De Functies en Gevaren van een Airbag

Vaartland.nl Thijs
18 december 2019

Door Thijs

Tegenwoordig zijn alle nieuwe auto’s standaard voorzien van een airbag. Alleen is het niet wettelijk verplicht in Nederland om alle auto’s te voorzien van een airbag. Een airbag wordt gezien als een extra veiligheidsmiddel in een auto omdat deze extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers. Dit betekent niet dat een airbag een vervanging is van de autogordel en het wordt dan ook altijd geadviseerd door de fabrikant en verschillende instanties. Het is in Nederland dan zelfs verplicht om een autogordel te dragen!

De eerste airbag voor auto’s werd al in 1971 gemaakt door Ford USA. In 1973 werd de eerste auto verkocht die voorzien was van deze nieuwe veiligheidsvoorziening, namelijk de Oldsmobile Tornado. Wat belangrijk is om te weten is dat een airbag geen vervanging is van de autogordel maar een aanvulling. Uit veel gevallen blijkt dat de kans op zwaar letsel juist groter is wanneer je geen gordel draagt maar de auto wel voorzien is van een airbag. Een belangrijk gegeven dus, draag altijd een veiligheidsgordel!

 

Bekijk alle onze occasions met Airbag

 

De Functie van airbag

Een airbag is een grote zak van canvas die zorgt dat je bij een aanrijding niet in aanraking komt met het stuur en dashboard of zelfs door de voorruit klapt van de auto. In plaats daarvan wordt je binnen enkele milliseconden opgevangen in een met een gas gevuld kussen. Deze zak zit in het stuur verwerkt voor het stuur in de tank.

Een airbag biedt bescherming tegen letsel van het bovenlichaam bij een frontale botsing. Het is bewezen dat een airbag in combinatie met de veiligheidsgordel tot wel 48% minder kans geeft op een fatale afloop bij botsingen. Terwijl je ziet dat bij enkel het gebruik van een autogordel dit de kans is van maar 40%. Hierbij zie je dat een airbag duidelijk een toegevoegde waarde heeft. Maar ook zie je dat airbags gevaarlijk kunnen zijn. Bij jonge kinderen bijvoorbeeld in kinderzitjes kan een airbags juist tot verstikking leiden. Het is dan ook verplicht om bij een kinderzitje die voorin op de bijrijdersstoel wordt geplaatst, deze uit te schakelen. Dat kan dan ook bij alle auto’s die een airbag hebben op de bijrijders stoel. Dit zijn veelal de moderne auto’s.

Bij het stuur in de holte hiervan zit een dunne nylon zak opgevouwen. Als er een botsing ontstaat dan herkennen de sensoren de schok als een botsing. Er zit dan ook een microchip ingebouwd waarbij deze schokgegevens kunnen worden herkend. Deze sensoren sturen dan een signaal naar een elektrisch ontstekingsmechanisme. Dit ontstekingsmechanisme ontsteekt dan op zijn beurt korrels van natriumazide. Deze korrels produceren een gas dat onder hoge druk staat. Binnen wel 0.03 seconden wordt de airbag dan opgeblazen. De hoes die bovenop ligt wordt weggedrukt. Na het ontsteken van de airbag zitten er verschillende gaten in de airbag die voorkomen dat de automobilist stikt of wordt platgedrukt. De airbag loopt dan ook binnen 0,2 seconden weer leeg. Zo voorkomt de airbag dus een letsel, maar ook dat de inzittenden een ander letsel kunnen oplopen wat niet wordt veroorzaakt door de airbag zelf.

airbag blog vaartland

Gevaren van airbags

Echter, het is niet altijd veiligheid wat de klok slaat bij airbags. Door de explosieve kracht kunnen airbags enorm gevaarlijk zijn als passagiers dichter bij het stuur zitten, op minder dan 25cm van de airbag. Dit kan komen omdat de bestuurder geen autogordel draagt. Ook wanneer de bijrijder zijn voeten op het dashboard plaatst kan dit een bedreiging vormen en kan de ontploffende airbag verwondingen veroorzaken. Airbags zijn ontworpen om een volwassen persoon te beschermen en kunnen juist bedreigend werken voor kinderen onder de twaalf jaar doordat ze bij een werking en opblazen van de airbag tot verstikking kunnen leiden. Ook is het bij moderne auto’s altijd mogelijk om de airbag van de bijrijder uit te schakelen. Als er bijvoorbeeld een maxi-cosi met een baby op de bijrijder wordt geplaatst is het zelfs verplicht om de airbag uit te schakelen. De maxi-cosi wordt in tegengestelde richting op de bijrijders stoel geplaatst. Dit in verband met de mogelijkheid om de maxi-cosi vast te zetten. Als dit niet gebeurd, is het namelijk een gevaar voor de baby. Bij het uitklappen van de airbag zal de maxi-cosi met volle kracht tegen de bijrijders stoel worden gedrukt wat natuurlijk ernstige gevolgen zal hebben voor de betreffende baby. Vaak zit een er mogelijkheid om met je autosleutel in het dashboardkastje de airbag uit te schakelen. Dit zal vervolgens ook aangegeven worden op het dashboard.

Verschillende soorten Airbags

Een van de bekendste vormen van de airbag is degene die onder het stuurwiel is verstopt. Steeds meer auto’s worden dan ook standaard uitgerust met een airbag die hierin verwerkt zit.

Laterale & frontale airbags

Als een airbag in het stuurwiel zit verwerkt dan wordt dit een frontale airbag genoemd. Deze airbags zijn er om te voorkomen dat de passagiers hun hoofd tegen het stuur en het dashboard stoten. Ook kunnen airbags in de zijkanten van de auto worden verwerkt om zo een zijdelingse botsing te verzachten c.q. te voorkomen dat hier letsel wordt opgelopen. De airbags die in de zijkant van de auto worden verwerkt worden ook wel laterale airbags genoemd. Deze airbags worden steeds vaker standaard ingebouwd in auto’s. Dit gebeurt veelal voorin de auto. Achterin de auto is dit vaak minder het geval.

Tags:  

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl