Tweedehands importauto aanschaffen? Hier moet je op letten.

Vaartland.nl Thijs
26 november 2019

Door Thijs

Er rijden sinds een tijdje steeds meer importauto’s rond in Nederland. Waarom is dit? En moet je bij het kopen van een importauto extra alert zijn? En hoe kan je bijvoorbeeld de onderhoudshistorie van dit soort auto’s zien? We vertellen het je in deze blog.

Waarom worden er auto’s geïmporteerd uit het buitenland?

De reden dat het aantal importauto’s de afgelopen jaren sterk is toegenomen in Nederland is simpelweg te verklaren doordat de vraag de afgelopen jaren sterk is gestegen en het aanbod niet aan deze vraag kan voldoen. De stijging in de vraag wordt veroorzaakt door het feit dat steeds minder mensen een nieuwe auto kopen en vaker kiezen voor een occasion.
Daarnaast worden nieuwe auto’s vaker zakelijk aangeschaft. Wanneer deze leaseauto’s na een aantal jaar weer op de markt komen, kiezen de leasepartijen er meestal voor om deze auto’s te exporteren naar het buitenland. De auto’s die over blijven hebben vaak een hoge kilometerstand en rijden vaak op diesel. Het is voor particulieren dus niet aantrekkelijk om deze auto’s aan te schaffen. De meeste autobestuurders zoeken naar tweedehands auto’s die niet te duur is én niet te veel kilometers op de teller heeft staan. Omdat er binnen Nederland dus een te laag aanbod is van dit soort auto’s worden ze vanuit het buitenland geïmporteerd.

Waar komen de importauto’s vandaan?

De meeste importauto’s komen vanuit omliggende landen. Denk hierbij aan Duitsland, Frankrijk, België, Spanje en Italië. In 2016 werden er maar liefst 168.000 auto’s vanuit deze landen geïmporteerd naar Nederland. Meer dan de helft (Ruim 60%) van deze importauto’s kwam uit Duitsland.

tweedehands importauto blog

Is een importauto van dezelfde kwaliteit als een Nederlandse auto?

In principe is een Volkswagen Golf die in Italië wordt verkocht dezelfde Volkswagen Golf die hier in Nederland verkocht wordt. Beide Volkswagens zijn namelijk in dezelfde fabriek gemaakt. Het kan wel zo zijn dat de auto die in Italië wordt verkocht een iets andere uitrusting heeft dan de auto die in Nederland wordt aangeboden, maar het zijn in principe dezelfde auto’s. Wanneer je een geïmporteerde auto aan gaat schaffen is het wel fijn om de onderhoudshistorie van de auto te weten. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er in het verleden schade aan de auto is geweest of dat er andere dingen met de auto aan de hand zijn.

Hoe weet je dan of een importauto als schadeauto is geïmporteerd?

Er zijn verschillende manieren hoe je kunt zien dat een importauto waarschijnlijk als schadeauto is binnengekomen. Je kunt bijvoorbeeld op de site van de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer) Het BPM van de auto vergelijken met de catalogusprijs. Wanneer het BPM, bij een catalogusprijs van enkele tienduizenden euro’s, slechts een paar honderd euro is. Dan kan je ervan uitgaan dat de auto als schade auto het land is binnengekomen. Verder kan je je twijfels trekken wanneer er geen onderhoudsboekje bij de auto zit of wanneer de verkoper niet in het contract wilt opnemen dat de auto geen schadeverleden heeft. Ook kan je de naden van de auto checken. Wanneer de naden van de motorkap aan beiden kanten niet even breed zijn dan laat dit zien dat de auto schade heeft gehad. Hetzelfde geldt voor de achterklep. Tenslotte kan je ook de lakdichtheid van een importauto laten controleren. Hier zijn speciale apparaten voor en zo kun je snel zien of de lak van een auto is overgespoten.

Een aankoopkeuring uit laten voeren

Je kan voor zo’n 200 à 300 euro een aankoopkeuring uit laten voeren. Zo weet je helemaal zeker dat een auto geen schadeverleden heeft en zo voorkom je mogelijk een heleboel kosten die je wel zou maken wanneer je een auto met een schadeverleden aanschaft.

Tags:  

tips

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl