Met nachtvisie worden een aantal technieken bedoelt die het mogelijk maken om een beter zicht op de weg te krijgen wanneer het erg donker is of de weg door andere omstandigheden slecht zichtbaar is. De nachtvisie zorgt ervoor dat je verder kan zien dan het bereik van je koplampen. Welke verschillende type nachtvisies er zijn en hoe deze werken vertellen we je in deze blog.
Nachtvisie systemen zijn verdeeld in 2 groepen. Passieve nachtvisie systemen en Actieve nachtvisie systemen. Passieve nachtvisie systemen maken gebruik van warmte camera’s die de warmte oppikken die objecten, personen of dieren uitstralen. Actieve nachtvisie systemen maken gebruik van infrarood licht om de weg voor je te verlichten. Beide systemen maken dus gebruik van een licht soort die wij niet met het blote oog kunnen zien. Hieronder zullen we de voor- en nadelen van de verschillende systemen toelichten.
Passieve nachtvisie systemen maken dus gebruik van warmte camera’s. Deze camera’s zien warmte en kunnen dus makkelijk het verschil zien tussen warme objecten, zoals mensen, en een kouder object, zoals de weg. De beelden van de camera worden omgezet naar een zwart-wit beeld dat de bestuurder van de auto een beter zicht op de weg geeft. Het voordeel van een passief nachtsysteem is dat het gemakkelijk mensen, dieren en andere voertuigen kan herkennen omdat zij veel warmte uitstralen. Dat brengt ons ook gelijk naar het nadeel van het passieve systeem. Het systeem heeft namelijk moeite om hindernissen te detecteren die ongeveer dezelfde temperatuur hebben als de omgeving.
In vergelijking met actieve nachtvisie systemen hebben passieve nachtsystemen een groter bereik. Dit komt omdat actieve systemen gebruik maken van een minder krachtige lichtbron. Het beeld dat gemaakt wordt door het actieve nachtvisie systeem is dan wel weer beter. Tenslotte werkt het passieve systeem een stuk minder goed bij warme temperaturen omdat dit ervoor zorgt dat objecten die normaal gesproken koel zijn nu een stuk warmer worden waardoor het verschil met warme objecten een stuk kleiner wordt. Wegen kunnen overdag namelijk erg heet worden in de zon. Deze hitte straalt de weg dan weer uit wanneer het donker is.
Actieve nachtvisie systemen zitten wat lastiger in elkaar dan de passieve systemen. De actieve nachtsystemen maken gebruik van een infrarood lichtbron. Omdat wij infrarood licht niet met het blote oog kunnen zien kunnen tegenliggers er dus ook niet door verblind worden zoals dat bij Groot licht bijvoorbeeld wel het geval kan zijn. Met deze infrarood lichtbron kan de weg een stuk verder verlicht worden dan met standaard koplampen. Actieve nachtvisie systemen werken een stuk minder bij slecht weer zoals sneeuw of hagel. Een deel van de infraroodstralen wordt dan namelijk geblokkeerd waardoor het systeem niet optimaal kan werken. Bij goede weersomstandigheden geeft een actief nachtvisie systeem beelden weer met een hoog contrast waardoor voertuigen, dieren en ook levenloze objecten goed weergegeven kunnen worden.
De eerste nachtvisie systemen maakte gebruik van een heads up display. Dit systeem projecteerde eventuele waarschuwingen op de voorruit van de auto. Op deze manier kon de bestuurder van de auto op tijd zien dat er iets op de weg lag. Andere systemen maken gebruik van een Lcd-scherm waarop de beelden weergegeven kunnen worden. Het scherm is dan geïntegreerd in het dashboard of in het scherm achter het stuur.
Nachtvisie systemen bestaan al sinds 1988 maar komen nog steeds voornamelijk voor in luxe auto’s. Een nachtvisie systeem is ook bijna altijd optioneel en zit dus bijna nooit standaard op een auto. Mercedes en Toyota hebben actieve nachtvisie systemen, waar Audi, BMW en Honda passieve nachtvisie systemen aanbieden. Het is eventueel ook mogelijk om achteraf een nachtvisie systeem in te laten bouwen.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat bijna 50% van de ongelukken in het donker gebeurt. Dit is best verrassend aangezien er in de avond/nacht tot wel 60% minder verkeer op de weg is.
Omdat nachtvisie nog niet echt veel gebruikt wordt is er nog geen data beschikbaar waaruit geconcludeerd kan worden dat deze systemen ook daadwerkelijk voor minder ongelukken zorgen. Uit onderzoek is wel gebleken dat bestuurders bereid zijn om harder te rijden wanneer zij de hulp krijgen van systemen met nachtvisie. Dit zou kunnen zorgen voor meer ongelukken.
Aan de andere kant hebben andere technologieën met betrekking tot het verbeteren van het nachtzicht wel gezorgd voor minder ongelukken. Het is dus aannemelijk dat het verbeteren of uitbreiden van deze technologieën ervoor zorgt dat er minder ongelukken in het donker zullen plaatsvinden.
Nachtvisie systemen zorgen ervoor dat je in het donker objecten kunt zien die tot wel 150 meter van de auto vandaan staan. In vergelijking met je koplampen die tot maar ongeveer 50 meter van de weg verlichten is dit een hele hoop. Omdat de remweg van een auto in sommige gevallen langer kan zijn dan 50 meter zou een nachtvisie systeem zeker kunnen helpen.
Tag: