Toyota GT86 – Voor liefhebbers van optimaal rijplezier

Nadat de Toyota Celica, de Toyota Supra en Toyota MR2 in de vroege jaren ’00 in de ban zijn gedaan, is er lange tijd geen sportieve Toyota coupé uitgekomen. Daar kwam verandering in met de Toyota GT86. Het is een lichte, achterwiel aangedreven sportwagen voor een schappelijke prijs. Het lijkt erop dat de Japanse automaker de GT 86 met één enkel doel heeft ontworpen: maximaal rijplezier! De auto heeft ‘slechts’ 200 pk, wat netjes maar niet overdreven is voor de ruim 1200 kg wegende Toyota GT86 maar een hoge topsnelheid is niet waar het om draait bij deze auto. Ontdek wat de Toyota GT86 zo bijzonder maakt op Vaartland.nl.

 
 
 
 
 

Uitstekende wegligging door een slim gebouwde motor

De achterwielaandrijving van de Toyota GT86 is zeldzaam in een auto van deze prijsklasse. De 2.0 liter motor levert krap 200 pk maar het is de soort motor die het echte verschil maakt. Het is een viercilinder boxermotor, ook wel een ‘flat four’ genoemd. Bij deze motor bevinden de cilinderparen zich bijna recht tegenover elkaar. Daardoor is de motor minder hoog en kan lager in de auto worden gelegd. Het zwaartepunt van de Toyota GT86 is dan ook erg laag en dat betekent dat de auto met name in de bochten uitstekend op de weg ligt. Daarnaast heeft de Toyota GT86 geen turbocharger, dus ook geen turbo lag. Al het vermogen is ten aller tijden beschikbaar onder je rechtervoet.

Veel rijplezier gegarandeerd!

Alsof de slim gebouwde motor nog niet genoeg was voor optimaal rijplezier, heeft het Toyota GT86 model voor een sportwagen verrassend dunne banden. Sterker nog, het zijn dezelfde banden die ook voor de Toyota Prius worden gebruikt. Dat maakt deze auto in één ding erg goed: driften! Zelfs bij lage snelheden is het erg eenvoudig om de Toyota GT86 in een drift te gooien. Het is daardoor een erg populaire auto onder autofanaten die kiezen voor maximaal rijplezier.

Verrassend praktisch voor dagelijks gebruik

Ondanks de sportieve rijeigenschappen en de nadruk op rijplezier, is de Toyota GT86 geen uitgeklede versie met een Spartaanse uitrusting. Navigatie, cruise control en airconditioning zijn standaard bij iedere auto en op nieuwe exemplaren krijg je zelfs een vijfjarige garantie vanuit Toyota. Achterin vind je twee zitplaatsen die je, in tegenstelling tot veel andere sportwagens, ook kunt gebruiken als je passagiers beide benen nog hebben. En ook de kofferbak is met 243 liter praktisch genoeg voor de wekelijkse boodschappen. En omdat er geen enorme motor in de Toyota GT86 is gelegd, valt het verbruik ook mee.


Bekijk huidige aanbod Toyota GT86

Plus- en minpunten van de Toyota GT86

+ Een betaalbare sportwagen die inzet op maximaal rijplezier
+ Een unieke verschijning die je niet veel rond ziet rijden

- De nieuwprijs van een Toyota GT86 auto is behoorlijk hoog en daarna verliest de auto in een rap tempo waarde. Dat is natuurlijk wel weer voordelig als je een occasion wilt kopen

Een Toyota GT86 occasion kopen?

De Toyota GT86 is in Nederland een beetje onderbelicht gebleven. Dat heeft er vooral mee te maken dat sportwagens in Nederland veel zwaarder belast worden. De BPM of aanschafsbelasting maakt een nieuwe sportauto al snel erg duur. De Toyota GT86 is een redelijk zeldzame verschijning maar een tweedehands Toyota GT86 2012 of Toyota GT86 2013 is wel een heel stuk goedkoper.

De styling is wellicht een van de weinige kritiekpunten op de auto. Hij ziet er sportief maar niet bijzonder uit. Als je instapt en wegrijdt ben je het enigszins traditionele koetswerk direct vergeten en heb je een grote glimlach op je gezicht. Vind je de styling toch storend? Kijk dan eens voor een tweedehands Subaru BRZ. Dit is exact dezelfde auto maar dan met een Subaru badge en een iets ander uiterlijk. Heb je liever wat meer luxe? Kijk dan eens naar de Audi TT.

Carrosserievormen

Brandstof

Versnellingstype

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl