Zo werkt het rijden op waterstof

Vaartland.nl Arnold
17 september 2019

Door Arnold

Wil je duurzaam rijden?

Tegenwoordig gaat het overal over het milieu en dat we hier iets aan moeten veranderen. Een oorzaak voor al deze problemen is de uitstoot van schadelijke stoffen van verbrandingsmotoren. De eerste gedachte die bij de meeste op komt is het overstappen van een verbrandingsmotor naar een elektrische motor. Wat vaak echter vergeten wordt is de mogelijkheden van waterstof. Een schone energiebron die dezelfde effecten heeft als een elektrische energiebron.

Waterstof kan, zoals de naam al zegt, omgezet worden in water wanneer het in contact komt met zuurstof. Hierbij wordt elektriciteit opgewekt wat de elektromotor aandrijft. De uiteindelijke uitstoot van dit proces is waterdamp en warmte wat niet schadelijk is voor het milieu.

Waterstof: wat is het eigenlijk?

Bij voertuigen met een waterstof aandrijving wordt de batterij die in elektrische auto’s zit vervangen door een waterstoftank. Maar hoe werkt het precies?

Waterstof is eigenlijk te vergelijken met de helft van water. Water bestaat uit waterstof en zuurstof. Wanneer waterstof dus wordt samengebracht met zuurstof ontstaat er water. Dit proces vindt plaats in een brandstofcel die er voor zorgt dat er tijdens deze chemische reactie elektriciteit ontstaat. Deze elektriciteit wordt vervolgens gebruikt om de elektromotor aan te drijven.

 

Blog waterstof

 

Het is dus eigenlijk een elektrische auto met de tank van een auto met een verbrandingsmotor. Doordat de waterstof snel getankt kan worden ontstaat er geen ongemak door de lange wachttijden voor het opladen en doordat het een auto is die elektrisch rijdt komen er geen schadelijk stoffen in de lucht waardoor het een “schone” auto is.

Misverstanden over waterstof

Het grootste misverstand van waterstofauto’s is dat men zegt dat je rijdt in een rijdende tijdbom. Waterstof is namelijk licht ontvlambaar waardoor het dus levensgevaarlijk wordt. Deze fabel is niet gelogen maar wat veel mensen vergeten is dat benzine en andere brandstoffen ook gewoon licht ontvlambaar zijn. Alle soorten auto’s zijn dus rijdende bommen als je het zo bekijkt, maar dit is natuurlijk heel erg overdreven. Ja, het ontploffen, maar hier is eerst vuur voor nodig, en dit komt niet zomaar in de tank terecht.

Ook denken veel mensen dat waterstof een gas is die het broeikaseffect versterkt. Dit is onzin, waterstof is als het in combinatie komt met zuurstof gewoon waterdamp. Dit heeft dus helemaal geen effect op het broeikaseffect. Anders zou al het verdampte water in de zomermaanden ook bijdragen aan het broeikaseffect en dan zouden we een enorm probleem hebben.

Tot slot denken veel mensen ook dat waterstof helemaal niet duurzaam is omdat het wordt opgewekt met fossiele brandstoffen. En dat is ook zo, veel waterstof komt voort uit verbranding van fossiele brandstoffen zoals olie en aardgas. maar wat veel niet beseffen is dat waterstof ook gemaakt kan worden met behulp van duurzame energiebronnen zoals wind en zonne-energie. Als dit het geval is wordt waterstof een volledig schone brandstof die we kunnen gebruiken voor onze auto’s en huizen.

Waterstof vs brandstoffen

Waterstof heeft als grote voordeel dat de uitstoot van het proces niet schadelijk is voor het milieu. Dit in tegenstelling tot verbrandingsmotoren die schadelijke stoffen uitstoten tijdens het rijden. Het nadeel op dit moment is dat je maar bij 14 stations in Nederland waterstof kunt tanken, terwijl je met een benzine motor overal terecht kan.

Waterstof vs elektriciteit

Eigenlijk lijken waterstof en elektriciteit best veel op elkaar. Beide hebben geen schadelijke uitstoot tijdens het rijden. Maar de opwekking van de energiebronnen zorgt wel voor een schadelijke uitstoot. De opwekking van elektriciteit en waterstof gebeurt allebei met ‘grijze’ bronnen.

Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van elektriciteit is het feit dat je waterstof gewoon snel kan tanken en je er ver mee kan komen op de weg. Terwijl je met een elektrische motor vaak niet verder komt van 350 km op een accu, en deze vervolgens weer helemaal moet gaan opladen.

De toekomst van waterstof-auto’s

Steeds meer autofabrikanten zien toekomst in dit type auto en de overheid is ook bezig om in deze markt te vergroten. Op dit moment zijn er 14 tankstations waar men waterstof kan tanken. In 2020 is de overheid van plan hier 16 tankstations van te maken. En het aantal van deze stations zal de komende jaren alleen maar meer toenemen doordat de overheid het aantal duurzame vervoersmiddelen wil vergroten.

Voordelen waterstof:

  • Geen schadelijke uitstoot
  • Zelfde tank ervaring als verbrandingsmotor
  • Geen wachttijd voor opladen
  • Overheid en automaatschappijen zien potentie
  • Binnen 5 jaar meer dan 45 waterstoftankstations erbij

Waterstof in Europa

Vrijwel iedereen gaat wel eens met een auto op vakantie. Hiervoor rijd je vaak door duitsland, belgië en Frankrijk heen om op de bestemming uit te komen. Bij aanschaf van een auto op waterstof is het dus toch wel fijn om te weten of je kan tanken in het buitenland met een waterstofauto.

De waterstoftankstations in de Benelux staan op het moment op een totaal van 8. Dit is dus niet erg veel maar zal de komende jaren flink toenemen. Misschien is een reis naar het zuiden iets om de komende jaren over te slaan. Ook als je verder rijdt naar Frankrijk is er nog weinig waterstof te vinden. Wel meer dan in de benelux maar als je kijkt naar de grootte van het land is het erg weinig.

In Duitsland daarentegen wordt er al een veel grotere verandering doorgemaakt. Daar staat de teller al op meer dan 60 en deze hoeveelheid moet aan het eind van het jaar toegenomen zijn tot 100. Duitsland is hiermee een ideaal land om in te rijden met een auto op waterstof. Volgend jaar dus misschien een vakantie in de alpen?

De kosten van Waterstof

Als je besluit te gaan rijden in een waterstof auto wil je natuurlijk ook weten wat dit gaat betekenen voor je portemonnee. Waterstofauto’s zijn net als elektrische auto’s vrij duur in aanschaf in vergelijking tot auto’s met een verbrandingsmotor. Het gebied waarop je geld gaat besparen is de waterstof die je tankt.

De gemiddelde personenauto met een benzinemotor heeft een tank van ongeveer 50 liter. De gemiddelde prijs van benzine (euro 95) was 1,604. Bij elkaar kom je dan uit op een bedrag van € 80.20 euro voor een volle tank. Vervolgens rijdt je met deze tank ongeveer 600 km en moet je weer opnieuw tanken. De gemiddelde prijs van waterstof is ongeveer € 10 euro per kilo. Vervolgens gaat er ongeveer 8 kilo in 1 tank, waarmee je 800 kilometer kunt rijden op diezelfde tank. Je bent dus ongeveer 80 euro kwijt voor een grotere actieradius.

De gemiddelde adviesprijzen van Shell laten zien dat de prijs per kilometer van waterstof € 0,100 is en van benzine € 0,112 is. De prijs per kilometer van elektriciteit is € 0.091. Dit is dus goedkoper dan waterstof maar heb je wel te maken met een kleinere actieradius en een oplaadtijd die veel langer is.

Tot slot heb je met waterstofauto’s minder last van alle kosten die je krijgt door alle bijtellingen. Bij auto’s met verbrandingsmotoren betaal je 22% bijtelling (met een DET na 1 januari 2017, anders 25%). Bij waterstof auto’s betaal je maar 4% bijtelling over de eerste € 50.000 euro van de nieuwwaarde van je auto. Het bedrag boven de 50.000 krijgt een bijtelling van 25%. Verder betaal je voor elektrische auto’s (dus ook waterstofauto’s) geen wegenbelasting, wat ook weer goed is voor je portemonnee.

Je kunt dus aardig wat geld besparen met een auto op waterstof, mits je veel op de weg bent. En verder heb je geen schadelijke uitstoot waardoor het vooral veel voordelen heeft.

Tags:  

opties

 / 

nieuws

 / 

tips

Contact met Vaartland.nl
Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen

Team Vaartland.nl