Jaguar XJS – Een sportieve auto met het uiterlijk van vroeger.

De Jaguar XJ-S (ook wel bekend als de Jaguar XJS) werd in 1975 voor het eerst gepresteerd aan het grote publiek. De GT auto was bedoeld als opvolger van de legendarische Jaguar E-type. Het model werd helaas niet zo ontvangen en won pas waardering toen het zijn eigen uiterlijk kreeg en als zichzelf werd gepositioneerd. Na de introductie van de nieuwe look werd ook de Jaguar XJS een icoon. Ondanks dat dit model al jaren niet meer nieuw wordt gemaakt blijft het een populaire auto, ook als occasion.

 

 
 
 
 
 

Het begin van de Jaguar XJS

Jaguar, het van origine Engelse merk begon tussen de twee grote oorlogen in met de productie van auto’s. Dat Jaguar zijn oorsprong vindt in de racesport zie je ook in deze GT auto terugkomen. Een Gran Turismo auto is gemaakt voor hoge snelheden en grote afstanden. Een sportieve auto dus, maar ook comfort staat hoog aan de lijst. Dit in tegenstelling tot raceauto’s waar de focus alleen ligt op snelheid.

Als vervanging van de E-type kreeg de Jaguar XJ-S 1975 dus eigenlijk de verkeerde introductie met zijn komst op de markt. Nadat de voordelen ten opzichte van het populaire E-type werden benadrukt kreeg hij zijn eigen volgers. De XJ-S was meer aerodynamisch dan zijn inspiratie en werd befaamd om zijn goede wegligging. In de eerste 7 jaren werden er 16000 geproduceerd en verkocht.

Welke modellen zijn er verkocht?

De tweede generatie startte met de 1982 jaguar XJ-S. Dit nieuwere model kwam met een betere motor en haalde een topsnelheid van 250 km/u en werd daarmee de snelste automaat van zijn tijd. Ook werd er een cabriolet model toegevoegd aan de lijn die gretig aftrek vond en nu nog steed vindt als occasion.

In 1991 kwam de laatste generatie uit. Grotere achterruiten en zijshorten aan de achterruiten maken die model nog steeds herkenbaar tot op de dag van vandaag. Een vernieuwing heeft er hierna nooit meer in gezeten en in 1996 werd de laatste Jaguar XJS gemaakt en vervangen door de XK8. De Jaguar XJS 1989 en de 1990 Jaguar XJS zijn tot op de dag vandaag nog veelgezochte modellen.

Dat de auto zelf al bijna 25 jaar niet meer wordt gemaakt betekent niet dat je hem niet meer tegenkomt. In tegendeel zelfs. De auto is een geliefde klassieker. De eerste modellen mag je een oldtimer noemen. De modellen die in de laatste jaren werden geproduceerd vallen hier nog net niet onder maar mogen wel de naam youngtimer dragen. Helaas moet je bij deze nieuwere modellen nog wel wegenbelasting betalen wat je niet hoeft bij een echte oldtimer. 

Jaguar XJS specificaties

De Jaguar XJS is een oudere auto en de modellen kunnen wel teruggaan tot de 1976 Jaguar XJS of de 1978 Jaguar XJS. Moderne opties zoals we tegenwoordig zien zaten er nog niet bij voor deze auto. Omdat ook tussen de nog steeds beschikbare modellen veel jaren verschil kunnen zitten kunnen we niet meer spreken wat de standaard uitrusting was. Ook worden veel van deze klassiekers zo opgeknapt dat ze niet meer standaard te noemen zijn. Zo kun je juist wel modellen treffen die van de laatste moderne comfort mogelijkheden gebruik maken. Zo zie je modellen voorbij komen met verwarmbare stoelen of navigatie mogelijkheden, iets wat uiteraard niet uit de originele uitrusting kwam. 

 


Bekijk huidige aanbod Jaguar XJS

Plus- en minpunten van de Jaguar XJS 

+ Goede zitpositie
+ Dynamisch, sportief rijgedrag
+ Mooie afwerking met hout en leer 

– Hoge onderhoudskosten

Houd je van klassiekers met een typische Engelse look dan is een Jaguar oldtimer of yountimer een geweldige auto om in te rijden. De auto is zowel als coupe en als cabriolet verkrijgbaar. In beide gevallen een fijne auto om lange plezierritten mee te maken, alleen of met twee personen. Een graag geziene auto op de weg die veel aandacht zal krijgen.

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl