Toyota Tundra – Een beest van een alleskunner

Met een 5.7 liter V8 motor en een lengte van om en nabij de 6 meter, mag het duidelijk zijn dat de Toyota Tundra vooral is georiënteerd op de Amerikaanse markt, waar de auto dan ook gebouwd wordt. Groter dan dit worden pick-ups bijna niet gebouwd en de Toyota Tundra kan zich dan ook meten met enorme (en enorm populaire) pick-ups zoals de Dodge Ram en de Ford F150. Een stuk anders dus dan andere modellen van Toyota zoals de GT86 of Celica. Omdat Amerika een land is waar de pick-up truck een soort nationaal symbool is en het land en de wegen zijn ingericht op kolossale voertuigen, zijn de afmetingen van de Toyota Tundra daar geen enkel probleem. Maar hoe praktisch is een dergelijke truck in Nederland? Ontdek waarom de Toyota Tundra zo’n aantrekkingskracht heeft op mensen op Vaartland.nl

 
 
 
 
 

Een echte alleskunner!

Om te beginnen zijn pick-up trucks zoals de Toyota Tundra enorm veelzijdig. Je kunt ze een beetje vergelijken met fullsize SUV’s. Veel ruimte, een hoge zit, veel trekkracht voor een caravan of trailer, en standaard vierwielaandrijving. En toch ruimte voor 5 passagiers en van binnen is de Toyota Tundra auto uitgerust met alle luxe die je van een reguliere personenauto zou verwachten. De Toyota Tundra kan vrijwel alles, inclusief het trekken van lasten tot wel 4500 kg!

Het verbruik van de Tundra

De Toyota Tundra is in twee generaties uitgekomen. De eerste generatie, waaronder de Toyota Tundra 2004 en de Toyota Tundra 2006 was een aanzienlijk kleinere pick-up die bijna 1000 kg minder weegt dan de Toyota Tundra 2007. Die enorme toename in formaat en gewicht heeft natuurlijk zijn gevolgen voor de brandstofconsumptie van de auto. De Toyota Tundra is alleen verkrijgbaar met een 4.0 liter V6 of een 5.7 liter V8. Dat worden in de volksmond ook wel enorme motoren genoemd. Het verbruik ligt dan ook tussen de 1 op 9 en 1 op 7 en met de benzineprijzen in Nederland schieten daarmee je maandelijkse lasten omhoog. Daarom hebben veel eigenaren hun auto om laten bouwen tot LPG versies. Het verbruik wordt nog wat hoger maar de literprijs van LPG is ongeveer de helft van die van benzine.

Weinig geraffineerd

De Toyota Tundra is een werkpaard die je ook als reguliere auto kunt gebruiken. Daarbij moet wel gezegd worden dat de Toyota Tundra qua bouw stevig maar weinig geraffineerd in elkaar wordt gezet. De auto rust op een ladderchassis met stalen bladvering, wat vrij ouderwets is en ervoor zorgt dat de auto behoorlijk stuitert wanneer je op de weg zit. Dat komt mede omdat het onderstel gebouwd is op duurzaamheid en om zwaar beladen te worden. Ook de automatische versnellingsbak is niet heel erg soepel. Er zijn ‘slechts’ zes versnellingen terwijl Toyota bij andere modellen inmiddels al bezig is met een tientraps-automaat.

Bekijk huidige aanbod Toyota Tundra

Plus- en minpunten van de Toyota Tundra

+ Een unieke verschijning op de Nederlandse weg
+ Een auto voor wie geen klus te zwaar of te groot is

- Het rijcomfort bij een onbeladen truck is wat minder
- Het brandstofverbruik is fors

Tweedehands Toyota Tundra kopen?     

In Nederland kun je de Toyota Tundra niet rechtstreeks bij de dealer kopen. Alleen het kleine broertje van de Tundra, de Toyota Hilux is nieuw te koop. Een Toyota Tundra is dus altijd een importauto. Maar hoewel de Toyota Tundra modellen niet zo populair zijn als bijvoorbeeld de Ford F150, zijn er behoorlijk wat occasions te vinden.

Hou er rekening mee dat de Toyota Tundra modellen in Nederland vooral als bedrijfswagen geregistreerd worden. Veel prijzen die je tegenkomt zijn dan ook exclusief btw. De Toyota Tundra is daarbij voor zwaar werk gemaakt en wordt daar dan ook voor gebruikt. Dat vertaalt zich naar hogere kilometerstanden bij oudere exemplaren. Het blijft een Toyota dus een hoge kilometerstand betekent niet dat de auto daarmee op zijn laatste benen loopt!

Carrosserievormen

Brandstof

Versnellingstype

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl