Opel Manta – Cultheld uit de jaren ‘80

In 1988 werd de Opel Manta na een glansrijke carrière uit dienst genomen. Het model was sinds 175 verkrijgbaar en is nog altijd populair onder verzamelaars en fans van klassieke auto’s. De Manta was eigenlijk niet heel erg snel. Zelfs de grootste motor, de 1.9 E had slechts 105 pk, wat niet heel veel is voor een auto die toch bijna een ton weegt. Wilde je een snelle Manta dan was je aangewezen op de GT 2.0i of GSi uitvoering met een vermogen van 150 pk. Andere snelle exemplaren zijn voornamelijk getuned met Irmscher of Mantzel onderdelen. Deze twee tuningbedrijven specialiseerden zich in de Opel Manta en exemplaren die hiermee zijn uitgerust zijn tot op de dag van vandaag populair.

 
 
 
 
 

Uitstekende rijervaring

De Opel Manta auto is gebouwd in een tijd waarin auto’s nog relatief zwaar werden gebouwd met staal. De Manta is hierop geen uitzondering. Het voordeel daarvan is wel dat de auto erg stevig op de weg ligt. In combinatie met de standaard achterwielaandrijving en de comfortabel afgestelde vering is de rijervaring dan ook subliem. Deze rijeigenschappen en het sportieve uiterlijk van de Opel Mantra trekt veel mensen aan.

De begin jaren van de Opel Manta: 1970-1975

Toen het Opel Manta model in de jaren ’60 ontwikkeld werd had het Duitse automerk last van een imagoprobleem. Een Opel werd vooral gezien als een degelijke maar enigszins saai en braaf automerk dat zich voornamelijk richtte op gezinsauto’s. Met de introductie van de Opel Manta 1970 liet Opel zien dat ze ook in staat waren om een spannende auto te creëren. In het begin bleef dat spannende gevoel helaas grotendeels onbeantwoord want de sportieve body van de auto werd niet waargemaakt door zijn prestaties. De meeste uitvoeringen hadden 13,5 tot 18 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u op te trekken. Ook de snelheidsmeter bleef steken wanneer de naald in de buurt van 170 km/u kwam.

De ‘nieuwe’ Manta: 1975-1988

Met de komst van de tweede generatie van de Opel Manta is er met name geïnvesteerd in een uitbreiding van het aantal motoren. De goedkoopste modellen hadden nog steeds een relatief trage 1.2 liter motor maar de 2.0 liter CIH I4 in de GT en GSi modellen was met 110 pk een hele verademing. Met de hulp van de eerder genoemde tuningbedrijven Irmscher en Mantzel was het mogelijk om de motor zo aan te passen dat deze ruim 200 pk levert.

De zeer zeldzame Opel Manta 400: zoals de Manta altijd bedoeld was

De Opel Manta 400 was een speciale oplage die een tijdje mee heeft gedraaid in het rallycircuit. Hier was de Manta weinig succesvol omdat hij alleen achterwielaandrijving had. Maar de 400 had wel een 16v 2.4 liter motor die door Cosworth onder handen was genomen. Daardoor produceerde de motor 144 pk. Voor een auto van krap 1.100 kg is dat een behoorlijk vermogen en de prestaties van de 400 pasten dan ook eindelijk bij het sportieve uiterlijk van de auto.

 


Bekijk huidige aanbod Opel Manta

Plus- en minpunten van de Opel Manta

+ Een unieke auto en de eerste ‘stoere’ Opel
+ Dankzij zijn status als cultheld is de Opel Manta erg waardevast
+ Veel occasions zijn getuned waardoor de prestaties een stuk beter zijn dan toen de Manta nieuw was

- Veel originele Opel Manta 1970 tot en met Opel Manta 1975 zijn uitgerust met kleine 1.2 motoren die weinig vermogen leveren.

Nieuwste generatie

Er zijn behoorlijk veel tweedehands Opel Manta’s te vinden. Welke uitvoering je kiest bepaalt de prijs. Voor een standaard Opel Manta 1979 of Opel Manta 1980 betaal je relatief weinig. Vaak moet je er dan wel rekening mee houden dat je behoorlijk wat geld kwijt bent aan onderhoud. Speciale versies of getunede exemplaren verkeren vaak in uitstekende staat maar dan moet je wel bereid zijn om daarvoor te betalen.

Carrosserievormen

Brandstof

Versnellingstype

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl