Škoda Rapid de Heintje Davids onder de auto’s

Vanaf de eerste Škoda Rapid in 1934 tot aan de presentatie van de ‘nieuwe’ Škoda Rapid 2017 weet deze middenklasser te verrassen. Telkens weer, na lange afwezigheid, terugkomen, vraagt om een bijzonder verhaal.

De Škoda Rapid auto die van 1934 tot 1947 werd geproduceerd lijkt in geen velden of wegen op het laatst gepresenteerde Škoda Rapid model. De technologie, het design en de wensen van de automobilist hebben enorme veranderingen doorgestaan in het 83-jarige bestaan van de Rapid. Toen de productie in 1947 stopte, had niemand verwacht dat deze na een afwezigheid van 37 jaar weer ten tonele zou verschijnen. Toch verscheen de Škoda Rapid in 1984 weer, ditmaal als coupé. In 1990 verdween deze weer van de markt en de comeback liet 22 jaar op zich wachten, maar wachten doet begeren en de Škoda Rapid 2013 mag er dan ook zijn en wordt gezien als de concurrent voor de Volkswagen Golf.

 
 
 
 
 

Škoda Rapid 2013

Deze 2013 Škoda Rapid variant kreeg het nieuwe design van het Tsjechische automerk mee met alle ‘simply clever’ details waar Skoda om bekend staat. De middenklasser valt tussen de Fabia en de Octavia in, ook al zijn er veel gelijkenissen te vinden met de Seat Toledo, die in dezelfde fabriek gebouwd werd.

Waar Škoda zich in onderscheidt zijn de vele extra’s die standaard geleverd worden. Verkrijgbaar als liftback en in de kortere versie met een steilere achterkant als spaceback, hebben beide auto’s dezelfde motor. En komen met een basisuitrusting die riant te noemen is, zo zijn er maar liefst zes airbags, stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, ABS en ESP en een in hoogte verstelbaar stuur gewoon standaard. Juist door het zachte prijsje wat dit merk typeert, is de stap naar een luxere uitvoering snel gemaakt.

Skoda rapid modellen vaartland

Škoda Rapid specificaties

De Rapid wordt geleverd in drie uitvoeringen, waarvan  de Active het meest basis is. Opvolgend door Comfort en Ambition en Elegance. Waarbij respectievelijk airconditioning en cruise-control ook tot de uitvoering behoren. Rijd je veel zakelijk? Dan is er een speciaal Businessline-pakket met een modern navigatiesysteem. Wil je graag meer daglicht in de auto? Dan bestaat er de optie om te kiezen voor een panoramisch glazen dak dat doorloopt in de achterruit.

De Porsche voor de armen

Dat is de bijnaam die de Škoda Rapid al snel kreeg. Doordat de motor achterin zit en voorzien is van achterwielaandrijving is de link met het iconische Duitse automerk snel gelegd. Helaas zijn er van deze oudere types nog maar weinig op de weg te vinden, en worden ze dan ook als een collector's item beschouwd. Dat geldt niet voor de Škoda Rapid 2018 en de Škoda Rapid 2019, de vraag naar dit bouwjaar is nog steeds groots en zeker de 2018 Škoda Rapid doet het goed bij de zoekmachines. En dat is niet zo gek, de Rapid is een grootse middenklasser met een vriendelijk prijskaartje. Met een bagageruimte tot wel 585 liter, leuke details zoals een verwijderbaar prullenbakje, degelijke rijstijl en zuinig, blijft de Rapid populair. Het Greenline model dat sinds 2013 op de markt is heeft slechts een CO2 uitstoot van 99 gram per kilometer.

Skoda rapid modellen vaartland 2

De Skoda Rapid 2017 verjongingskuur

In 2017 werd de gefacelifte versie aan het grote publiek getoond tijdens de autosalon in Genève. De grote verschillen zijn de twee één liter driecilindermotoren met 95 of 110 pk, opgefriste voorkant met led-dagrijverlichting en sommige uitvoeringen met een chroomstrip in de bumper. Lampen wel of niet uitgedaan? Hier hoef je je ook geen zorgen meer over te maken, de lichtassistentie regelt dat automatisch voor je. Ook kreeg deze nieuwe Rapid een up-to-date infotainment systeem, waarmee hij weer aan alle moderne wensen voldoet. In 2019 werd de Skoda Rapid auto vervangen door de Scala. Dit kwam mede door de tegenvallende verkopen, de Europese markt is nooit echt verliefd geworden op de Rapid. Het is een lange slanke auto waardoor hij ietwat Oost-Europees oogt. 

 

Bekijk huidige aanbod Skoda Rapid

Plus- en minpunten van de Skoda Rapid

+ Veel standaard extra’s
+ Ruim
+ Goede prijs-kwaliteitsverhouding

- Uiterlijk oogt Oost-Europees
- Niet de zuinigste in zijn soort

Škoda begon ooit als fietsfabrikant en gaat fietsend de toekomst in

Škoda mag dan als automerk steeds meer aan de weg timmeren, met het elektrisch offensief rijdt het automerk ook het fietspad op. Naast de toekomstige lancering van de topklasse hybride cross-over Škoda Vision X, als de Vision iV de sportieve crossover-coupé en de eerste elektrische SKODA SUV, de Vision E, staat ook de innovatieve Klement op de planken. Hiermee wordt er een andere dimensie aan de elektrische fiets gegeven. Gepresenteerd op de autosalon in Genève heeft deze tweewieler een topsnelheid van 45 km/u, beschikt over ABS en terugwinnende energie. Met dit unieke stadsalternatief voor de auto, is de cirkel rond, want Škoda begon ooit als fietsfabrikant.

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl