Alles wat je moet weten over Cruise Control

Vaartland.nl Thijs
17 september 2019

Door Thijs

Wat is Cruise Control?

Cruise Control is een fijne optie wanneer je regelmatig lange afstanden moet rijden en veel tijd doorbrengt op de snelweg. Cruise Control is in de simpelste vorm een hulpsysteem waarmee je een snelheid kan instellen die de auto zal aanhouden zolang je niet op het rempedaal drukt. Zo kan je je voet van het gaspedaal halen zodat deze kan ontspannen. Bovendien rij je ook nog eens voordeliger omdat de auto minder brandstof gebruikt door het regelmatige toerental. Maar er zijn ook andere systemen. Wat dacht je van Lane Keeping Assist, Radar Cruise Control of Autopilot? In dit artikel leggen we je graag de verschillen uit en welk systeem het beste is voor jou.

 

cruise controle 2.png

 

Hoe werk Cruise Control?

Cruise-control heeft een aantal vaste componenten. Een schakelaar om het aan of uit te zetten, een manier om de snelheid in te stellen en een sensor welke bijvoorbeeld bij remmen automatisch de cruise-control uitschakelt. Over het algemeen werkt dit op alle merken hetzelfde.

1. Inschakelen

Het aanzetten of inschakelen kan op 2 verschillende manieren. Afhankelijk van het merk of model werken ze soms beide:

Schakel de schakelaar naar On of beweeg de pook aan de stuurkolom naar On. Dit zet het systeem aan. Let op, omdat er nog geen snelheid is ingesteld werkt het nog niet.

Zodra je op de gewenste snelheid bent schakel of klik je naar SET, hiermee gaat de Cruise-controle aan en ook gelijk naar de ingestelde snelheid.

2. Instellen snelheid

De meeste systemen werken door middel van de SET knop. Hiermee pakt de Cruise Control je huidige snelheid en houdt deze aan. Zelfs wanneer je voeten van de pedalen zijn.

3. Aanpassen snelheid

Wil je een auto inhalen of veranderd de snelheidslimiet? Dan kun je door middel van de pook aan je stuur de snelheid aanpassen. Dit doe je door simpelweg de pook omhoog te bewegen voor meer snelheid en naar beneden voor minder. Een uitzondering is dat sommige auto’s hiervoor een schuif of knop hebben op de pook.

4. Uitschakelen

Maar wat als er voor je iets gebeurd en je moet een noodstop maken? Hiervoor hoef je niks anders te doen dan te remmen en het systeem schakelt zichzelf direct uit. Wil je het systeem uitzetten zonder te remmen? Gebruik dan de uit/off knop op de Cruise Control pook.

 

 

Cruise Control met snelheidsbegrenzer

Naast het aanhouden van een vooraf ingestelde snelheid zijn er ook Cruise Control systemen die via de boordcomputer een maximum snelheid kunnen aanhouden. Dit betekent dat de auto zelf gas terug neemt als je op die maximum snelheid wil versnellen. Handig als je veel op de snelweg zit maar niet per ongeluk een boete wil krijgen. Als je zelf de controle wil houden kan je dit systeem eenvoudig uitschakelen tijdens het rijden. Of zo instellen dat bij het overtreden van de ingestelde snelheid een waarschuwingssignaal volgt.

Radar Cruise-control en Adaptieve cruise control

Maar wat als je veel in de file rijdt of in verkeer waar veel geremd wordt? Dan ben je beter af met een Adaptief Cruise Control systeem. Deze maakt gebruik van een radar op de voorkant van de auto om te herkennen hoe hard het verkeer voor je rijdt. Deze informatie gebruikt het systeem om automatisch te versnellen of te vertragen in relatie tot de auto(’s) voor je. In veel gevallen is dit ook nog een veiligheid verhogend rijhulp systeem omdat de auto in geval van nood zelf kan remmen. Het is echter geen automatische piloot, dus je wordt wel geacht om je ogen op de weg en je handen aan het stuur te houden!

Wat is adaptive cruise control?

De innovaties rond auto's volgen elkaar in rap tempo op. Auto’s worden steeds “slimmer” en worden voorzien van allerlei technieken die het besturen van een auto makkelijker. Ook is er veel aandacht tegenwoordig om voertuigen veiliger te maken. Veiliger door het voorkomen van ongelukken door bestuurders actief te begeleiden tijdens het rijden. Adaptive cruise control is zo’n techniek. Gemaakt om het rijden van een auto te vergemakkelijken en het vermindert de kans op ongelukken.

Bekijk ons aanbod met Cruise Control

Hoe werkt het in de praktijk?

Adaptive cruise control stel je op dezelfde manier in als de reguliere cruise control. Het adaptive deel zit ‘m in het continue meten door de cruise control, van de afstand en snelheid van de auto’s voor je. Remt de auto voor je af dan remt jouw auto ook automatisch af en zorgt het systeem voor voldoende afstand tussen jou en je voorgangers. Als de auto’s voor je weer meer snelheid maken, dan voert het systeem de snelheid ook weer op tot de door jou ingestelde maximale snelheid.

Hoe werkt de techniek?

In de voorbumper van je auto zit een laser of radar. Deze meet continue de snelheid en afstand van de auto voor je. Deze radar kan tussen de 150 en 200 meter voor zich uit kijken. Het systeem is zo gemaakt dat het geen stilstaande objecten signaleert. Daarmee wordt voorkomen dat bij iedere paal de auto tot stilstand komt. Het systeem kan worden gebruikt tussen de 30 en 200 km/uur. Indien je een automaat hebt is het zelfs mogelijk om ook tussen de 0 en 30 km/uur het systeem te gebruiken. Dat laatste is vooral handig bij files waarbij de auto in sommige gevallen geheel tot stilstand moet worden gebracht.

Diverse onderzoeken tonen aan dat mede door het inzetten van de adaptive cruise control het aantal kop-staart botsingen met 1/5 deel is afgenomen.

Conclusie:

Adaptive Cruise Control geeft drie grote voordelen:

1. De bestuurder kan comfortabeler rijden en hoeft niet voortdurend zijn voorganger in de gaten te houden.
2. Er vinden minder ongelukken plaats en daarmee wordt het veiliger in het verkeer.
3. De doorstroming van het verkeer op drukke wegen is beter omdat de auto’s gelijkmatiger rijden.

Lane keep assist en Lane Departure Warning

Nog een veiligheidsverhogend rijhulpsysteem wat samenwerkt met de Cruise Control is de Lane keep assist en Lane Departure Warning. Beide systemen zijn bedoeld om je binnen de lijnen van de weg te houden. Dit systeem geeft een signaal wanneer je even niet oplet en afwijkt van je rijstrook. In het geval van een Lane Departure Warning krijg je dan een waarschuwing in de vorm van een geluidssignaal of zelfs trillingen in het stuur of de stoel. Bij Lane keep assist zal de auto zelf ingrijpen en rustig bijsturen om je binnen de lijnen te houden. Het systeem kan herkennen of het een doorgetrokken streep is of stippellijn en zal dan ook niet ingrijpen als je bijvoorbeeld op de snelweg van baan probeert te wisselen.

 

 

cruise controle 2.png

 

Autonoom en zelfrijdend

Hoewel dit voor nu nog vooral in ontwikkeling is zullen we hier in de komende jaren steeds meer mee te maken krijgen. Bedrijven als Tesla, Volkswagen en Volvo zijn hier druk mee bezig en de ontwikkelingen gaan snel. Maar hoe werken deze systemen en wat heb je er aan?

Allereerst moet er wel een verschil gemaakt worden tussen echt autonoom rijden en zelfrijdende systemen. Zelfrijdende systemen zijn al veel voorkomend in moderne auto’s. Cruise Control is bijvoorbeeld al een vorm van zelfrijdend. Hierbij gaat het dan ook vooral om het assisteren van de bestuurder. Bijvoorbeeld het remmen in geval van noodsituaties of zelfs wegsturen van een onverwacht object. Hier zit dan ook het verschil tussen autonoom rijden en zelfrijdend. Autonome systemen zijn er op gericht om ook werkelijk te kunnen navigeren van en naar locaties. Dus niet alleen het aanhouden van de weg waarop deze zich bevindt maar ook kunnen afwijken hiervan. Maar hoe weet je welke autonome of zelfrijdende mogelijkheden een auto heeft? Daarvoor bestaat een schaal van vijf niveaus:

 

De vijf niveaus van autonoom rijden

1. Assistentie

De auto kan sommige functies zelf verrichten, zoals sturen, remmen en/of accelereren. De bestuurder blijft de belangrijkste factor in de auto.

2. Gedeeltelijk autonoom

De auto kan verschillende functies tegelijk zelfstandig doen (sturen èn remmen/accelereren), maar de bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten en taken overnemen of ingrijpen.

3. Semi-autonoom

De auto stuurt en bepaald de snelheid, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als menselijk ingrijpen nodig is, vraagt de techniek daar zelf om.

4. Verregaand autonoom

De auto bepaalt zelf richting en snelheid en registreert op alles op de weg, ook als de techniek om actie van de bestuurder vraagt, maar degene achter het stuur daar niet op reageert.

5. Volledig autonoom

De auto rijdt onder alle omstandigheden helemaal geautomatiseerd en heeft geen stuur of pedalen meer nodig.

Wil je weten welke auto’s van Vaartland.nl Cruise Control hebben of heb je vragen over andere opties? Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum en we helpen je graag verder.

 

Tags:  

opties

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl