Welke versnellingsbak moet je kiezen?

14 oktober 2019

Door Arnold

Automaat of Handgeschakeld?

Tegenwoordig stellen steeds meer mensen zich de vraag; Waar moet ik voor kiezen, een handgeschakelde auto of een auto met een automatische transmissie. Vroeger was het duidelijk, een handbak is efficiënter en ook nog eens goedkoper in aanschaf. Tegenwoordig is het antwoord op dit vraagstuk lastiger en kan je de automatische transmissie sterker overwegen.

Waar je direct al tegenaan loopt, is dat een auto met een automaat duurder is in aanschaf dan een auto waarbij je zelf moet schakelen. Toch is dit tegenwoordig het overwegen waard als je kijkt naar het brandstofverbruik. Vroeger zei men altijd dat een automaat niet zuiniger was in verbruik en het handmatig schakelen minder brandstof kostte. Nu ligt dit iets anders. De techniek is inmiddels zo ver dat een automaat vaak al beter weet welke versnelling efficiënt is in verbruik dan jijzelf. Ook met de huidige DSG-versnellingsbakken leidt het vloeiende schakelen tot minder verbruik van brandstof. Wil je meer weten over een DSG-versnellingsbak, klik dan hier.

 

Blog versnellingsbak 1.png

 

Tien jaar geleden was zelfs nog geen vijfde van alle nieuwe auto voorzien van een automaat. De automatische versnellingsbak was voorzien van minder versnellingen (en daardoor onzuinig) en trokken langzamer op dan een handbak. Moderne automaten beschikken over meer koppel en hebben tegenwoordig zelfs tot 7 of 8 versnellingen. Krachtiger en zuiniger dus. Ook moeten alle nieuwe auto’s vanaf 2030 emissie-loos kunnen rijden. Dit betekent dat alle moderne auto’s voorzien zullen worden van een automaat. Dat is nou eenmaal zuiniger en efficiënter. Ook is onderzocht dat rijden met een automaat vaak veiliger is. Dit komt doordat er een extra handeling of taak wordt weggehaald bij de bestuurder en deze hierdoor meer aandacht heeft om op te letten of te handelen bij een bijzondere gebeurtenis.

Er kunnen verschillende redenen zijn dat je kiest voor een handmatige transmissie of een automatische transmissie. Het kan gewoonweg zijn dat je handmatig schakelen gewend bent en hier niet vanaf wil wijken. Je leert immers in 90% van de gevallen autorijden in een handbak. Ook vinden de meesten mensen het fijn om de controle te hebben en kiezen hiervoor voor handmatig schakelen. Maar veel mensen kennen de werking van een automatische versnellingsbak niet. En als zij eenmaal in een automaat rijden, willen ze vaak niet meer anders. Daarom is het goed om een proefrit te maken met beide soorten transmissie. Sta je vaak in de file (niemand rekent hierop maar het is onvermijdelijk), dan kan een automaat enorm verhelderend werken. Je hoeft enkel je voet op het rempedaal te houden en nooit meer met je linkervoet opnieuw de druk op het koppelpedaal te houden. Dit kan zelfs met veel filerijden lichamelijke klachten voorkomen. Veel rug- en beenklachten worden vaak veroorzaakt door te lang in de auto zitten en daarbij ook het gebruik van je voeten op de pedalen in de verkeerde stand/houding.

In tegenstelling tot automaten voelt een handbak toch vaak sportiever aan. Je voelt dat je echt autorijdt en jij hebt de controle in de auto. Ook kan het toch helpen wanneer jij besluit met bijvoorbeeld invoegen op de snelweg dat je vooraf al terugschakelt om meer toeren te maken. Een automaat met een relatief kleine motor zal dit pas doen wanneer je het gaspedaal flink indrukt en ook dan zal deze naar een versnelling gaan die flink veel toeren maakt. Daarentegen beschikken veel automaten tegenwoordig over een zgn. sportstand. Deze sportstand kan snel ingeschakeld worden waarbij de auto rekening houdt met het toerental. Bij het iets dieper indrukken van het gaspedaal zal er sneller naar een lagere versnelling worden geschakeld waarna er ook makkelijker geaccelereerd kan worden.

Onderhoud

Waar wel vaak rekening mee gehouden moet worden is het onderhoud van een automaat. Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto. Gaat er iets stuk, dan bestaat de kans dat ook het brein vervangen moet worden. Ook de complexiteit van de automaat zorgt ervoor dat soms een complete versnellingsbak gedemonteerd moet worden en opgestuurd naar een dealer of specialist. Dit kost extra arbeidsuren en vaak ook nog eens hoge kosten voor nieuwe of gereviseerde onderdelen.

Voorkeur per persoon

Uiteindelijke draait de keuze vaak om een persoonlijk gevoel bij een auto. Hou jij van schakelen en vindt je het niet erg om met beide voeten bezig te zijn tijdens het autorijden? Dan is de keuze voor een handbak snel gemaakt. Ook is vaak het aanbod in auto’s die handgeschakeld zijn groter. Automaten zijn wel flink in opkomst, maar de hogere kosten (onderhoud en aanschaf) voorkomen dat mensen voor deze vorm van schakelen kiezen. Al zal dit in de toekomst wel flink afnemen. Dus kies wijs als je toekomstgericht wil gaan rijden.

Tags:  

opties

 / 

onderhoud

 / 

tips

Kan ik je helpen?
(nu bereikbaar)

Bereikbaarheid

Veel gestelde vragen