Citro├źn DS | sportieve romantische klassieker | Vaartland.nl

De Citroën DS is het iconische automodel van het Franse merk Citroën, welke in 1955 werd gepresenteerd op de autosalon in Parijs. Op zijn Frans wordt de naam uitgesproken als Déesse en vrij vertaald betekent dit ‘godin’. In het verleden bleek dit model ook een echte godin op de weg en voor de echte liefhebber geldt dit nog steeds.

 

 
 
 
 
 

DS, een stijlicoon

Het model Citroën DS, in Nederland ook wel bekend als de Snoek, valt meteen op door zijn vooruitstrevende en gestroomlijnde uiterlijk en moderne technieken. Deze bijzondere auto wordt gezien als het stijlicoon van de jaren vijftig.
Bij de presentatie maakte de Citroën DS met zowel zijn uiterlijk als de innovaties in de auto een enorme indruk. Zo’n enorme impressie dat Citroën de hoeveelheid bestellingen niet aan kon en het nog een jaar duurde, voordat de meeste orders ook daadwerkelijk geleverd werden. In 1999 werd de DS derde in de Auto van de Eeuw enquête en riep het Britse tijdschrift Classic & Sports Car Magazine in 2009 de auto zelfs uit tot mooiste auto ooit gemaakt.

Nieuwe technieken

De Citroën DS auto had verschillende eigenschappen en toegepaste technieken die toentertijd nog niet in één auto waren gecombineerd. Hiermee had het model de standaard gezet voor de moderne auto-industrie, met name op het gebied van rijcomfort, rijbehandeling en remmen. De DS was bijvoorbeeld de eerste auto ooit met remschijven. Daarnaast was de auto ook voorzien van hydraulische remmen en pneumatische vering, waarmee de auto in stilstand naar beneden kon zakken. Deze vering zorgde ervoor dat de auto nooit door de vering kon gaan, hoe zwaar deze ook belast werd. Verder was het dak van kunststof, wat toen zeer revolutionair was. 

Citroën DS varianten

De Citroën DS werd in drie uitvoeringen geleverd, namelijk als berline (sedan) met vier deuren, als break (stationwagen) met vijf deuren en décapotable (cabriolet) met twee deuren. Die laatste, de DS Convertible, is de zeldzaamste DS die tussen 1958 en 1973 is geproduceerd en is erg gewild onder verzamelaars. In totaal zijn er 1.365 exemplaren gebouwd.
Daarnaast ken je van de DS misschien ook nog wel de bijzondere varianten, zoals de DS Pallas. Deze is vernoemd naar de Griekse godin en was een zeer luxueuze uitvoering van de DS. De stoelen waren fraaier gestoffeerd en voorzien van dikke inwendige kussens. Daarnaast waren aan de buitenkant roestvrijstalen sierlijsten gemonteerd en was de gehele afwerking verfijnd.

De piekproductie vond plaats met de Citroën DS 1970 waarna bepaalde elementen van het design, zoals de kleinere rijcabine en de koppeling, wat ouderwets begonnen te ogen. Citroën investeerde toen enorm in de ontwikkeling van de opvolgers, de soortgelijke SM en de kleinere CX. De laatste auto Citroën DS rolt op 24 april 1975 van de band. Na de Citroën DS 1975 wordt er in 2009 een revival ingezet waarmee de auto niet alleen een nieuw leven krijgt, maar ook een eigen merk dat ondertussen de top van het Citroën aanbod representeert.


Bekijk huidige aanbod Citroen DS

Plus- en minpunten Citroën DS

+ Je bent verzekerd van een unieke auto met stijlvol uiterlijk
+ Met een oldtimer betaal je minder tot geen wegenbelasting
+ Hoge kwaliteit en betrouwbaarheid

- Het verbruik van oldtimers ligt hoger dan het verbruik van moderne auto’s
- Oldtimer hebben vaak veel onderhoud nodig 

Een iconische oldtimer

Je kiest voor een Citroën DS als je op zoek bent naar een stijlvolle en iconische oldtimer. Het feit dat er nog relatief veel van rondrijden geeft aan hoe hoog de kwaliteit en betrouwbaarheid van de auto is. Ook als je van een opvallende verschijning en een karakteristiek design houdt, kies je voor een tweedehands Citroën DS.

Carrosserievormen

Brandstof

Versnellingstype

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl