Ford Escort, een tijdloze klassieker

De Ford Escort is een compacte gezinswagen die in 1968 aan het grote publiek werd voorgesteld en tot 2002 in productie was. Het is een auto die je nog altijd veelvuldig kunt tegenkomen op de tweedehands markt. De reden hiervoor is eenvoudig. De Ford Escort is een tijdloze klassieker en is een goed alternatief voor de Volvo Amazon of Opel Kadett. Welk model zou jouw voorkeur hebben? De enige manier waarop je dit kunt bepalen, is door een blik te werpen op de glorieuze geschiedenis van deze auto.

 

 
 
 
 
 

Wat voor auto is een Ford Escort?

Een Ford Escort is de voorganger van de Ford Focus. De Escort is een echte gezinsauto die je niet koopt om zijn uitstekende wegprestaties of de luxueuze inrichting maar meer om de betrouwbaarheid. De auto is in diverse carrosserievormen op de markt gebracht. Je kunt de keuze maken voor een 2/4-deurs sedan, 2-deurs hatchback, 2/4-deurs stationwagen, 2-deur cabriolet of een 2-deurs bestelwagen waar het Escort embleem is opgeplakt. 

Uiteraard is de Ford Escort nu voor veel mensen niet meer de ideale gezinsauto maar wel een auto waarvan je nog altijd veel plezier kunt hebben. De auto heeft tegenwoordig meer een cultstatus verworven en is een vervoermiddel met een weggedrag waar je veel plezier aan kunt hebben. Betrouwbaarheid is een van de sterke kanten van Ford, dus ook op dit gebied maak je een veilige keuze. Tot slot is het goed om je te realiseren dat er nog altijd zeer veel Escort onderdelen verkrijgbaar zijn, in het geval dat er iets defect of versleten raakt aan de auto. Heb je toch liever een modernere Ford? Kijk dan eens naar de Ford Fiesta of de Ford Galaxy.

De Mk1 die rond 1970 op de Nederlandse markt verscheen

De Ford Escort Mk1 (de Ford Escort 1970) is het eerste model van deze auto op de Nederlandse markt verscheen. De 1970 Ford Escort was de opvolger van de Anglia. De eerste Escort is uitgebracht als een sedan uitvoering, later verscheen een station-uitvoering en een bestelwagen model. De motor van deze achterwielaandrijver was voorin geplaatst. De auto bleek direct goed te verkopen. Daarnaast werd de Escort veelvuldig succesvol ingezet in rally’s. De Escort wordt gezien als de succesvolste rally auto aller tijden. 

De Mk2 uit 1975 met een karakteristieke vormgeving

De auto’s uit de tweede generatie werden op de markt gebracht als Ford Escort Mk2. Deze generatie was in productie vanaf 1975. Dit is de Ford Escort 1975 met de klassieke vormgeving. Dit is het karakteristieke design die volgens veel mensen past bij deze auto. De modellen waren voorzien van sprekende koplampen. In eerste instantie (bij de 1975 Ford Escort) waren de lampen rond maar de modellen van na de Ford Escort 1978 kregen de bekende vierkante koplampen. Ook de letters FORD op een prominente plaats in de grille vormden voor veel mensen een herkenningspunt van deze auto. De auto verscheen in diverse uitvoeringen waarvan de Escort Ghia het luxe model was en de RS200 het bekende rally model.

De Mk3 uit 1980, de voorwiel aangedreven Escort

De Mk3 (de Ford Escort 1980) leek helemaal niet op zijn voorganger. De 1980 Ford Escort was immers meer een gezinsauto dan een sportief model. Deze wijziging in strategie was al direct op te maken uit de carrosserievorm. De auto werd immers in een hatchback uitvoering, dus met een rechte achterkant, in de showroom gezet. Daarnaast was er een switch gemaakt van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving. Dat dit concept goed aansloeg, bleek wel dat de Escort in 1981 uitgeroepen is als auto van het jaar.

Introductie van de cabriolet uitvoering van de Ford Escort in 1984

In de periode rond 1984 werden een aantal ingrijpende updates aan de Ford Escort aangebracht. Het belangrijkste verschil was dat de vierversnellingsbak werd vervangen voor een vijfversnellingsbak. In die periode werden de auto’s met dieselmotoren opgenomen in het aanbod en werd de sedan versie van de auto geïntroduceerd. Deze sedan versie werd oorspronkelijk op de markt gebracht onder de naam Ford Orion maar in later stadium (na 1993) ook met het Escort embleem op de auto. In 1984 verscheen ook de cabriolet uitvoering van de Ford Escort.

De Mk4 uit 1985, de geüpdatete Mk3

De Mk4 (de Ford Escort 1985) werd gezien als nieuwe generatie maar was eigenlijk een Mk3 die voorzien was van een flinke update. De 1985 Ford Escort kreeg een verlengde voorkant en een gemoderniseerd interieur. Rond deze periode verschenen ook de injectie motoren in plaats van carburateur motoren. Het motoraanbod bestond uit verschillende benzinemotoren: 1.1 (50 pk), 1.3 (60 pk), 1.4 (73 pk), 1.6 (88 pk) en een 1.6 (54 pk) of 1.8-diesel (60 pk) motor.

De Mk5 uit 1990 en Mk6 uit 1995, de laatste van een lange reeks

De Ford Escort 1990 (Mk5) en de Ford Escort 1995 (Mk6) waren de laatste generaties van de Ford Escort. De 1990 Ford Escort is zelfs te onderscheiden in Mk5A modellen en de Mk5B modellen. Ford voelde zich genoodzaakt om eind 1992 een nieuwe lijn Escort modellen te introduceren omdat er wat kritiek ontstond op de wat saaie vormgeving van de auto ondanks dat deze generatie in diverse carrosserievormen op de markt is verschenen. Er was keuze tussen een 3-deurs hatchback, een 5-deurs hatchback, een sedan (Orion), een stationwagen (Clipper) en een cabriolet. 

De 1995 Ford Escort modellen waren de laatste Escorts uit een lange reeks. De auto werd nog verder gemoderniseerd in afwachting op de Ford Focus die in 1999 zijn opwachting maakte. In het jaar 2000 stopte de productie van de Ford Escort maar decennia later zijn deze auto’s nog altijd te vinden op onze snelwegen. Dat zegt wel iets over de betrouwbaarheid van het merk.

 


Bekijk huidige aanbod Ford Escort

Pluspunten van een Ford Escort

+ Tijdloos model
+ Prettig rijgedrag
+ Zeer betrouwbare auto
+ Verzamelobject voor liefhebbers van klassieke auto’s
+ Leuke auto om te onderhouden

Carrosserievormen

Brandstof

Versnellingstype

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl