Veelgestelde vragen
In de toekomst hopen wij al onze auto's met deze service te verkopen. Veel van onze andere auto's voldoen namelijk ook aan de strenge kwaliteitseisen van ons én die van de ANWB. Maar vanwege een beperkt budget hebben we een speciale selectie moeten maken.
De ANWB garantie wordt gegeven door Vaartland.nl. De afhandeling van de garantie is in handen van een gespecialiseerd bedrijf: Autotrust. Dit doet Autotrust namens de ANWB en Vaartland.nl. De garantie is financieel gewaarborgd. Dit houdt in dat als Vaartland.nl de garantie niet nakomt, Autotrust deze verplichting overneemt.
Je hebt 12 maanden garantie op jouw auto. De afleverdatum van de auto is altijd de startdatum van de garantie. De garantie eindigt als de afgesproken garantieperiode is verstreken en is overdraagbaar als jij je auto binnen de garantieperiode verkoopt.
De garantie geeft recht op kosteloos herstel van defecten die op het moment van de koop niet waarneembaar waren, maar ook van defecten die zich tijdens de garantieperiode voordoen. Onderhoud, onderhoudsdelen en banden vallen niet onder de garantie. De staat van onderhoud en onderhoudsdelen worden voor verkoop gecontroleerd en vastgelegd tijdens de ANWB Occasion Kwaliteitscontrole. De kan de verkoper met je doornemen. Je mag er vanuit gaan dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud en dat de banden in goede staat zijn bij verkoop.
De diagnosekosten en eventueel (noodzakelijk) transport van de auto naar de reparateur vallen ook onder de garantie, mits het defect onder de garantie valt. Het (noodzakelijk) transport van je auto wordt geregeld door Autotrust.
Je hebt geen recht op vergoeding van bijkomende kosten of overige schade die het gevolg kunnen zijn van het defect. Als (mede) door jouw toedoen een defect is ontstaan, heb je geen recht op garantie. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er een defect is ontstaan door overbelasting, nalatigheid of onjuist gebruik. Voorbeeld: Als je de verkeerde
brandstof hebt getankt of verkeerde motorolie hebt bijgevuld. Verder kun je denken aan het elektrisch bedienen van een vastgevroren raam (waar de raammotor van stuk gaat) De garantie geldt bij een 'normaal gebruik' van de auto. Daarom vervalt de garantie zodra een auto wordt ingezet als taxi, koerier, huur- of lesauto, maar ook indien de auto wordt opgenomen in een handelsvoorraad van een autobedrijf. Als een defect ontstaat door een voorval van buitenaf kun je geen aanspraak maken op herstel onder de garantie. Voorbeelden zijn (water)schade, schokken door drempels en kuilen of steenslag.
Gaat je auto stuk in het buitenland? Binnen de landen van de EU, Zwitserland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk is de ANWB Garantie gewoon geldig. Neem vóór reparatie contact op met Autotrust
Als zich een defect aan jouw auto voordoet, wordt de auto in principe gerepareerd waar je de auto hebt gekocht. Ben je op vakantie, woon je niet in de buurt of heeft het verkopend autobedrijf geen werkplaats? Dan mag je auto ook elders worden gerepareerd. Neem daarvoor contact op met Autotrust.
Om ervoor te zorgen dat je auto niet kapot gaat is het nodig dat je deze goed onderhoudt. Denk hierbij aan het tijdig verversen van de olie, en het vervangen van de remmen en distributieriem. Wanneer wij de auto aan je afleveren zorgen we ervoor dat al het onderhoud voor de komende 15.000 kilometer is uitgevoerd. Zo hoef je het eerste jaar in ieder geval geen onderhoud uit te voeren. Onderhoud is ook nodig naarmate de auto ouder wordt, daarom zal je weer onderhoud uit moeten voeren (zoals aangegeven door de fabrikant) na 12 maanden of wanneer je 15.000 km hebt gereden.
- Onderhoud de auto goed en controleer regelmatig het niveau van de vloeistoffen van de auto
- Lees voor gebruik van de auto het bijbehorende instructieboekje en houd je aan de aanwijzingen die daar in staan
- Als je bij een defect de aanwijzingen van Autotrust niet opvolgt, of je niet houdt aan de voorwaarden van deze garantie, vervalt de garantie
- Bij vermoede van fraude of misbruik mag de garantie direct worden beëindigd.
In het geval van een defect vragen wij je altijd om je claim online te melden op autotrust.nl/claims. Je mag ook bellen met Autotrust via 0592-340018. Na het melden van een defect ontvang je een e-mail van Autotrust met de voorkeursgarage waar je zelf een afspraak kunt inplannen. De vergoeding van de kosten handelt Autotrust af met het reparerende autobedrijf. Bij een defect in het buitenland kan het zijn dat je de kosten eerst zelf moet voorschieten. Geef nooit opdracht voor een reparatie voordat je toestemming voor reparatie hebt ontvangen van Autotrust. Let op, dit geldt voor reparaties in zowel binnen- als buitenland. De auto wordt altijd vakkundig en duurzaam gerepareerd. Autotrust heeft de vrijheid om te bepalen op welke wijze de auto wordt gerepareerd.