De Peugeot 305 is een compacte middenklasser die van 1977 tot 1989 een stevige reputatie opbouwde. Dankzij zijn sterke chassis en betrouwbare techniek was hij geliefd als gezinswagen, zakelijke break of stijlvolle coupé. Hij vulde de kloof tussen de populaire 204/304 en de grotere 405, en won aan faam door zijn veelzijdigheid en degelijkheid.
Geïntroduceerd in 1977 als opvolger van de 304, positioneerde de 305 zich als modernere, ruimere middenklasser. Hij was beschikbaar in diverse carrosserievarianten zoals saloon, break, coupé en cabriolet, en later zelfs bestelversies. Met motoropties vanaf 1,3 tot 1,5 L ontstond een complete lijn voor zowel gezinnen, professionals als mensen met een oog voor stijl.
Het exterieur toont een functioneel en ingetogen uiterlijk met rechthoekige koplampen, nette grille en strakke lijnen. De eventuele sportieve coupé en cabriolet kregen subtiele accenten, zoals schuifdak of andere bumpers. De break bouwde voort op het praktische design van zijn voorgangers, maar dan moderner en robuuster.
Binnenin was de 305 verzorgd en gebruiksvriendelijk. Brede zitbanken, overzichtelijk dashboard met analoge meters en functionele bediening maakten hem ideaal voor dagelijks gebruik. Afhankelijk van uitvoering waren opties zoals radio, ventilatie, bekleding up‑grades of een automatische transmissie beschikbaar.
De motorenreeks liep van zuinige 1,3 L met circa 60–65 pk tot krachtigere 1,5 L “S” en GT‑versies met tot ca 75 pk. Naast basiscomfort versies waren er sportievere uitvoeringen zoals de GT met iets steviger onderstel en sportievere versnelling. Mede dankzij het gemiddelde gewicht tussen 900 en 1000 kg leverde dat vlotte prestaties zonder overmatige brandstofconsumptie.
De 305 heeft voorwielaandrijving, onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterophanging met torsiestaven, wat resulteert in scherp, comfortabel en betrouwbaar rijgedrag. Remmen bestaan uit schijfremmen voor en trommels achter. Dynamsich gezien gaf hij vertrouwen in bochten en stabiliteit op de snelweg.
Met meer dan 1,6 miljoen geproduceerde exemplaren was de 305 een succesnummer in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Vooral de break uitvoering werd populair als taxi of gezinswagen, terwijl coupé en cabriolet waarde kregen als speciale varianten. Vandaag is de 305 een gewaardeerde klassieker, geliefd om zijn eenvoud, karakter en tijdloze ontwerp.
Bestaat in saloon, break, coupé, cabriolet en bestelversies
Motoren van 1,3 tot 1,5 L met 60–75 pk, lichtgewicht bouw
Comfortabel en overzichtelijk interieur met functionele uitrusting
Onafhankelijke ophanging, betrouwbaar chassis en goede wegligging
Cultklassieker dankzij veelzijdigheid, Franse flair en duurzame techniek
Meer dan 39 jaar jouw vertrouwde occasion dealer, al 239.546 verkochte auto's waarvan 4.149 dit jaar.
Informatie
Copyright © 1986 - 2025
Hulp nodig?
Vandaag vanaf 08:00 uur beschikbaar!
Hoe wil je ons bereiken?
Bereikbaarheid
Showroom | Support | ||
---|---|---|---|
Mo | Monday | 09:00 - 18:00 | 08:00 - 22:00 |
Tu | Tuesday | 09:00 - 18:00 | 08:00 - 22:00 |
We | Wednesday | 09:00 - 18:00 | 08:00 - 22:00 |
Th | Thursday | 09:00 - 21:00 | 08:00 - 22:00 |
Fr | Friday | 09:00 - 18:00 | 08:00 - 22:00 |
Sa | Saturday | 09:00 - 17:00 | 08:00 - 17:00 |
Su | Sunday | Gesloten | 10:00 - 20:00 |
Veelgestelde vragen