Contact met Vaartland.nl

 

Hoe wordt het brandstofverbruik van een auto bepaald?

Vaartland.nl Peter
27 november 2019

Door Peter Bosch

Meer artikelen van Peter Bosch

Wanneer je een auto koopt, wordt er aangegeven hoe zuinig deze rijdt. Dit kan in de praktijk best tegenvallen. Hoe kan het dat het daadwerkelijke verbruik vaak een stuk hoger ligt dan het verbruik wat bij de aankoop van een auto wordt weergegeven? We vertellen het je in deze blog.

Brandstofverbruik auto berekenen

  • Zet direct na het tanken de teller van je trip computer op nul. Zo weet je bij de volgende tankbeurt precies hoeveel kilometer je in de tussentijd hebt gereden.
  • Kijk op de pomp of je bon hoeveel liter benzine of diesel je vervolgens hebt bijgetankt. Belangrijk is dat je de tank vult tot het moment waarop de pomp zelf automatisch stopt.
  • Vermenigvuldig het aantal getankte liters met 100 en deel het resultaat door de gereden kilometers. Het resultaat is je brandstofverbruik in liter per 100 kilometer. Wil je weten hoeveel kilometer je met één liter benzine of diesel kan rijden? Dan deel je het aantal kilometers uit de vorige stap door het aantal liter wat je bijgetankt hebt. De brandstofprijs per kilometer krijg je door de prijs per liter vervolgens door het aantal kilometer per liter te delen.

 

Bekijk welke auto het best bij jouw wensen past! 

Verbruik auto: hoe wordt het bepaald?

Het verbruik van een auto werd tot 2017 getest met behulp van de New European Driving Cycle (NEDC) test. Deze test bepaald het verbruik van een auto en bestaat al sinds 1992. De test duurt 20 minuten, in deze 20 minuten wordt een afstand van 11 kilometer afgeleverd met een gemiddelde snelheid van 34 kilometer per uur. Bij deze NEDC test zijn de omstandigheden waarin de test wordt gehouden nauwelijks gedefinieerd. Dit heeft als gevolg dat autofabrikanten de afgelopen jaren allerlei trucjes hebben uitgehaald om de auto zo zuinig mogelijk te maken.

Zo worden tijdens de test alle elektrische apparaten uitgeschakeld. De airco, verlichting en verwarming hebben namelijk een grote invloed op het verbruik en worden tijdens de test niet meegenomen. Verder wordt de dynamo van het voertuig losgekoppeld en wordt er olie gebruikt met een lage viscositeit. Dit zorgt weer voor een lagere weerstand en dus voor een lager verbruik.

Ook worden banden erg hard opgepompt, zijspiegels verwijderd en naden van de auto afgeplakt om de weerstand zo min mogelijk te maken. Tenslotte wordt het lichtste model van een auto getest, dit kan tot wel 175 kilo schelen met het zwaarste model van een auto. Wanneer één of meerdere van bovenstaande trucjes wordt toegepast kan dit al een erg vertekend beeld geven over het brandstofverbruik.

WLTP verbruik test

Gelukkig is er vanaf 2017 een nieuwe test  voor het bepalen van het brandstofverbruik van auto’s: De Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures (WLTP) houdt wel rekening met verschillende modellen auto’s. Zo wordt van elke auto het lichtste en zwaarste model getest. Verder is de lucht- en rolweerstand zo hoog mogelijk bij de test.

Tenslotte duurt de test nu 30 minuten en wordt er 23 kilometer afgelegd met een gemiddelde snelheid van 46,5 kilometer per uur. Binnen de 23 kilometer wordt er zowel op lage, middelhoge, hoge en extra hoge snelheid gereden. Dankzij deze vernieuwde test zal het daadwerkelijke verbruik van je auto in de toekomst waarschijnlijk dichter bij het verbruik liggen wat bij de aankoop wordt meegegeven. Alle nieuwe auto’s van na 2017 moeten getest worden volgens de nieuwe WLTP test.

verbruik van een auto blog

Tips om het verbruik van je auto te beperken

- Gebruik, wanneer je auto hierover beschikt, de Cruise Control. Auto’s verbruiken een stuk minder wanneer je er constant mee rijdt.

- Maak niet te veel toeren. Hoe hoger het aantal toeren, hoe hoger het brandstofverbruik. Een te laag aantal toeren is slecht voor je motor. Zorg er dus voor dat je zo nu en dan boven de 3.000 toeren komt, bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg.

- Vermijd open ramen tijdens het autorijden. Open ramen zorgen voor meer weerstand en dus voor een groter brandstofverbruik

- Dakkoffers, dakdragers en/of fietsendragers op het dak vergroten eveneens de weerstand en vergroten dus het brandstofverbruik.
- Zet je airconditioning uit tijdens het rijden. Je airconditioning bevat een pomp die erg veel vermogen verbruikt. Wanneer je de airconditioning niet gebruikt bespaart dit wel tussen de 5 tot 15% brandstof.

- Ook de achterruitverwarming verbruikt een hoop energie en dus brandstof. Door je achterruitverwarming uit te schakelen bespaar je tot wel 4% brandstof.

- Haal onnodige spullen uit de auto. Meer gewicht betekent meer brandstofverbruik. Door onnodige spullen uit de auto te halen bespaar je brandstof.

- Ook het aanzetten van je verlichting zorgt voor een hoger brandstofverbruik, tuurlijk moet je je lichten aanzetten wanneer het donker is of wanneer er slecht zicht op de weg is. Maar wanneer dit niet het geval is kan je beter je lichten uit zetten.

- Check om de zoveel tijd de bandenspanning. Wanneer je ervoor zorgt dat je bandenspanning juist is, bespaar je zo’n 2 tot 3% brandstof.

- Gebruik banden met een lage rolweerstand. Hoe minder weerstand, hoe minder brandstofverbruik. Banden met een grote breedte bieden meer weerstand dan banden met een lage breedte.

- Trek ten laatste niet te hard op. Snel optrekken heeft namelijk bijna geen tijdswinst maar kost wel tot 16% meer brandstof.

Tag:  

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Je kunt ons bereiken op ons telefoonnummer: 0182-748576

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl