Een elektrische sportauto van BMW? De BMW i8

De BMW i8 is een door BMW ontwikkelde plug-in hybride sportwagen. De auto wordt officieel op de markt gebracht door een submerk van de het Duitse merk, BMW i maar dit puur om een afscheiding te creëren tussen de benzine of diesel tak en de fabrieksruimte waar laadpalen en stopcontacten staan. De BMW i8 heeft een karakter en een uitstraling die passen bij het karakter van het merk. Het enige wat ontbreekt is het flinke motorgeluid dat je bij zo’n sportauto zou verwachten. Als je kiest voor een cabriolet uitvoering en je zou met een flink tempo over een bospad schieten, hoor je vrijwel alleen het geluid van vogels die je nafluiten. Het geluid dat de auto maakt, is zeer beperkt. Zie jij dit juist als toegevoegde waarde van elektrisch rijden? Verdiep je dan zeker in dit artikel waarin we de BMW i8 aan je introduceren.

 
 
 
 
 

Wat voor model is de BMW i8?

Als je jezelf afvraagt wat voor auto BMW i8 is, hoef je alleen maar naar de BMW i8 specificaties en de afbeeldingen op deze pagina te kijken. Als je liefhebber bent van sportauto’s, zal dit een tot de verbeelding sprekende auto zijn. Het model heeft een mooie vormgeving die volledig past bij dit soort auto’s maar heeft toch ook weer nét een andere uitstraling. Deze druppelvorm is gecreëerd door de tweelaagse aerodynamische structuur. De vleugeldeuren van de auto maken het geheel uiteraard helemaal compleet. 

Het model maakt deel uit van BMW's elektrische vloot, waaraan gewerkt wordt onder de naam "Project i". Naast de eerste elektrische stadswagen (BMW i3) werd de BMW i8 geïntroduceerd, een plug-in hybride sportwagen.

BMW I8 Vaartland

First edition BMW i8 uit 2014

De eerste BMW i8 (first edition) werd in 2014 geïntroduceerd. Dit eerste model was voorzien van een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor. Hoewel de auto een actieradius had van slechts 37 kilometer, werd de intentie van BMW met dit model direct duidelijk. De bestuurder had een maximum vermogen van 362 pk tot zijn of haar beschikking.

Het einde van de productie van de BMW i8 in 2020

De BMW i8 bleek al direct de interesse van de autoliefhebbers gewekt te hebben. Aan het einde van 2016 waren de verkoopcijfers al boven de 10.000 uitgekomen. Hiermee werd de i8 de best verkopende plug-in geëlektrificeerde sportwagen van de wereld. Desondanks maakte BMW bekend dat er in april 2020 een einde zou worden gemaakt aan de productie van de BMW i8. De exacte reden hiervoor werd niet bekendgemaakt maar laat zich wel raden. Het model is zijn tijd misschien wel iets te ver vooruit. Een pas op de plaats zou hierdoor gewenst zijn. De Sophisto Edition is het laatste i8 model dat van de band rolde. 

BMW i8 de motoren en specificaties

In 2018 kwam er een tweede editie uit, BMW i8 2018. De specificaties van de 2018 BMW i8 auto zijn indrukwekkend. De plug-in hybride coupé (ook als cabriolet verkrijgbaar) werd voorzien van een benzinemotor (374 pk). De 1.5 liter driecilinder benzinemotor is achter de achterbank geplaatst en drijft de achterwielen aan. Dit is het geluid die je hoort bij deze elektrische auto. De elektromotor is voorin geplaatst en zorgt voor de aandrijving van de voorwielen.

De auto heeft een topsnelheid van 250 km/h. De auto weegt 1510 KG en de BMW i8 motor heeft een CO2 uitstoot van slechts 42 g/km. De elektrische actieradius is nog altijd beperkt want je komt slechts 55 kilometer ver maar het brandstofverbruik van de BMW i8 motoren (1 op 52,6) maakt uiteraard alles goed. Je kunt met deze auto (zonder te stoppen) een afstand van meer dan 500 kilometer bereiken, dit is vergelijkbaar met een gewone auto. De BMW i8 is alleen verkrijgbaar in een automaat uitvoering.

BMW I8 Vaartland 2

Wat is de BMW i8 uit 2018 of 2019 voor auto?

Als je de BMW i8 voor het eerst ziet, zul je jezelf ongetwijfeld afvragen wat dit voor auto is. Om hier een antwoord op te geven, nemen we de BMW i8 2019 als voorbeeld.  Laten we beginnen door te vermelden dat de zit van de 2019 BMW i8 erg laag is net als andere sportcoupés. Dit maakt de instap misschien wel lastiger maar heeft als grote voordeel dat ook langere bestuurder prima in deze auto passen. Het is wel goed om je te realiseren dat dit echt een sportcoupé is. De ruimte achterin is zeer beperkt en met betrekking tot de bagageruimte achterin heb je de beschikking over 154 liter.  

De cockpit heeft een strakke vormgeving en bestaat eenvoudigweg uit twee beeldscherm waarvan het bekende infotainment systeem van BMW (iDrive) er één van is. Met betrekking tot de rijervaring zul je verbaast zijn. De auto biedt een weggedrag die vergelijkbaar is met dat van iedere andere BMW. Het Duitse merk heeft een perfecte mix gevonden van een wat stevige vering, prettige wegligging, directe besturing en uiteraard; comfort. 

Je kunt de auto dus in zekere zin prima vergelijken met andere sportwagens met een tweetal significante verschillen: de elektromotor zal vanaf het eerste moment zijn maximale trekkracht leveren terwijl een verbrandingsmotor eerst voldoende toeren moet maken. Daarnaast hoor je bij het rijden van de BMW i8 “slechts” het geluid wat je banden maken en…… inderdaad, het fluiten van de vogels.


Bekijk huidige aanbod BMW i8

Pluspunten van een BMW i8 

+ Onderscheidende auto in vormgeving
+ Biedt sublieme prestaties
+ Heeft een minimaal verbruik
+ Weinig tot geen rijgeluiden
+ Biedt voldoende ruimte voor de bestuurder

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl