Peugeot 106 een van de langst geproduceerde auto’s in Europa

Komt dat omdat het een compacte stadsauto is? Of omdat hij er zo leuk uitziet? De Peugeot 106 mag zich in ieder geval een allemans vriendje noemen. Het moderne design, de fijne rijeigenschappen, lage gebruikskosten en het comfort dragen zeker bij aan de populariteit. Deze auto is bereikbaar voor iedereen. Of het nu de student is, op zoek naar een tweedehandsauto of de millennium die haar eerste nieuwe Peugeot kocht. De populariteit van de 106 is ondertussen wel bewezen met de 13 jaar lang doorrollende productiebanden. 

 
 
 
 
 

Informatie over Peugeot 106 

Nog geen 5 jaar na de introductie was het tijd voor een opfrisbeurt. De 106 S2 werd op de basis van de Citroen Saxo gezet en voorzien van een modernere uitstraling en een injectiemotor. PSA heeft bij de ontwikkeling van deze productielijn overduidelijk gekozen voor standaardisatie tussen de Citroën Saxo en de Peugeot 106. De grill en koplampen zijn een van de weinige verschillen die een eigenheid aan de modellen geven.

Peugeot 1998 tot Peugeot 2002

Peugeot 106 S1 en S2

Het grote succes van de Peugeot 106 heeft bijgedragen aan veel verschillende uitvoeringen, leverbaar met een Serie 1 motortypen van 45 pk voor de 106 1.0 liter uit de periode 1992-1996, tot aan de 120 pk van de Serie 2 voor de 1.6 16V, geproduceerd in de periode 1998-2002.

Peugeot 106 Sport en GTi 

Sportief sturen in de stad of op de snelweg, daar droomt menig autoliefhebber van. In de 106 Sport en 106 GTi  kan dat. Zittend in de sportstoelen gaat de zestienklepper (120 pk) er met een trap op het gaspedaal snel vandoor. In een tijd waar de controle op de maximumsnelheid nog iets anders was haalde deze kleine sportieveling de 200 km/uur.  

106 Rallye

Het sportieve model nodigde uit tot rally’s rijden en de vraag naar een lichtgewicht 106 groeide. Let wel, we praten hier over het gewicht, keiharde kg. De 106 werd ontdaan van iedere vorm van luxe totdat er een ontmantelde lichtgewicht Rallye overbleef. Consequentie voor de bestuurder; spartaanse kuipstoeltjes en een iets harder motor gebrul dan zijn sportieve broers. Maar je reed dan wel in een betaalbare 106 Rallye. Het model uit 1993 werd uitgevoerd met een 1.3 liter benzinemotor met 100 pk en zijn opvolger de Rallye S2 bezat een 1,6 liter met een vermogen van 103 of 120 pk. Sprintje van 0 naar 100 km/u -> ca. 10 seconden

106 elektrische uitvoering

Peugeot doet met Peugeot 1995 een nieuwe poging om de Peugeot fans enthousiast te maken voor elektrisch rijden met de 106 Electrique. De verwachting was dat het immens populaire model de fans over de streep kon trekken en de Electrique werd gelijktijdig in meerdere landen geïntroduceerd. Maar helaas, zoals dat wel vaker gebeurt, sloeg deze met een snelheid van 90 km/u en een actieradius van 100 km niet aan. Blijkbaar was het nog niet interessant genoeg om mensen overstag te krijgen. Uiteindelijk werden er maar 6.400 stuks verkocht, fors lager dan de verwachte productie van 100.000 stuks. Weinig van deze elektrische autootjes zijn naar het buitenland afgereisd, de meeste zijn bij de Franse overheid terechtgekomen.

Peugeot 106 specificaties fijn rijgedrag en betaalbaar

12 jaar lang is deze fijne en compact auto in productie geweest, en dat hebben we gezien. Je zag ze in alle vrolijke kleuren het stadsbeeld opvrolijken. Peugeot had dit model bedacht als opvolger van de Peugeot 205, ook een heel fijn model, en doet voor populariteit niet onder voor de 106. En wat doe je dan als je twee snellopers in je stal hebt. Je voert ze naast elkaar, en zo gebeurde dat ook. Vanaf 2005 komt de opvolger van de 106 in beeld, de Peugeot 107. Een iets kleinere klasse dan de 106 maar de 3 of 5-deurs comfortabele stadsauto mag er zeker zijn en als occasion zeker een goede overweging.

 

Bekijk huidige aanbod Peugeot 106

Plus- en minpunten van de Peugeot 106

+ lage gebruikskosten
+ comfort
+ uitstekende rijeigenschappen
+ uitstekende wegligging

- zitpositie is niet optimaal
- speling op de achteras
- pedalen zitten dicht naast elkaar
- mechanisme voorstoelen

Toekomst

Peugeot was niet de eerste met de elektrische auto, die eer gaat naar een Duitser die al in 1888 de eerste bouwde. Gedreven door een schaarste aan fossiele brandstoffen ontwikkelde Peugeot in 1941 de VLV, en de elektrische auto wordt vooral tijdens de 2e Wereldoorlog ingezet voor de posterijen. Met een actieradius van 80 km, en een snelheid van 30 km/uur aangedreven door 4 12 volt accu’s. Na de oorlog verdwijnt dit elektrisch autootje voor lange tijd uit het stadsbeeld.

De engineers zijn de voordelen van het elektrisch rijden niet vergeten en begin jaren 90 doet Peugeot met de Peugeot 106 Electrique een nieuwe poging om de voordelen van het elektrisch rijden onder de aandacht te brengen. Schone steden, geluidloos en eenvoudig te bedienen. Helaas was het juiste moment nog niet aangebroken.

Carrosserievormen

Brandstof

Versnellingstype

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl