Wat kost elektrisch rijden? Lees het hier

Vaartland.nl Thijs
15 september 2020

Door Thijs

Opeens heb je het: je wilt elektrisch gaan rijden! Gefeliciteerd met je keuze, want elektrisch rijden wordt steeds gebruikelijker en makkelijker. Het is goed voor het milieu, je kan er gegarandeerd alle steden mee binnen en de oplaadmogelijkheden worden steeds toegankelijker. Maar wat kost elektrisch rijden nou eigenlijk? 

Een echt eenduidig antwoord op de bovenstaande vraag is nog niet volledig mogelijk door een groot aantal variabelen. Uiteraard zijn er wel een paar zaken die houvast kunnen geven voor de aspirerende elektrische rijder. In dit blogartikel proberen we je een zo duidelijk mogelijk beeld te geven over “Wat kost elektrisch rijden?” 

Wat kost een elektrische auto?

Houd er rekening mee dat een elektrische auto doorgaans duurder in aanschaf is (plus minus 37%) dan een auto met brandstofmotor. Waarom zijn auto's duur? Dit komt omdat een elektrische auto een accupakket heeft waardoor de auto duurder is dan een vergelijkbaar uitgeruste auto met brandstofmotor of hybride aandrijflijn.

Het valt op dat accutechniek steeds beter wordt en accupakketten voordeliger worden waardoor het prijsverschil kleiner wordt. Een elektrische auto wordt dus steeds voordeliger in aanschaf. Ook schrijven elektrische auto’s steeds minder af aan restwaarde omdat ze steeds gebruikelijker worden.

Ook ontstaat er meer vraag naar vanuit de markt en daarom blijft de restwaarde hoger. Dit zal niet veel gaan schelen met conventionele auto’s.

wat kost elektrisch rijden blog vaartland

Wat kost opladen elektrische auto?

Na het aanschaffen van de auto zit je met het eigenlijke gebruik van de auto. Een auto met brandstofauto gebruikt liters brandstof en de elektrische tegenhanger zijn kWh (kilowatt uur). Hoeveel je hieraan daadwerkelijk kwijt ben hangt af van het type elektrische auto dat je koopt. Om de vergelijking makkelijk te houden gaan we uit van een middenklasse elektrische auto die 17 kWh gebruikt per 100 kilometers.

In het gunstigste geval kost een kWh je thuis 23 cent. Stel dat een elektrische auto 400 kilometers kan rijden met een volle accu, dan kost het je € 15,64,-. Ter vergelijking kost een volle tank van een benzineauto al gauw +/- € 70,- (op basis van 40 liter brandstof). Daar rij je vaak 600 á 800 kilometers mee.

De elektrische kosten kunnen hooguit variëren als je gebruik maakt van stroom buiten het huis zoals een snellader. In de meeste gevallen laadt men thuis voor de deur tegen het voordeligst mogelijke energietarief dus tel uit je winst!

Goedkoop elektrisch rijden

Wist je trouwens dat een auto met verbrandingsmotor meer dan tweehonderd draaiende delen heeft? En dat deze delen allemaal aan slijtage onderhevig zijn en dus potentieel vervangen moeten worden tegen hoge kosten?

De gemiddelde automobilist is dan ook bekend met de hoge kosten voor onderhoud. Een elektrische auto heeft daarentegen slechts twintig draaiende delen in de aandrijflijn, minder slijtagedelen dus minder hoge kosten. Je komt dan ook geen zaken tegen als het verversen van olie, nieuwe bougies monteren, het vervangen van de distributieriem enzovoorts.

Wat wel blijft zijn normale slijtage delen als de banden en remmen maar zelfs daarin zit een voordeel. De remmen van een elektrische auto gaan langer mee omdat het voertuig af remt op de elektrische motor. Hierdoor wordt het rempedaal niet altijd aangeraakt. 

Maar hoe zit het dan met het accupakket hoor ik je al denken? Dat is de grootste kostenpost voor het onderhouden van een elektrische auto. Dat gaan we ook niet tegenspreken want alles kan defect gaan. Daarentegen gaat het accupakket zeer lang mee.

Bij Tesla’s zijn na 250.000 kilometer de capaciteit van een accu nog 90%. Als aanvulling hebben veel fabrikanten de mogelijkheid om een uitgebreide garantie op de levensduur van een accu te geven.

Hoeveel wegenbelasting elektrische auto

De Nederlandse overheid is een voorvechter van elektrisch rijden en is geregeld bezig om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. Zo proberen ze mensen zoals jij over de streep te trekken. Bij het kopen van een elektrische auto zijn de volgens stimuleringsmaatregelen van toepassing: 

•       Aanschafsubsidie: per 1 juli is er een "subsidie elektrisch rijden" van € 2.000,- voor particulieren die een elektrische auto willen kopen of privé leasen. Het maakt daarbij niet uit of de elektrische auto nieuw is of tweedehands. Lees er hier meer over:

•       Lagere bijtelling: voor de zakelijke rijders onder ons is er een bijtellingstarief van 8%. Dit tarief wordt wel verhoogd in stappen tot deze in 2025 gelijk is aan andere auto’s.

•       Mileu-investeringsaftrek: een ondernemer kan bij aanschaf van een elektrische auto subsidie ontvangen in de vorm van een afschrijvingspost. Boekhoudkundig betreken dis een lagere fiscale winst en dus een lager bedrag inkomstenbelasting die je hoeft te betalen aan de fiscus.

•       Geen BPM: ja, je leest het goed. GEEN BPM! Dit is een extra belasting die betaald wordt over de prijs van een auto gebaseerd op CO2-uitstoot. Laat een elektrische auto nou geen directe CO2-uitstoot hebben.

•       Geen wegenbelasting: tot 2024 blijven elektrische auto’s tot 2024 vrijgesteld van wegenbelasting.

Wat is goedkoper elektrisch rijden of benzine

Al het bovenstaande geeft een interessant antwoord op de oorspronkelijke vraag. Het antwoord is natuurlijk dat elektrisch rijden goedkoper is op dagelijkse basis dan een conventionele auto. Het enige mindere punt is de hogere aanschafprijs, en zelfs dat is geen probleem.

Want stel dat je een elektrische occasion wilt kopen maar geen zin hebt om meer te betalen dan voor een normale auto. Of wil je niet het risico dat je een snel verouderende auto koopt en daardoor veel afschrijft? Dan is private leasing iets voor jou! Kijk eens op www.caramba24.nl voor een mooie elektrische auto.

Tags:  

opties

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl