instanties die geen auto’s inkopen of inruilen, wat dus negatief werkt in de betrouwbaarheid daarvan.

Het geeft je dan een vertekent beeld over de waarde van je auto waardoor er een grotere kans is op teleurstelling in de praktijk. Ook kosten sommige websites je geld, maar je hebt in de praktijk niets aan het rapport. Dat is toch een verspilling van je kostbare geld.

De vierde optie die autohandelaren graag gebruiken is het vergelijken van auto’s op bijvoorbeeld www.gaspedaal.nl. Zoek vergelijkbare auto’s, filter ze op vergelijkbare kilometerstanden en de belangrijkste opties. Niet alle opties die je auto heeft moet je aanvinken, want lang niet alle adverteerders vullen nauwkeurig de opties van een auto in waardoor die auto uit je zoekfilters valt en een vertekend beeld geef.

Als je vervolgens de auto’s rangschikt op prijs van laag naar hoog en er een marge van af trekt, dan heb je een goed beeld van wat je auto kan opbrengen. Let er op een ruime marge te berekenen, want een autohandelaar heeft meer kosten zoals het rijklaar maken van een auto, advertentiekosten, verzekeringskosten en natuurlijk winstbelasting die hij moet betalen.

Kijk verder dan je neus lang is

Nu er een goed beeld is van hoe je de waarde van je auto kan (laten) bepalen zijn er nog een paar praktische tips. De beste tip is om verder te kijken dan je neus lang is. Want stel dat je elders een hogere prijs voor je auto krijgt dan bij een ander autobedrijf, wat krijg je ervoor terug?

Kijk bij inruilen dus altijd naar wat je uiteindelijk toe moet betalen voor het kopen van de auto en onder welke voorwaarden. Het kan vaak zo zijn dat een autobedrijf overduidelijk betere garantievoorwaarden heeft zoals samenwerking met Autotrust, of dat je uiteindelijk minder kwijt bent op korte of langere termijn. Daarin zitten de echte voordelen die voor jou de deal het beste kunnen maken. Zo zie je dat de hoogste inruilwaarde niet de garantie geeft op de beste deal.

En wat als je jouw auto wil verkopen zonder dat je zelf een auto koopt? Kom gewoon bij ons langs of gebruik onze website . We beloven je sowieso een nette prijs die gegarandeerd wordt, mits je auto voldoet aan de omschrijving die je geeft. Dus geen lokkertjes, maar eerlijke bedragen.

Je auto verkopen?

Tags:  

nieuws

 / 

tips

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl